Chrudimské noviny Bojíte se zbraní?

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

Bojíte se zbraní?

Byl jsem v sobotu pozván na střeleckou soutěž, kterou pořádali záložáci ze 121. pěší roty a firma SOG Defence. „Zelený mozky,“ řekne si mnohý vojnou poznamenaný i nepoznamenaný čtenář. Soutěžilo se v střelbě „pumpou“, což je brokovnice známá z amerických filmů s legendárním nabíjením, ve střelbě z českého škorpiona Evo a v hodu gumovým granátem na cíl. Abych byl přesný, sám jsem nesoutěžil. Byl jsem pozván především proto, abych pánům záložákům zpestřil den něčím, co mě zajímá a čemu se věnuji. Představil jsem jim totiž některé se svých perkusních zbraní.


Byl to hezký den plný slunce a přátelského hecování. Soutěže se totiž zúčastnili i borci z Finska, jejichž střelecké umění je opravdu nevšední. Přestože anglicky rozuměl a též i do češtiny tlumočil jen můj kamarád Václav, domluvili se mezi sebou vojáci často i beze slov. Stačí trocha dobré vůle.


Václav pálí na asfaltového holuba.  Foto: Chrudimské noviny


Na střelnici jsem potkal spoustu zajímavých lidí a z nich asi nejzajímavější byl senior, který kdysi dávno odešel do jižní Afriky, aby tam dělal loveckého průvodce bohatým Američanům a dalším, kteří si za své peníze chtěli odvést trofeje exotických zvířat. Tento muž byl studnicí historek a též znalostí o životě v buši, zvířatech i lidech žijících v pro nás velmi daleké zemi. Snad se zadaří a časem spolu něco sepíšeme, protože o takových lidech je třeba psát.


Jen krátce bych se pozastavil nad návštěvou agenta České zbrojovky, který přivez ty nejmodernější zbraně. Muži v maskáčích si je samozřejmě prohlíželi a nakonec i vyzkoušeli, přesto se stala zajímavá věc - většina z nich opouštěla zkoumání nejnovějších výkřiků techniky poté, co jsme s Václavem začali nabíjet naše předovky a odebrali se k terčům. Co vede člověka k zájmu o dávno přežité a zastaralé zbraně? Kdo ví. Možná je to sentiment po starých časech, kdy na všechno bylo dost času. „I na válku,“ poznamenal cestou domů trefně Václav.


Často se tvrdí, že slušný člověk zbraň nepotřebuje, protože stát ho ochrání svými policisty. Nosí-li takový člověk v kapse policistu, pak nelze nesouhlasit. Bohužel, grázlové nečekají, až ozbrojená ruka zákona dorazí, ti jednají okamžitě. Je iluzí domnívat se, že omezení dostupnosti zbraní pro normální, slušné lidi povede ke snížení kriminality. Zkušenost ze světa dokazuje opak. Proč tomu tak je? Protože zločinec si zbraň sežene zákon nezákon. Stát takto odzbrojí jen ty slušné. Jak se potom mají bránit, zůstává záhadou. Ano, jsem pro větší liberalizaci v této oblasti. Domnívám se, že už od útlého věku by se děti měly učit střílet a poté i dostávat zbraně. Každý zloděj si rozmyslí okrást potenciálně ozbrojenou oběť. Podobně i znásilnit, zmlátit, bodnout nožem, střelit. Strach ze zbraní je znakem nedospělosti, tvrdil prý kdysi Sigmund Freud. Nelze než souhlasit.


Jsem vojákům vděčný za pozvání a možnost vidět je v akci. Zelené mozky to určitě nejsou. V první řadě jsou kamarádi a ty potřebuje každý z nás. 

Jakub Valenta

Reklama

Obrázek uživatele Bleeer
#1197 Bleeer 30. Září 2013 - 15:23
Co si mám představit pod obratem "Domnívám se, že už od útlého věku by se děti měly učit střílet a poté i dostávat zbraně."? Dle mého soudu by tedy nikdo dostávat zbraně neměl. Na druhou stranu však souhlasím s tím, že nepřiměřené represe vůči zákonů dbalým občanům nahrávají grázlům. Je však třeba si přiznat, že náš zákon o zbraních je v rámci socialistické EU jedním z nejliberálnějších (a světe div se, i přesto se tu žádný "Divoký západ" nekoná). Čili: kdo chce, nechť učí své děti střílet, kdo chce a je k tomu způsobilý (zdravotně i morálně) nechť si zbraň koupí. Ale "dostávat zbraně" prosím ne.
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#1200 Jakub Valenta 30. Září 2013 - 17:44
Díky za Váš názor, s nímž nesouhlasím.
Obrázek uživatele Bleeer
#1202 Bleeer 30. Září 2013 - 19:21
Trochu jsem (zjevně naivně) doufal, že mi na otázku odpovíte. Zeptám se tedy znova, snad se dočkám tentokrát (když ne, budu si myslet, že nemáte argumenty). Co si mám představit pod obratem "Domnívám se, že už od útlého věku by se děti měly učit střílet a poté i dostávat zbraně."? Opravdu chcete dětem rozdávat zbraně? To by byla rarita nejen evropská, ale i celosvětová - to se děje snad jen v zemích, kde zuří válka. K čemu by to asi tak vedlo si umím představit na příkladu toho, co jsou schopné si provádět děti navzájem (šikana a ponižování je jev, který se zabydlel snad na každé škole). Pokud snad nesouhlasíte s mým konstatováním, že u nás máme na poměry EU jeden z nejliberálnějších zbraňových zákonů (a jste si vědom toho, že Švýcarsko není členskou zemí EU), pak nemá smysl se přít - stačí si jen zjistit více informací.
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#1203 Jakub Valenta 30. Září 2013 - 20:18
Jak chcete. Doufal jsem, že pochopíte z mé reakce. Ano, chci dětem rozdávat zbraně. Nevidím nic špatného na tom, když třeba devítiletý kluk dostane malorážku a pod dohledem svého otce se zní naučí střílet. Aby později mohl přejít třeba na kulovnici a jiné. Pokud se domníváte, že se jedná o celosvětový unikát, tak se mýlíte. Vizte státy v USA - například Vermont. Nepopírám, že u nás platí jedny z nejliberálnějších zákonů stran zbraní v EU. Ovšem já situaci nehodnotím z pohledu Evropana, ale člověka. Což je podstatný rozdíl. Registraci zbraní například, považuji za zbytečnou šikanu a tak se dá pokračovat. Více jsem uvedl v článku. Nezlobte se, ale nemám mnoho času a chuti vést nekonečné diskuse na internetu s pseudonymy. Nikam to totiž obvykle nevede. Mějte se dobře.
Obrázek uživatele Bleeer
#1204 Bleeer 30. Září 2013 - 21:17
Díky za vysvětlení. Přít se nemáme o čem, neb se shodneme - i já nevidím problém v tom, aby otec své dítě učil střílet. Navíc to současný zákon umožňuje (jen těch Vámi udaných 9 let je o rok méně, než je v zákoně: "Při výuce, přípravě nebo soutěžích, jejichž součástí je střelba, může osoba mladší 18 let, nejméně ve věku 10 let, používat zbraň, avšak pouze za přítomnosti osoby starší 21 let, která je držitelem zbrojního průkazu skupiny B, popřípadě skupiny C nejméně 3 roky a zajistí bezpečnou manipulaci se zbraní a střelivem."). Co se týče Vermontu, opět máte pravdu - je jedním z 5 států USA, kde je umožněno tzv. "constitutional carry", tedy Ústavní nošení (dále je možno v Arkansasu, Aljašce, Arizoně a Wyomingu). Co se týče naší právní úpravy - jistě by mohlo být i lépe, ale co tak sleduji predikce volebních výsledků, budu spíše doufat, aby nebylo hůře. Na závěr: nemyslím si, že je tato diskuze "nekonečná", je jednou z těch konstruktivnějších. Nicméně Vás chápu, internetový boj s pseudonymy opravdu nelze vyhrát (jak jsem však již psal, shodneme se, čili zde se žádný boj nekoná). Příjemný večer!
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#1208 Jakub Valenta 1. Říjen 2013 - 7:58
Dík za normální reakci :) Víte, mně vadí především ten dohled státu nade vším, zbraně nevyjímaje. Proto se zabývám perkusními, které jsou takříkajíc "mimo systém". Nevidím totiž situaci v Evropě dlouhodobě příliš růžově a dočasné příměří se může ze dne na den změnit. Potom se dá očekávat i zabavování registrovaných zbraní atd. Navíc, to, jak se u nás provozuje myslivost, je rovněž na pováženou. Monopol mysliveckých sdružení nepovažuji za nejšťastnější. Což se zbraněmi úzce souvisí. Nu a tak se dá pokračovat.