Chrudimské noviny Když je třeba město spravovat a udržovat, nikoli jen "šminkovat" pozlátkem

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

Když je třeba město spravovat a udržovat, nikoli jen "šminkovat" pozlátkem

Spravovat a udržovat majetek je někdy těžší než budovat zcela nový. Své by o tom mohla vyprávět zeleným šlemem zanešená fontánka v parku naproti hotelu Central nebo nefunkční jezírko s vodotryskem pod Myší dírou, které tu nechal svého času postavit pro město slavný zahradní architekt Vaněk. Na obojí je smutný pohled. Fontánu využívají k ráchání divoké kachny a pohled na ni je spíše k odplivnutí než ke kochání z tohoto vodního prvku, jehož úkolem bylo oživit fádnost zdejšího parčíku. A také nedaleké Vaňkovo jezírko žaluje na svého hospodáře, který korunoval absurdnost situace tím, že zde nechal instalovat lavičku s výhledem do prázdného kráteru. Větší relax si opravdu neumím představit :-).

Kdo tohle nevidí a necítí, nemůže být ani Chrudimák, natož opravdový hospodář. Proto mi přijdou ve srovnání s tím veškerá Desatera a další projekty, kterými se město v současnosti zaklíná, úsměvné. Na jedné straně vynaložené úsilí a peníze za něco, co zajímá veřejnost jen okrajově, na druhé rozpadající se inventář města. Připomeňme si třeba chátrající městské domy, které radnice raději pod cenou rozprodá, než aby s nimi začala efektivně hospodařit. Proč? Protože nechala situaci zajít tak daleko, že jí nezbylo, než na ni rezignovat prodejem. Zanešená fontánka u Centrálu a prázdné jezírko s nefunkčním vodotryskem u Divadla Karla Pippicha jsou sice ve srovnání s tím jen prkotinami, ale názornou ukázkou toho, že naše město pomalu obchází "plíživá kontrarevoluce" samolibosti nad pochybnými vavříny, za které si nejenže město neopravíme, ale ještě na ně usedne i prach zapomnění. Jedno moudré lidové rčení praví: "Světská sláva, polní tráva," a v tomto případě sedí doslova jak prdel na hrnci. Čím dříve to pochopíme, tím lépe pro město, které je třeba spravovat a udržovat, nikoli jen "šminkovat" soutěžením a prázdným pozlátkem.

Roman Zahrádka

Reklama

Obrázek uživatele Tomáš Velendorf
#1989 Tomáš Velendorf 25. Červenec 2014 - 8:07
Tak ona je také i otázka, kolika lidem, kteří okolo tohoto jezírka denně prochází, to přijde vůbec divné, kolik lidí se pozastaví nad tím v jakém stavu to jezírko a celého jeho okolí je, a kolik lidí dokáže následně i radnici, nebo tedy v některých případech spíše ještě pořád národní výbor, oslovit a domáhat se jasné odpovědi a hlavně nápravy, takového tristního stavu. A proto se také ten hospodář, chová přesně tak, jak se chová nyní. Ostatně proč by se měl chovat i jinak. Už jen vzhledem kolik místních lidí to "trápí" a kolik oficiálních návštěv Chrudimi k tomu jezírku s kačenami zavítá. Ale na druhou stranu - vždyť je teprve jen 25 let od listopadu 89, takže člověk přece nemůže chtít nějaké zázraky a už vůbec ne modré z nebe - tedy v tomto případě průzračně modrou vodu v jezírku a krásně a vkusně rekultivované jeho okolí :-)
Obrázek uživatele bublifuuck
#1991 bublifuuck 25. Červenec 2014 - 8:40
Tak kolik zákoutí nám ještě ChN představí? Kolik chyb ještě najdou? souhlasím s názorem,kolik chrudimáků tato kašna trápí, stejně tak kolik lidí trápí zrušený přechod u zahradnictví Mikan (kde je umístěn bezpečný podchod). Nechci se zastávat současné garnitury, ale jsem zvědav na to o čem budete psát v případě úspěchu Chrudimské volby ve volbách na podzim. Co je smyslem ChN - být hlídacím psem (čeho a koho), psát o problémech, pseudoproblémech? k polemice: „Každá revoluce končí tím, když se nová prasata dostanou ke korytům.“
Obrázek uživatele Jana Novotná
#1995 Jana Novotná 25. Červenec 2014 - 12:44
Víte, že mám zcela opačný názor? Jsem ráda, že Chrudimské noviny ukazují na nešvary úředníků a chyby radnice. A jsem ještě raději, že vždy za pár dní nebo týdnů jsou problémy, o kterých Chrudimské noviny píšou odstraněny. Nevím, proč to Chrudimské noviny dělají, ale vím, že to dělají dobře.
Obrázek uživatele Roman Zahrádka
#1997 Roman Zahrádka 25. Červenec 2014 - 14:53
bublifuuck: Tak kolik zákoutí nám ještě ChN představí? Kolik chyb ještě najdou? souhlasím s názorem,kolik chrudimáků tato kašna trápí, stejně tak kolik lidí trápí zrušený přechod u zahradnictví Mikan (kde je umístěn bezpečný podchod). Nechci se zastávat současné garnitury, ale jsem zvědav na to o čem budete psát v případě úspěchu Chrudimské volby ve volbách na podzim. Co je smyslem ChN - být hlídacím psem (čeho a koho), psát o problémech, pseudoproblémech? k polemice: „Každá revoluce končí tím, když se nová prasata dostanou ke korytům.“
Vážený bublifuku, z Vašeho názoru je patrné, že jste nepochopil smysl a obsah těchto novin, které jsou "hyperlokální", tzn., že se věnují v převážné míře pouze dění v Chrudimi a jejích místních částech. Kdo tenhle pojem zná, ví, o čem píšu. Proto Chrudimské noviny (ChN) navštěvují i nejrůznější zákoutí města, která nejsou veřejnosti tolik na očích, což Vás evidentně dráždí :-) a označujete věcné problémy, kterými zdejší občané běžně žijí, za pseudoproblémy a převádíte je do politické roviny. Máte ale pravdu v tom, že jedním z pilířů demokratického zřízení jsou média, která plní úlohu hlídacího psa demokracie. To, nakolik je plní ChN, nechť, prosím, zhodnotí naši občané, soudě ale podle čtenosti a ohlasů nemají o čtenáře nouzi. A pokud se ptáte na to, co se stane, až zvítězí v komunálních volbách Chrudimská volba, tak Vás mohu ubezpečit, že pokud se bude dopouštět nějakých chyb ve vedení města, bude dostávat stejně do trika jako všechny ostatní zdejší politické subjekty včetně jejich představitelů. ChN nejsou cíleně proti někomu zaměřeny, jak si leckdo myslí a mylně nebo s jistým úmyslem o tom ostatním vykládá, jsou jen standardním nástrojem systému, v němž všichni žijeme, a který má své opodstatnění. Snad jsem se vyjádřil srozumitelně. A pokud Vám i přesto ChN vadí svým obsahem, tak je prostě nečtěte a přejděte ke konkurenci. Od toho ostatně také tržní hospodářství je, aby si člověk mohl svobodně vybrat a z vlastní vůle se rozhodl. Přeji Vám krásné, ničím nerušené léto.
Obrázek uživatele Bleeer
#2000 Bleeer 28. Červenec 2014 - 15:14
bublifuuck: co je problém a co pseudoproblém bude rozhodovat nějaká komise, nebo snad vy osobně? Je naprosto v pořádku, že ChN upozorňují na místa, které nejsou právě dobrou vizitkou a na problémy občanů města. Stejně tak je v pořádku, že se vám některý z těch problémů nezdá dost zásadní - to chce jen trochu empatie, abyste pochopil, že to, co netrápí vás, může obyvatele, kteří v dané lokalitě žijí, obtěžovat. Ať jde o rozbité cesty, mobiliář, nebo třeba uřvané havrany. Ta fontánka ostuda je - a je opravdu škoda, že vypadá tak, jak vypadá. Vždyť kolik máme ve městě funkčních fontán? Je tu vůbec nějaká?
Obrázek uživatele bublifuuck
#2004 bublifuuck 29. Červenec 2014 - 19:48
Roman Zahrádka: Vážený bublifuku, z Vašeho názoru je patrné, že jste nepochopil smysl a obsah těchto novin, které jsou "hyperlokální", tzn., že se věnují v převážné míře pouze dění v Chrudimi a jejích místních částech. Kdo tenhle pojem zná, ví, o čem píšu. Proto Chrudimské noviny (ChN) navštěvují i nejrůznější zákoutí města, která nejsou veřejnosti tolik na očích, což Vás evidentně dráždí :-) a označujete věcné problémy, kterými zdejší občané běžně žijí, za pseudoproblémy a převádíte je do politické roviny. Máte ale pravdu v tom, že jedním z pilířů demokratického zřízení jsou média, která plní úlohu hlídacího psa demokracie. To, nakolik je plní ChN, nechť, prosím, zhodnotí naši občané, soudě ale podle čtenosti a ohlasů nemají o čtenáře nouzi. A pokud se ptáte na to, co se stane, až zvítězí v komunálních volbách Chrudimská volba, tak Vás mohu ubezpečit, že pokud se bude dopouštět nějakých chyb ve vedení města, bude dostávat stejně do trika jako všechny ostatní zdejší politické subjekty včetně jejich představitelů. ChN nejsou cíleně proti někomu zaměřeny, jak si leckdo myslí a mylně nebo s jistým úmyslem o tom ostatním vykládá, jsou jen standardním nástrojem systému, v němž všichni žijeme, a který má své opodstatnění. Snad jsem se vyjádřil srozumitelně. A pokud Vám i přesto ChN vadí svým obsahem, tak je prostě nečtěte a přejděte ke konkurenci. Od toho ostatně také tržní hospodářství je, aby si člověk mohl svobodně vybrat a z vlastní vůle se rozhodl. Přeji Vám krásné, ničím nerušené léto.
Vážený pane Zahrádko, děkuji za edukativní okénko. již vím, co je hyperlokální. Doufám, že ve svobodném světě je možné ještě vyjádřit vlastní názor a očekávat i konstruktivní názor druhých. Samozřejmě, že můžete upozorňovat na místa ve městě, sám bych uvítal třebas historické okénko o samotných místech, která mají genius loci. Vaše články mi však přijdou tendenčně zabarvené, toť můj názor. např.,, Kdo tohle nevidí a necítí, nemůže být ani Chrudimák, natož opravdový hospodář" - to je docela silné kafe. Každý hospodář plánuje do čeho bude investovat, město tvoří roční rozpočet a dle něho se řídí. Pokud mají opravdu lidé zájem o opravu některých míst, které jsou ve vlastnictví města tak by měla existovat nějaké platforma proto, aby byli slyšet a mohli bojovat o opravu. Nevím jak fungují plánování a desatera, ale vím, že se někde úředníci setkali s obyvateli a chtěli znát jejich názor. Neříkám, že vše funguje ideálně, ale je třeba hledat kompromisy a priority - a ruku na srdce, kolik lidí vědělo a opravdu stálo o opravu fontány? Pokud bych já opravdu o něco stál, tak bych bych za věc bojoval, nejen psal komentáře nebo články jak je vše špatně. Osobně mi je líto pivovaru, ale nyní je asi už opravdu něco podnikat.
Obrázek uživatele bublifuuck
#2005 bublifuuck 29. Červenec 2014 - 19:56
Bleeer: bublifuuck: co je problém a co pseudoproblém bude rozhodovat nějaká komise, nebo snad vy osobně? Je naprosto v pořádku, že ChN upozorňují na místa, které nejsou právě dobrou vizitkou a na problémy občanů města. Stejně tak je v pořádku, že se vám některý z těch problémů nezdá dost zásadní - to chce jen trochu empatie, abyste pochopil, že to, co netrápí vás, může obyvatele, kteří v dané lokalitě žijí, obtěžovat. Ať jde o rozbité cesty, mobiliář, nebo třeba uřvané havrany. Ta fontánka ostuda je - a je opravdu škoda, že vypadá tak, jak vypadá. Vždyť kolik máme ve městě funkčních fontán? Je tu vůbec nějaká?
Co je a co není zásadní opravit či postavit rozhoduje někdo jiný než já. Město staví každý rok rozpočet, kde je i položka investic a oprav, takže ideálně by lidé mohli navrhovat co by stálo za to opravit :někdo pak samozřejmě musí stanovit kolik by to stálo. Empatii bych do toho nepletl, protože co člověk to může být jiný postoj a hodnoty. Každá čtvrť, vchod může chtít něco jiného a někdo musí rozhodnout co bude prioritou. Co se opraví příště, na co jsou peníze atd. Opravdu tolik lidí touží po opravě fontánky? Fajn, nemám s tím problém, ale já o tom nerozhoduji :-) Dělejme věci konstruktivně, nekřičme pouze. To pak můžeme psát diskuze zde nebo drbat v hospodě
Obrázek uživatele Roman Zahrádka
#2006 Roman Zahrádka 29. Červenec 2014 - 23:12
bublifuuck: Vážený pane Zahrádko, děkuji za edukativní okénko. již vím, co je hyperlokální. Doufám, že ve svobodném světě je možné ještě vyjádřit vlastní názor a očekávat i konstruktivní názor druhých. Samozřejmě, že můžete upozorňovat na místa ve městě, sám bych uvítal třebas historické okénko o samotných místech, která mají genius loci. Vaše články mi však přijdou tendenčně zabarvené, toť můj názor. např.,, Kdo tohle nevidí a necítí, nemůže být ani Chrudimák, natož opravdový hospodář" - to je docela silné kafe. Každý hospodář plánuje do čeho bude investovat, město tvoří roční rozpočet a dle něho se řídí. Pokud mají opravdu lidé zájem o opravu některých míst, které jsou ve vlastnictví města tak by měla existovat nějaké platforma proto, aby byli slyšet a mohli bojovat o opravu. Nevím jak fungují plánování a desatera, ale vím, že se někde úředníci setkali s obyvateli a chtěli znát jejich názor. Neříkám, že vše funguje ideálně, ale je třeba hledat kompromisy a priority - a ruku na srdce, kolik lidí vědělo a opravdu stálo o opravu fontány? Pokud bych já opravdu o něco stál, tak bych bych za věc bojoval, nejen psal komentáře nebo články jak je vše špatně. Osobně mi je líto pivovaru, ale nyní je asi už opravdu něco podnikat.
Vážený bublifuku, z Vašich řádků může člověk snadno nabýt dojmu, že plníte roli jakéhosi, jak to říct jen slušně, najatého zpochybňovače vážných témat, od kterých odvádíte pozornost svými komentáři. Možná se ve Vás mýlím, ale neřekl bych, že je silné kafe napsat "Kdo tohle nevidí a necítí, nemůže být ani Chrudimák, natož opravdový hospodář", když se v mém postřehu nepíše jen o fontáně, kterou do omrzení stále omíláte, ale o městském majetku celkově, který evidentně není v dobré kondici (viz rozpadající se městské domy) a radnici proto nezbývá, než ho pod cenou rozprodat. To samo už signalizuje, že ne vše ve vedení radnice fungovalo či funguje tak, jak má a že se některé projekty (např. Desatero, Zdravé město, atd.) prostě míjí účinkem, když inventář a majetek města dlouhodobě ztrácí na ceně. To samé se dá říct i o fontáně naproti Centralu a jezírku pod Myší dírou, chcete-li, které jsem ve srovnání s tím označil za prkotiny, abychom tedy byli "pintlich". Chápu, že je atraktivnější vypisovat soutěže na nové projekty, rozdělovat miliony a potom se tím ještě všude chlubit, než poctivě spravovat svěřený majetek s daleko menším objemem finančních prostředků bez většího zájmu médií. To by ale mělo být prvořadou starostí volených zástupců, pokud nechceme na tuhle netečnost jednou všichni doplácet anebo na ni rovnou prodělat jako v případě zmíněných domů. A pokud hovoříte o platformě, tak ta už existuje spoustu let v osvědčené podobě domovních nebo místních samospráv, které nejlépe znají svoje bezprostřední okolí a jeho potřeby. Stačí s nimi jen pravidelně komunikovat. K tomu není nutné inzerovat a svolávat každoročně za městské peníze do Muzea občany, když je nakonec poměr zúčastněných devět úředníků nebo politiků na jednoho obyvatele. A protože opravdu stojím o to, aby se věci v tomto městě konečně pohnuly kupředu, tak o nich i píšu. Z Vašeho pohledu možná subjektivně, ale to je asi tak vše, co mohu ze své profesní pozice udělat. A co pro nápravu věcí konstruktivně děláte Vy, bublifuku, když nabádáte, abychom nekřičeli? Možná by bylo dobré to vědět, upřímně mne to zajímá. A že je Vám líto pivovaru? Mně taky, ale to už asi z mých článků víte... Přeji Vám dobrou noc a klidné spaní :-).
Obrázek uživatele bublifuuck
#2010 bublifuuck 30. Červenec 2014 - 12:08
Děkuji, spalo se mi dobře. Vysvědčení radnici vystaví občané na podzim, bohužel nebo bohudík, možná pozdě? Mně vadí tendenčnost článků, jakoby většina věcí byla špatně, jako by se ve městě Chrudim nedalo žít. Dovolím si proto použít vaši první větu, kterou jsme upravil. Vážený pane Zahrádko, z Vašich řádků může člověk snadno nabýt dojmu, že plníte roli jakéhosi, jak to říct jen slušně, najatého zpochybňovače vedení města , které přikrmujete svými články a komentáři. Máte pravdu nedělám nic. Proto si vesměs nestěžuji. A byl bych rád, kdyby na stránkách CHN mohl zaznít nesouhlas s články, aby to nebyl prostor pro klaku nespokojenců. Tím byste mohli potírat to, co vyčítáte vedení - nekomunikaci, nepřijímání názorů občanů. Tečka. Dobré spaní i Vám přeji.
Obrázek uživatele Roman Zahrádka
#2012 Roman Zahrádka 30. Červenec 2014 - 12:40
bublifuuck: Děkuji, spalo se mi dobře. Vysvědčení radnici vystaví občané na podzim, bohužel nebo bohudík, možná pozdě? Mně vadí tendenčnost článků, jakoby většina věcí byla špatně, jako by se ve městě Chrudim nedalo žít. Dovolím si proto použít vaši první větu, kterou jsme upravil. Vážený pane Zahrádko, z Vašich řádků může člověk snadno nabýt dojmu, že plníte roli jakéhosi, jak to říct jen slušně, najatého zpochybňovače vedení města , které přikrmujete svými články a komentáři. Máte pravdu nedělám nic. Proto si vesměs nestěžuji. A byl bych rád, kdyby na stránkách CHN mohl zaznít nesouhlas s články, aby to nebyl prostor pro klaku nespokojenců. Tím byste mohli potírat to, co vyčítáte vedení - nekomunikaci, nepřijímání názorů občanů. Tečka. Dobré spaní i Vám přeji.
Tak ještě jednou a naposledy, bublifuku - ChN jen nekritizují, pokud čtete pozorně všechny články, dokáží také pochválit a netvrdí tendenčně, že se nedá v Chrudimi žít. To je z Vaší strany další mystifikace, které se dopouštíte. Jestli z nepozornosti nebo záměrně, toť otázka... Tvrdíte, že si nestěžujete, avšak Vaše komentáře nejsou ničím jiným než stěžováním, které odvádí pozornost od skutečných problémů. A že s námi nesouhlasíte? Na to máte svaté právo a já Vám ho proboha neberu. Je to ryze Váš problém, když máte potřebu psát a nechcete se, nebo nemáte odvahu se pod svůj názor podepsat. Možná i to by pomohlo odbourat klaku nespokojenců, od nichž se ale nijak nelišíte. Jinak jsem rád, že jste se zapojil do diskuze a že Vás nenechávají články našich novin v klidu :-). Howgh, domluvil jsem! Přeji Vám jen samé krásné dny.