Chrudimské noviny Rekonstrukce ulice Čs. armády je u konce. Město se chlubí úspěchy, podle místních je ale výsledek rozpačitý

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

Rekonstrukce ulice Čs. armády je u konce. Město se chlubí úspěchy, podle místních je ale výsledek rozpačitý

Chrudim - Úsměvy politiků a městských úředníků, trémou zpocené ruce a nůžky střihající pásku. Tak vypadalo slavnostní předání zrekonstruované ulice Čs. armády veřejnosti a dokončení projektu „IPRM“, neboli „Integrovaného plánu rozvoje města“. Na slavnostním aktu chyběly snad jen pionýři s rudými šátky. Má ale radnice důvod k pýše a radosti?

Podle všeho si ani vedení města není příliš jisté svým pochybným úspěchem, protože fotografie a s nimi i zpráva o dokončení zmiňovaného projektu záhy z webu města zmizela a je dohledatelná pouze v internetovém archivu. Poněkud prapodivný přístup k akci, která měla být dalším úspěšným „zářezem“ na pažbě současného vedení města. „Jedná se o největší investici v novodobé historii města. Město na své stavby vynaložilo více než 172 milionů korun, s náklady soukromých vlastníků bytových domů pak celkový účet projektu IPRM činí zhruba 230 milionů korun,“ říká starosta města Petr Řezníček (SNK-ED).

Systém stání se změnil a objevila se tu cyklostezka.  Foto: Chrudimské noviny

V současné době prochází projekt IPRM poslední fází, a to administrací. Po jejím ukončení bude známa konečná výše nákladů na celý projekt, objem vyplacené dotace a další údaje. Dotace na rozsáhlou akci byla vyplácena v poměru 85 procent na způsobilé náklady revitalizace veřejných prostranství a 40 procent na způsobilé náklady rekonstrukce bytových domů. Z těchto 40 procent tvoří podíl Evropské unie 34 procent a šest procent potom plynulo ze státního rozpočtu.

Místní však nadšení politiků a úředníků příliš nesdílejí a vlna jejich kritiky se postupně stále více zintenzivňovala, až nakonec dospěla k bombardování radnice dotazy. Obyvatelé lokality pod nádražím chtěli především vědět, zda myslí politici vážně redukci parkovacích míst a také vybudování údajně nesmyslně umístěné cyklostezky, která postrádá jakoukoliv koncepci. Pomyslnou korunu zmatkům a mlžení pak nasadilo vedení města stažením projektové dokumentace z webu, protože prý autoři s jejím zveřejněním nesouhlasili. U projektu, který je z části financován i z prostředků radnice, jež zase tvoří většinou právě příjmy z daní obyvatel města, jde o přístup nadmíru nestandardní.

Stačí začít parkovat na cyklostezce. Nic tomu totiž nebrání.  Foto: Chrudimské noviny

Problémů v nově zrekonstruované lokalitě je hned několik. Jedním z hlavních kritiků postupu města je i místní podnikatel Milan Kušta. Kuštova firma Omegaplus sídlí hned za rohem rekonstruované lokality a podnikatel má tak místo jako na dlani. „Dříve bylo v těchto místech kolem sedmdesáti parkovacích míst, ale po rekonstrukci byl jejich počet významně snížen. Pokud by se však celý projekt vypracoval jinak, mohlo jich zde v současnosti být zhruba 110,“ podivuje se Kušta nad přístupem radnice. „Důvodem významné redukce je především vybudování cyklostezky ´odnikud nikam´ a z toho plynoucí změny části automobilového stání z příčného na podélné. Místu také nepřidal nesmyslně umístěný pás zeleně a široké chodníky,“ doplňuje Kušta. Radnice se sice snaží místním naslibovat vybudování nového parkoviště na pozemku zakoupeném od Českých drah, ale kdy k této akci dojde, zůstává zatím záhadou. Rovněž počet nových míst, jež zde mají vznikout, je diskutabilní.

Nově se v ulici Čs. armády objevily také retardéry vytvořené z dlažebních kostek, přestože se zde nejedná o obytnou zónu. Řidiči se však už naučili tyto zábrany překonat tak, že především u vozů typu SUV se celý retardér pohodlně vejde pod auto a jeho šofér nemusí prakticky vůbec zpomalit. Kam se poděla parkovací místa pro autobusy, jichž tu dříve stávalo kolem desítky a v současnosti se sem vměstnají sotva dva, ví nejspíše jen zadavatel projektu.

Vzhledem k absenci obrubníků, které by oddělovaly některá z nových parkovacích míst od zeleně a cyklostezky, je otázkou času, kdy řidiči začnou své vozy stavět i na dlažbu stezky pro cyklisty a také chodníky. Tato dlažba je však dimenzována pouze pro jízdní kola a pěší. Uvedené řešení lokality - tedy nejasné oddělení zbytečné cyklostezky od parkovacích míst, pásy zeleně a retardéry, se tak podle odborníků hodí spíše do centra města s historickou zónou, než do těsného sousedství nádraží, kde denně projedou stovky aut. Město navíc stále postrádá jasnou koncepci v budování cyklostezek a „střílí“ je tak na slepo tam i onam. Příkladem je právě ulice Čs. armády a také Dašická ulice, kde napojení cyklostezky na její pokračování za železničním přejezdem rovněž chybí.

Práce na projektu byla dlouhá a náročná, ale o to více mě těší skvělý výsledek. Tato lokalita navazuje na samotné centrum města a rekonstrukci už skutečně vyžadovala. Pro mnohé je navíc díky oběma nádražím hlavním vstupem do města,” říká hlavní manažerka projektu Věra Poučová. Její názor sdílí pouze vedení města a zodpovědní úředníci. Zkušenosti místních obvyvatel však hovoří o něčem úplně jiném. 

Jakub Valenta

Reklama

Obrázek uživatele Zdeněk
#4052 Zdeněk 23. Listopad 2015 - 15:34
Chtěl bych tímto poděkovat vedení města za povedenou rekonstrukci této lokality. Líbí se mi nově vysázená zeleň a cyklostezka, která v této lokalitě skutečně chyběla. Škoda, že cyklostezka nevede již od železniční stanice. Vzkazuji radním, aby se nenechali otrávit nenávistným a ironizujícím stylem Chrudimských novin.
Obrázek uživatele karel1
#4054 karel1 23. Listopad 2015 - 20:18
ура ура ура
Obrázek uživatele Trunda
#4055 Trunda 23. Listopad 2015 - 22:08
Naopak, jsem rád že jsou chodníky širší a pruh zelene před naším domem dvakrát takový, a to právě proto, že je to jakas takas bariéra před provozem. Naopak argument, že se zelený pruh nehodí do míst s velkým provozem nechapu, co to je jako za logiku. Rekonstrukce mohla být sice zdarilejsi, ulice Přemysla Otakara mohla zůstat slepá, ale dle mého, jako obyvatele této lokality, klady nad zápory prevazuji. Navíc, nechapu, ale stále jsou volná podélná parkovací místa od CSOB k výstupní zastávce. To nikdy nebylo. Takže to zase nebude tak hrozné. I když jak říkám, parkovacích míst mohlo být i víc.
Obrázek uživatele Jokl
#4056 Jokl 23. Listopad 2015 - 23:08
V době, kdy se Chrudimi zoufale nedostává parkovacích míst, je oslava zmenšení parkovišť zábavou pouze pro ignoranty. Rozšíření chodníků v ul. Čs. Armády, kterou chodí pouze lidi, kteří tam bydlí, je pak úplná pitomost.
Obrázek uživatele Zitová
#4057 Zitová 24. Listopad 2015 - 7:11
Zdeněk: Chtěl bych tímto poděkovat vedení města za povedenou rekonstrukci této lokality. Líbí se mi nově vysázená zeleň a cyklostezka, která v této lokalitě skutečně chyběla. Škoda, že cyklostezka nevede již od železniční stanice. Vzkazuji radním, aby se nenechali otrávit nenávistným a ironizujícím stylem Chrudimských novin.
Dobrý den, nezlobte se, ale nekoncepční nově vybudovaná cyklostezka je jednosměrná !!!! Cyklisté stejně pojedou po silnici před autobusy. http://www.chrudim-city.cz/qa/DetailDotazu.aspx
Obrázek uživatele Bob
#4059 Bob 24. Listopad 2015 - 19:57
Zitová: Dobrý den, nezlobte se, ale nekoncepční nově vybudovaná cyklostezka je jednosměrná !!!! Cyklisté stejně pojedou po silnici před autobusy. http://www.chrudim-city.cz/qa/DetailDotazu.aspx
To sice pojedou před autobusem, ale podobné to je ve většině ulic města. Ale ti zoufalci, kteří skončí na křižovatce cyklostezek ulic Olbrachtova a K Ploché dráze, tedy nad podchodem a samozřejmě tlačíc kolo ho projdou, můžou potom legálně pokračovat ulicí Čs. armády k ČSOB.
Obrázek uživatele chlapec
#4061 chlapec 24. Listopad 2015 - 20:12
To,že už,jak doufáme,nemohou parkovat autobusy v ul.Čs.armády,od ČSOB k podchodu, je jenom přínosem pro zdejší obyvatele.Poslouchat v zimním období neustále nastartovaný autobus a dýchat dým z výfuků a z jejich topení není vůbec příjemné.Mají dost místa přímo na stanovištích.
Obrázek uživatele Zitová
#4062 Zitová 24. Listopad 2015 - 21:36
Bob: To sice pojedou před autobusem, ale podobné to je ve většině ulic města. Ale ti zoufalci, kteří skončí na křižovatce cyklostezek ulic Olbrachtova a K Ploché dráze, tedy nad podchodem a samozřejmě tlačíc kolo ho projdou, můžou potom legálně pokračovat ulicí Čs. armády k ČSOB.
.. proč jsou chodníky po obou stranách v ulici Čs. armády tak široké na úkor cyklostezky, která mohla být obousměrná?
Obrázek uživatele Trunda
#4063 Trunda 24. Listopad 2015 - 23:25
Jokl: V době, kdy se Chrudimi zoufale nedostává parkovacích míst, je oslava zmenšení parkovišť zábavou pouze pro ignoranty. Rozšíření chodníků v ul. Čs. Armády, kterou chodí pouze lidi, kteří tam bydlí, je pak úplná pitomost.
Tak to je tedy pěkná blbost. Chodníky jsou rozšířené pouze podél autobusového nádraží, kde denně projdou stovky lidí, kteří buď přijeli, nebo jdou na autobus, případně směřují na gymnázium. Jakože tady chodí pouze lidé, kteří zde bydlí, no to jste asi v ranní a odpolední špičce nešel, kdy se valí davy sem a tam. A rozhodně to není nic příjemného když se vám to valí přímo pod oknem. Takže musím konstatovat, že širší chodník, který přirozeně odvede lidi přímo od mých oken mi vyhovuje. V ulici Přemysla Otakara je opravdu méně parkovacích míst, ale v Ulici Čs. armády, ať se na mě nikdo nezlobí je jich víc, nebo aspoň stejně. Dnes jsme zde, jako ostatně každý den šel a v horní části Čs. armády u výstupu autobusů bylo spoustu volných parkovacích míst, což před rekonstrukcí rozhodně nebylo pravidlem. Jediný, kdo by si mohl stěžovat na parkování jsme já, protože místo parkovacího místa na vyložení věcí do domu mám cyklostezku a zaparkovat se nedá. Ale s tím jsem se smířil protože pořád vidím, že se ten zanedbaný prostor výrazně zlepšil.
Obrázek uživatele Trunda
#4064 Trunda 24. Listopad 2015 - 23:40
Jokl: V době, kdy se Chrudimi zoufale nedostává parkovacích míst, je oslava zmenšení parkovišť zábavou pouze pro ignoranty. Rozšíření chodníků v ul. Čs. Armády, kterou chodí pouze lidi, kteří tam bydlí, je pak úplná pitomost.
Tak to je tedy pěkná blbost. Chodníky jsou rozšířené pouze podél autobusového nádraží, kde denně projdou stovky lidí, kteří buď přijeli, nebo jdou na autobus, případně směřují na gymnázium. Jakože tady chodí pouze lidé, kteří zde bydlí, no to jste asi v ranní a odpolední špičce nešel, kdy se valí davy sem a tam. A rozhodně to není nic příjemného když se vám to valí přímo pod oknem. Takže musím konstatovat, že širší chodník, který přirozeně odvede lidi přímo od mých oken mi vyhovuje. V ulici Přemysla Otakara je opravdu méně parkovacích míst, ale v Ulici Čs. armády, ať se na mě nikdo nezlobí je jich víc, nebo aspoň stejně. Dnes jsem zde, jako ostatně každý den šel a v horní části Čs. armády u výstupu autobusů bylo spoustu volných parkovacích míst, což před rekonstrukcí rozhodně nebylo pravidlem. Jediný, kdo by si mohl stěžovat na parkování jsem já a moji 2 sousedé , protože místo parkovacího místa na vyložení věcí či parkování před domem máme cyklostezku a zaparkovat se nedá. Ale s tím jsem se smířil protože pořád vidím, že se ten zanedbaný prostor výrazně zlepšil. Neříkám, že je to ideální, ale jsem rád, že město s touto lokalitou něco dělá. Ulice Přemysla Otakara, to byla katastrofa - děravé chodníky, psí exkrementy, humus kolem popelnic, v noci nesnesitelný rámus atd. Upřímně jsem rád, že místo některých parkovacích míst právě v této ulici jsou stromy, které toto místo u výfuků desítek autobusů denně aspoň trochu zlidští. Pořád jsme mohli dopadnout ještě hůř, kdyby to parkování např. město zpoplatnilo, tak jako jinde. Mimochodem dle mého názoru naopak parkovací místa směrem od bývalé prodejny Hruška přibyla, neboť ke stávajícím podél kolejí jsou nová podél domů, a to až ke křižovatce u SŠ Bohemia, která dřív rozhodně nebyla. Bohužel je to na úkor zeleného pruhu, ale to už je věc názoru. Pro mě osobně, je každá rostlina navíc v tomto znečištěném prostředí přínosem, to ať se na mě nikdo nezlobí.
Obrázek uživatele Tomáš Velendorf
#4069 Tomáš Velendorf 25. Listopad 2015 - 9:03
chlapec: To,že už,jak doufáme,nemohou parkovat autobusy v ul.Čs.armády,od ČSOB k podchodu, je jenom přínosem pro zdejší obyvatele.Poslouchat v zimním období neustále nastartovaný autobus a dýchat dým z výfuků a z jejich topení není vůbec příjemné.Mají dost místa přímo na stanovištích.
Tak ještěže takových "svobodomyslných a hodně tolerantních" lidí, jako jste určitě i Vy, není mezi námi více. Jinak by za pár let nemohla projet některými ulicemi už ani sanitka, nebo i ten kolař. Sanitka totiž někdy moc houká a někomu při šlapání na kole vrže kromě zubů i řetěz. A to autobusové nádraží, které je od vás hned za rohem, by se asi pak muselo, díky takovým lidem, přemístit minimálně až někam k letišti. Jinak samozřejmě rekonstrukce dané lokality je určitě pozitivní věc a nemá cenu asi teď rozebírat, co vše mělo být jinak, to se mělo řešit dávno před tím. Co je ale podstatné, že tu jednu z hlavních vstupních brán do Chrudimi, o které se sice tak hezky zmiňuje v článku i hlavní manažerka projektu Věra Poučová, pořád hyzdí 35 let starý, reálně socialistický vzhled autobusového nádraží.
Obrázek uživatele Bob
#4087 Bob 30. Listopad 2015 - 17:53
Zitová: .. proč jsou chodníky po obou stranách v ulici Čs. armády tak široké na úkor cyklostezky, která mohla být obousměrná?
Tak to opravdu nevím.