Chrudimské noviny Pavel Štěpánek

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

Pavel Štěpánek

Povede díra u Resselova náměstí do katakomb?

Chrudim – Kam až oko webkamery i vedení města dohlédne, v úseku, kde se napojuje Kollárova ulice na Širokou ulici, zeje už několikátý den hluboká díra v asfaltu. Místní už si začali šuškat, zdali to není onen pomyslný první vrt do chrudimského podzemí. Dali místostarostové Pavel Štěpánek a Aleš Nunvář (Piráti) hlavy dohromady a je to snad opravdu tak, že se před koncem volebního období plní sny místní omladiny, nebo jde jen o obyčejnou díru v asfaltu, o kterou by se měl zajímat hlavně Aleš Nunvář, místostarosta řídící investice, aby zjednal rychlou nápravu?

Kdepak by se „katakomby“ v Chrudimi vzaly, je jedna věc, pod kostelem Nanebevzetí Panny Marie nebo ve sklepení Mydlářovského domu bychom dnes našli už jen zabetonované vstupy, které nikam nevedou. Druhá věc je ta, jestli mohl místostarosta Pavel Štěpánek vůbec přiložit ruku k dílu a alespoň pošťouchnout k činu svého stranického kolegu Aleše Nunváře řídícího městské investice, když ten zatím k rychlému řešení nepřistoupil. Mohli ušetřit nervy chodců, cyklistů a tlumiče aut projíždějících řidičů? Zdá se, že ne, protože mají oba plné ruce jiné práce.

[[img:chrn_fullwidth:20245:Díra komplikující dopravu na Resselově náměstí.  Foto: Chrudimské noviny]]

Místostarostovi Štěpánkovi, který řídí odbor stavební i dopravy, navíc přerušil spojení s okolním světem na více než měsíc neznámý hacker. Ten v posledních několika týdnech zařídil, aby se všem Štěpánkovým kontaktům na facebooku rozeslalo údajně nechutné video. Nemohl ovládat ani svůj veřejný profil. I to mohlo mít samozřejmě na vzájemnou komunikaci a řešení oné věci vliv, řečeno s nadsázkou. „Omlouvám se tedy za delší neaktivitu i těm, koho zasáhl ten nechutný příspěvek z mého soukromého profilu,“ uvedl Pavel Štěpánek a vzápětí odhalil i dosud tápajícím čtenářům svoji skrytou identitu. Štěpus Frettek už bohužel nebude na fb dále existovat. Tento profil budu udržovat aktivní minimálně po dobu svého veřejného působení, po té zvážím, co s ním dál.“

O některých tlumičích rozčilených řidičů projíždějících přes chrudimské náměstí už se ale rozhodlo hned. S dírou komplikující dopravu u Resselova náměstí se ale stále nic neděje.

[[img:chrn_fullwidth:20248:]]

Pokud se prý navrhované změny v dopravě neosvědčí, zase je zruší

Chrudim – Samotní iniciátoři středeční online schůzky k navrhovaným změnám shodně uvedli, že se jedná pouze o prvotní nástřel a vše je stále otevřené, uskuteční se i osobní setkání a na všechny dotazy dostanou občané písemnou odpověď. Starosta František Pilný (ANO 2011) navíc vyrazil do terénu, aby si celou komplikovanou situaci prověřil na vlastní pěst a podpořil nespokojené občany.

Starosta se po obhlídce dotčených ulic vyjádřil, že je dle jeho názoru potřeba projekt ještě upravit. „Chápu výhrady obyvatel ulic Dostálova a Koželužská proti přesunu parkování na druhou stranu ulice a souhlasím s nimi,“ uvedl František Pilný (ANO 2011) a přidal se k němu i  místostarosta Aleš Nunvář (Piráti). „Osobně vidím jako problematické i to zamezení průjezdu po Jungmannově nábřeží směrem ke sportovištím,“ uvedl.

Na středeční online projednání se připojila více než stovka lidí, většinu tvořili logicky ti nespokojení s návrhem změn. Největším problémem byl ale velice slabý zvuk, což si nenechal ujít ani bývalý starosta Petr Řezníček (SNK-ED). „Po pravdě, moc se to nepovedlo. Zvuk i bez roušek nebyl moc kvalitní a pohyb ukazovátka na projektech vidět nebyl vůbec,“ vyjádřil se kriticky.

[[img:chrn_fullwidth:19739:]]

Dotazy začaly chodit ještě před začátkem přenosu a i přes nekvalitní zvuk neutichly ani po té, co Pavel Štěpánek předal slovo svému kamarádovi, projektantovi Jakubovi Kutílkovi, který tyto změny navrhl a veřejnosti představil ještě před konečným projednáním s městem a policií. Vše si lze dodatečně pustit ze záznamu.

Pavel Štěpánek na závěr promluvil v duchu, že se není čeho obávat. „Ta opatření jsou navržena tak, že nejsou stavebního charakteru, nejsou nevratná, to znamená, my si tímto způsobem ten systém jednosměrek vyzkoušíme a ověříme v praxi,“ řekl a nepřímo přislíbil:  „Není vyloučeno, že v případě, že se návrh neosvědčí a přinese problémy, je možné všechna ta opatření vrátit zpátky, zrušit, předělat a vymyslet jiný systém.“ Jeden z občanů k tomu poznamenal: „Navrhované úpravy zkoušet z peněz daňových poplatníků není asi úplně nejlepší.“

Parkovací domy nebudou, avizuje místostarosta Štěpánek

Chrudim – V budování parkovacích domů tato radniční koalice selhala na plné čáře. Není se co divit, nezkušení politici zkrátka nedokázali připravit patřičné projekty, sehnat peníze a následně zahájit výstavbu. Na Šancích u U Stadionu tak místní obyvatelé opět mají smůlu.

Dopravu i investice mají v gesci dva největší „zelenáči“. Místostarosta Pavel Štěpánek a Aleš Nunvář. Oba jsou z Pirátské strany. Štěpánek nejspíše v tomto funkčním období v politice skončí, přestože se považoval za nejvýraznější regionální postavu Pirátů. Zda ho bude na podzim následovat i Nunvář, kterému jeho neschopnost voliči spočítají u volebních uren, zůstává otázkou.

Město Chrudim v současné době výstavbu parkovacích domů nechystá, a to především díky jiným obrovským investicím, které máme před sebou. Plocha, která je v dotazu zmíněná, navíc není k takové výstavbě územně plánovací dokumentací určena – má sloužit k protipovodňovým opatřením.

Na Šancích jsme již před lety zřídili nová parkovací místa v kopci od Topolské ulice na Větrník, nebývají v denní dobu plně obsazená a většinou se tam najde místo i pozdě večer. Na Šancích jsme také nově zřídili parkovací místa v kopci směrem k ulici Na Kopci. Zvažujeme další pozemní plochy, které bychom pro parkování vyčlenili. V příštím roce budeme stavět velké pozemní parkoviště u sídliště U Stadionu. Do budoucna bychom rádi vyčlenili pozemky na sídlištích, kde bychom umožnili výstavbu parkovacích domů v režimu tzv. Baugruppe, kdy se sami obyvatelé složí na jeho výstavbu, ať už formou občanského sdružení, nebo společného podniku,“ reaguje na dotaz na stránkách města místostarosta Štěpánek.

 

Místostarosta Štěpánek promluvil o chystaných změnách v dopravní infrastruktuře

Chrudim – Na středečním online představení dvou projektů, které od sebe odděluje řeka Chrudimka, i časový odstup jejich realizace, bude řeč o úpravách ulice Na Ostrově kvůli bezpečnosti a navrhované snížení rychlosti a usměrnění parkování v ulicích Koželužská, Svatopluka Čecha a Havlíčkova a dalších. Aby mohli sledující vznášet dotazy pod videem na youtube, musí být přihlášeni do služeb Google. Místostarosta Pavel Štěpánek (Piráti) ozřejmil, jaká myšlenka stojí za plánovanými změnami, když promluvil k vývoji cyklostezek ve městě.

Pavel Štěpánek řekl, že smyslem plánovaných změn je propojení severu a jihu. „Abychom Medlešice propojili se Slatiňany nějakou pohodlnou, ne vždy cyklostezkou, ale řekněme cyklokoridorem. Proto vznikly cyklopruhy na Pardubické, Masarykově náměstí, a proto chceme rekonstruovat cyklopěší stezku podél řeky, aby se po ní dalo jet i pohodlně na kolečkových bruslích, a součástí projektu, ke kterému je zítra veřejné projednání, respektive představení toho projektu, jsou ochranná pásma pro cyklisty v ulici Na Ostrově."

[[img:chrn_fullwidth:19708:]]

Auta se budou navzájem vyhýbat do ochranného pásma pro cyklisty

„Smyslem je ulici zklidnit, zneprůjezdnit v obou směrech, aby projíždějící řidiči využívali městský okruh a ne tuhle úzkou komunikaci. Chceme, aby v celé délce vznikla ochranná pásma pro cyklisty, piktogramy upozorňující na pohyb cyklisty nám přijdou málo,“ vyjádřil se místostarosta Štěpánek a popsal, že ochranné pásmo pro cyklisty je pruh označený úzkou přerušovanou čárou a je to prostor, ve kterém je cyklista chráněn. „Uprostřed komunikace vznikne jeden jízdní pruh pro vozidla, a teprve v okamžiku, kdy naproti jede jiné vozidlo, tak se mu uhýbají do tohoto ochranného pásma pro cyklisty a zároveň nesmí ohrozit nebo omezit cyklistu, který se v něm v tu chvíli pohybuje. Smyslem toho opatření je zklidnit tu dopravu a zvýšit tam bezpečí pro cyklisty,“ uvedl a dodal, že k realizaci, která bude zahrnovat i opravu kanalizačních vpustí, by mělo dojít ještě letos.

Od sjezdu ke sportovištím až po ulici Havlíčkovu bude třicítka

V této oblasti by se měl změnit systém jednosměrek, v celém území se zamýšlí zavést zóna 30 a úpravy se týkají i organizace a legalizace parkování v tomto území. Časová realizace projektu je ale v plánu nejdříve příští rok, protože zahrnuje projednání s občany i dotčenými orgány, včetně policie. „My bychom to nejraději udělali co nejlevněji, ale tak aby to bylo funkční,“ prohlásil na závěr místostarosta Pavel Štěpánek.

Pokud s něčím nesouhlasíte, nebo máte nějaké otázky, nezapomeňte sledovat a aktivně se připojit přes účet nejpozději ve středu 2. února v 16 hodin.

 

Místo parkovacího domu plac vysypaný štěrkem

Chrudim – Měla to být velkolepá ukázka budovatelského nadšení nového vedení radnice. Ne, řeč není o parkovacím domě na Moravově zahradě. Řeč není ani o vlakové zastávce U Stadionu. Jde o parkovací dům v ulici Dr. Milady Horákové.

Vzhled tohoto místa, kam by si lidé bydlící na největším místním sídlišti, mohli bezpečně zaparkovat svá auta, byl hojně diskutován i v článcích Chrudimských novin. Kam však radnice tento záměr prostřednictvím neschopného místostarosty zodpovědného za dopravu, Piráta Pavla Štěpánka, posunula? K investici ne za desítky milionů korun, ale za „ušmudlané“ 2 340 000 korun.

V příštím roce bude vybudováno povrchové parkoviště v ulici Dr. Milady Horákové mezi OC Tesco a stanicí rychlé záchranné služby. Sjezd a prostřední komunikace vystaví z asfaltu a parkovací stání pouze posypou štěrkem. Předpoklad je 60 parkovacích stání pro osobní automobily, čtyři pro zdravotně tělesně postižené a čtyři pro lehká užitková vozidla.

Hasičská zbrojnice v Markovicích rozhořela plamennou diskusi o prioritách

Chrudim – Zastupitelstvo schválilo záměr financovat přístavbu hasičské zbrojnice v městské části Markovice. Z přítomných 26 zastupitelů se hlasování osm zdrželo, ostatní 13. bod schválili. Ještě před tím se ale kvůli tomu vznítila plamenná diskuse, kterou rozdmýchal Petr Řezníček (SNK-ED), protože se mu zdálo, že prioritou je náhle každá akce, na kterou se objeví dotace. Po hlasování vyhlásil starosta potřebnou přestávku.

„Máme vypracovanou projektovou dokumentaci dokončenou v letošním roce a požádáme o dotace ministerstvo vnitra, protože na rekonstrukce hasičských zbrojnic vypsali dotační titul. Projektantský rozpočet je ve výši zhruba 5 milionů 350 tisíc korun,“ informoval místostarosta Aleš Nunvář (Piráti) s tím, že stavět by se mohlo začít v první půlce příštího roku a začal se pomalu po třech hodinách jednání zamotávat do sítě, kterou už si na něj Petr Řezníček (SNK-ED) se svými dotazy spřádal. Celý výstup totiž nakonec směřoval k lávce v Úzké, kterou stále nikdo ne a ne schválit k vyřešení. Rozšířením hasičské zbrojnice vznikne další garáž, sociální zařízení pro hasiče, v prvním patře denní místnost, a jak dodal starosta František Pilný (ANO 2011):  „V prvním patře se počítá i s klubovnou pro malé hasiče, protože v Markovicích je nejvíc malých hasičů, cirka čtyřicet. Takže jim chceme vytvořit i důstojné zázemí.“

[[img:chrn_fullwidth:18885:Mladé markovické hasičky.  Zdroj: Mladí hasiči SDH Markovice]]

A rozhořela se plamenná diskuse, kterou rozpoutal Petr Řezníček jedním ujištěním a poučkami o dopravních automobilech, zbrojnicích a jednotkách sboru dobrovolných hasičů:  „Když jsem ve městě fungoval v uvolněných funkcích, tak asi málokdo by mě podezíral, že bych byl ten, který nepřeje hasičům. Pokud se někdo takový najde, tak to je jenom nějaký zoufalec,“ uvedl pro jistotu.

Nejdříve nachytal Petra Lichtenberga (Chrudimáci), který z hlavy hned nevěděl, jestli je tato investice ve střednědobém výhledu, a když některé další otázky nevyšly, ptal se dál: My fakt máme na Podhůře zlaté doly, nebo jsme objevili naftové pole někde u letiště? Lidi, počítejte, že tohle jsou peníze, které to město, dobře, říkáme, nemá. Ale ono má vždycky. Když na to příjde. Nebo může mít kdykoliv. Ale je tohle skutečně ta priorita, kterou musíme řešit?“ Připomenul odložený projekt smuteční síně nebo opravy v MŠ Strojařů. „My přistavujeme ke kulturnímu domu garáž pro auto a klubovnu,“ podivil se. A co třeba přistavovat portikus nad vchod k nádraží? To nezmínil.

[[img:chrn_fullwidth:18884:Malí hasiči SDH Markovice vyhráli ve Slatiňanech 1. místo.  Zdroj: Mladí hasiči SDH Markovice]]

Že to takto musí být vypsáno kvůli dotacím, vysvětlil vedoucí odboru investic Petr Pecina. Ten také potvrdil, že výše dotace by měla být 50 procent, když na dotaz Jana Čechlovského (ODS) nedokázal starosta ani Hana Luptáková z odboru regionálního rozvoje ihned s jistotou odpovědět.

Zastupitel Jiří Kubeš (ODS), který z Markovic přímo pochází, měl věcnou poznámku, že by stále nově přibývající obyvatele více než hasičská zbrojnice potěšilo něco jiného: „Věc, která tam naprosto chybí, je dětské hřiště. Myslím si, že lidé, kteří tam bydlí, by mnohem víc ocenili, aby tam bylo jedno pořádné dětské hřiště a ne to malinké s jedním kolotočem a jednou rozpadlou skluzavkou, která je dole u obchodu.“

Načež starosta odpověděl, že mohou lidé využít participativního rozpočtu a že tu plánuje workoutové hřiště. Místostarosta Pavel Štěpánek (Piráti) tomu následně dodal grády, když ujistil, že i na projekty, které nezvítězí, jednou dojde řada. A starosta ještě doplnil: „My se tady můžeme dohadovat, jestli je lepší hasičská zbrojnice, dětské hřiště, nebo hospoda, ale je na lidech, jak se rozhodnou.“ Až bude hořet, na co si vzpomenete?

Miniboardy by prý mohly zmizet do konce července

Chrudim – Tento a následující týden bude plný očekávání, jak to opět dopadne. Bude se totiž řešit, jak úspěšně zakročit proti nelegálním „miniboardům“ nejmenované společnosti. Místostarosta Pavel Štěpánek (Piráti) dnes nastínil další průběh plánovaných akcí.

[[img:chrn_fullwidth:18353:]]

Za devět dnů se bude konat společná konference, na které se sejdou nejen místostarostou oslovené obce, ale i zástupci z Ředitelství silnic a dálnic, Správy a údržby silnic, dopravního inspektorátu policie, včetně právníků a neziskového sektoru, který se touto problematikou zabývá.

„Nicméně již v tomto týdnu očekávám reakci na mou výzvu k nařízení odstranění těchto ploch v místech souvisle nezastavěných území, což je téměř všude, u příslušných silničních správních úřadů a zároveň očekávám, že jim bude vyhověno a bude nařízeno jejich trvalé odstranění. To znamená, že by plochy měly být odstraněné snad už do konce července,“ vysvětlil místostarosta Pavel Štěpánek.

Piráti dopracovali?

Chrudim – Nové koště dobře mete, „pusťte nás na ně“ a další hesla tu více, tu méně přiléhavá by se dala použít na místní Pirátské politiky. Chrudimské noviny se jejich činnosti na radnici – zde si kroutí své vůbec první funkční období – věnují pravidelně. Veselý pohled to však stále není.

Nejvíce komická je nejspíše rubrika, kterou obsahují stránky Pirátské strany z Chrudimě, jež informuje od tom, jak „Piráti pracují“. Vycházely tu pravidelné reporty se souhrnem práce místostarostů Aleše Nunváře a Pavla Štěpánka. Oba Piráti se tu chlubili svými úspěchy. Želbohu, poslední status zde má datum „květen 2020“. Více než rok tedy politici nepracují, nebo snad není, čím se chlubit?

[[img:chrn_fullwidth:18379:]]

Po dnes již známém rozkolu, při němž straničtí kolegové zařízli kandidaturu Pavla Štěpánka do Poslanecké sněmovny, když dali přednost poněkud méně konfliktnímu Nunvářovi, jsou možné asi obě varianty.

Aleš Nunvář však přesto pilně pracuje, a sice na svém image před blížícími se volbami do sněmovny. „Zahraniční studijní a profesní zkušenosti využívám i na chrudimské radnici, kde se primárně věnuji investičním projektům města a tématům životního prostředí a odpadového hospodářství,“ tvrdí ve svém medailonku místostarosta Nunvář. Je-li „odpadovým hospodářstvím“ míněna hnědá popelnice na bioodpad, kterou vinou nezvládnuté organizace začalo město distribuovat později, než bylo avizováno, a hbitě se přitom vymluvilo na coronavirus, politik již nezmiňuje.

Můžete podpořit zachování důležitých vzpomínek pamětníků

Chrudim/Podhůra – Letošní Běh pro Paměť národa začíná právě dnes a účastnit se můžete individuálně až do neděle. Vybrané finanční prostředky budou využity pro zachování vzpomínek pamětníků na klíčové události 20. století a autentické zážitky z jejich života.

[[img:chrn_fullwidth:18056:Někdo ráčil ztratit kapesníček.  Foto: Chrudimské noviny]]

Běžet se bude po vyznačené trase na Podhůře: „Organizace letos probíhá jinak než obvykle. Místo startu a cíle bude z naší strany viditelně označeno a řádně bude označena celá trasa. Nikdo však v místě startu a cíle nebude, jak je popsáno na stránkách Běhu pro Paměť národa. Naším úkolem pak bude označení trasy v daném termínu průběžně kontrolovat a po ukončení závodu samozřejmě odstranit,“ vysvětlil letošní organizátor běhu Pavel Štěpánek. Organizátorem běhů se může stát každý rok libovolný počet dobrovolníků, kteří včas projeví zájem.

Na Resselově náměstí se mezitím objevila doprovodná panelová výstava dokumentující vybraný zlomek natočených příběhů a výsledné práce stálých i externích spolupracovníků, kteří sbírku Paměť národa, která je stěžejním projektem Post Bellum, rozšiřují.

„Minulých závodů jsem se nikdy neúčastnil. Upřímně řečeno, běhání mi dlouho nešlo ‚pod kůži‘ a teprve v letošním roce tomu přicházím více na chuť a běhám pravidelně. Projekt Paměť národa ovšem dlouhodobě sleduji. Ty příběhy jsou často velmi silné. Mně o praktikách a způsobech komunistického režimu často vyprávěla má babička, které zavřeli z politických důvodů otce a později i manžela, mého dědu,“ dodal Pavel Štěpánek. 

„Pracuje se na realizačním projektu,“ říká k parkování U Stadionu místostarosta Štěpánek

Chrudim – Parkování na sídlištích je velký problém a lidé chtějí po svých politicích, aby ho řešili. Na té místní, lokální úrovni, jde o dlouhé roky odkládané horké brambory, které pár vybudovaných míst nezachrání. Jsou jich totiž potřeba minimálně desítky. Důkazem zájmu veřejnosti je i vysoká čtenost článku, v němž Michal Tereska navrhuje, jak na to U Stadionu.

Na webovkách města se v reakci na článek v Chrudimských novinách a deníku objevil dotaz, jehož předmětem je právě parkování U Stadionu. Navzdory všem předsudkům jeho autor tvrdí, že o kryté stání by zájem měl a rád si ho i zaplatí. Zajímalo by mne, v jakém stadiu celý projekt je a jestli je možné se někde např. na webu města podívat na nějakou vizualizaci této stavby? Dále, na kdy je eventuálně plánována výstavba objektu a samotný prodej jednotlivých garáží, jaká je předpokládaná cena jedné garáže, a v případě zájmu o koupi, kde bude možné se zapsat do nějakého pořadníku? A také jestli např. budou při koupi upřednostněni obyvatelé tohoto sídliště,“ ptá se Chrudimák.

Reaguje na něj místostarosta zodpovědný za dopravu, a sice Pirát Pavel Štěpánek, který na tomto sídlišti také bydlí. „V současné době se pracuje na realizačním projektu pozemního parkování (klasické parkoviště) hned vedle „záchranky“. Podle původní studie pak měly postupně směrem k Tescu vyrůst tři parkovací domy. Tuto studii jsme však nechali přepracovat ve smyslu, aby jeden z parkovacích domů nahradilo právě garážové stání. Na studii se v tuto chvíli pracuje, proto není možné ji ještě vidět a neznáme ani podrobnosti o případné ceně. Pozemní parkoviště by se mělo narodit letos, nejdéle příští rok. O dalším vývoji se rozhodne na základě předložené studie a projednání s lidmi, jakož i zájmu o garážové stání v této lokalitě (zájem se v tuto chvíli zdá být velký). Optimistický předpoklad, kdy by se mohly garáže začít stavět, odhaduji na roky 2023 až 2025,“ slibuje místostarosta.

[[img:chrn_fullwidth:17250:]]

Co si však o článku v deníku myslí Michal Tereska, autor návrhu, o němž Chrudimské noviny informovaly? Zas tak jednoduchá, jak píše pan starosta, celá věc není. Stavebnicové systémy parkovacích domů jsou schopny se dostat s částkou na 170 tis. za místo, ale to jsou volná parkovací stání. Krásným příkladem je parkovací – vzorový – dům firmy Goldbeck v Bučicích. V momentě, kdy to chcete jako garáže, tak je to za úplně jiný peníz a bohužel ne jen v řádech procent. Za ty roky, co jsem se kdysi snažil tlačit výstavbu nebo minimálně prověření možností realizace parkovacího domu na Stromovce před kopcem Na Větrník, tak nejlépe vycházelo řešit to celé jako otevřené s kombinací míst, které si zájemce může koupit, umožněný vjezd přes bránu s čipem. V dnešní době vše snadno hlídatelné nonstop záznamem proti nenechavcům. A teď zase trochu čísel. Pokud mi parkovací otevřené místo stojí 170 tisíc, tak to mám měsíčně cca 700 Kč, abych pokryl nákladově 20 let. Pokud to bude kryté jako garáže, dostávám se na částku přes tisíc korun měsíčně při pronájmu na 20 let. A co potom,“ ptá se Michal Tereska.