Chrudimské noviny Povodí Labe schovává za horkovodem U Stadionu džungli, kde se daří klíšťatům a slimákům, zasáhne proti tomu město?

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

Povodí Labe schovává za horkovodem U Stadionu džungli, kde se daří klíšťatům a slimákům, zasáhne proti tomu město?

Chrudim - Mezi nejlidnatějším chrudimským sídlištěm U Stadionu a městskými sportovišti bují na obou březích řeky Chrudimky už měsíce neudržovaná vegetace vysoké trávy a náletových křovin. Pás přerostlé zeleně se přitom táhne od Píšťov až k ulici Na Ostrově. V době, kdy se Česko potýká s nejvyšším stupněm rizika nákazy klíšťovou encefalitidou, je něco takového minimálně na pováženou.

Správcem uvedených zelených ploch je Povodí Labe, nikoli město. Samotný vodní tok pak obhospodařuje Český rybářský svaz (ČRS), konkrétně Místní organizace ČRS Chrudim 1. Jenže ani jedna z organizací patrně nefunguje tak, jak by měla. Například Povodí Labe si ještě nedokázalo po týdnu najít čas na odpověď, jak s přerostlými břehy řeky naloží, natož zjednat ve svém revíru pořádek a začít trávu a náletové keře sekat. Také rybářům patrně nevadí, že jsou odtoková stavidla nad třetím splavem U Stadionu směrem k náhonu, který je jejich dalším revírem, zanešena a nikdo je průběžně, tak jako dřív, nečistí. Stejně tak jim zřejmě nevadí, že se samotní rybáři nemohou přes neprostupnou džungli dostat k vodě, která je určena k rybolovu. A co na to místní? Ti jsou znepokojeni přerostlými travinami, které jsou podle nich nich ideálním úkrytem pro klíšťata a slimáky, kterých prý tu jsou tisíce.

"Nechat takhle řeku napospas je na české poměry v 21. století něco nepředstavitelného. Jenže jak vidíte, dnes je možné všechno," kroutí hlavou nespokojený rybář, který si nepřeje být jmenován, aby prý neměl problémy s funkcionáři ČRS. "Když chci lovit z břehu, tak je mi tráva až po ramena, takže riskuji, že chytnu klíště," upozorňuje vzápětí. Jak dodává, Povodí Labe údajně seká břehy kolem řeky Chrudimky pouze jednou do roka, přičemž dříve jim pomáhala s jejich údržbou původní rybářská organizace, které však byl tento revír odebrán a předán do správy výše uvedenému spolku. "Od té doby to také jde s řekou z kopce. Nejen, že v ní nejsou takřka žádné ryby, až na plevel, ale je také hodně neudržovaná a spíše než stříbřitou Chrudimku připomíná dnes zarostlý vesnický bahňák, kde se dokonce daří i vysokému rákosu," poukazuje rybář na úsek mezi třetím splavem a mostem pod nemocnicí.

"Řece neuškodila jen změna rybářské organizace, ale také horkovod, který se táhne od sídliště U Stadionu až k bývalému ČSAD. Všechno se za něj totiž schová, tedy i veškerý ´bordel´a tahle džungle, kterou tu dnes vidíte. Dříve zde vedla pěkná mlatová cesta, byly tu lavičky, břehy byly vysekané a lidé ze sídliště tady rádi sedávali. Také tu bylo hodně rybářů, kteří měli večer políčeno na úhoře. Prostě to tu žilo. A dnes? Škoda mluvit. Je to tady jak na hřbitově. Všude tma a zápach z tlející vody. Město slíbilo, že nechá horkovod zakopat a vrátí břeh svému účelu, jenže, znáte to - sliby chyby. Miliony, které na to od elektrárny dostalo, už údajně nenávratně někam zmizely," krčí muž rameny a nevěří, že se situace kolem Chrudimky v centru města v brzké době změní.

Možná, že by pomohlo situaci vyřešit samotné město, které by mohlo přimět Povodí Labe, aby se začalo o tento úsek řeky uprostřed hustě obydlené zástavby konečně řádně starat. Stejně tak by neuškodilo "pošťouchnout" prostřednictvím odboru životního prostředí rybáře z první chrudimské organizace k větší aktivitě. Nyní po letech, od jejího založení, se totiž jasně ukazuje, že její existence zatím nic přínosného městu nedala, vyjma toho, že si ČRS jejím prostřednictvím udržel některé svoje revíry. Není divu, vždyť drtivou část jejích členů tvoří Pardubáci a Pražáci, nikoli Chrudimáci jako v druhé, původní organizaci, a těm je nejspíš jedno, že je Chrudimka po celý rok zarostlá, špinavá a bez ryb.

red

Reklama

Obrázek uživatele rybář01
#1939 rybář01 24. Červen 2014 - 9:25
Dobrý den Chtěl bych regovat na tento článek a hlavně na toho nespokojeného rýbáře ,na této řece a v místech ,které jsou popsány jako ,že tam nejsou skoro žádné ryby je hloupost,mám pod splavem tzv 3 tákem chycené ryby pstruhy od 30 do 50 cm,tlouště ,štiky (malé ,ale jsou tam) ,okouny 30cm a nad splavem parmy od 40 do 80 cm ,úhoře 50-70 cm. Asi je to o tom ,jak člověk umí rybaří a pozná vodu a hanět někoho ,že v řece nic není je jen lidská hloupost a ..... . A k břehům ,ano je to zarostlé ale na stranu druhou je přece Chrudim město zeleně tak proč nemít ve městě plném asfaltu a betohu trochu zeleně.A že tam jsou klíšťata to jsou ,ale ve 21 století je na trhu mnoho prostředků na jejich odpuzení ,očkování..,
Obrázek uživatele bubos
#1941 bubos 24. Červen 2014 - 14:36
nevím proč se divíte, že není posekáno kolem Chrudimky, odjakživa je bližší košile než kabát. Kolem Labe je to od Kunětické hory až po vyústění řeky z Pardubic jak namalované... každé 3 až 4 týdny se zde seká... ale to by se chrudimská politická reprezentace musela starat (starosta, místostarostové - tyto názvy jsou od slova starat se...) a ne si vymýšlet zajímavé cesty za diplomy, nebo dávat nesmyslné návrhy, jak tuto zeleň zlikvidovat a nestarat se o ní..
Obrázek uživatele Marsed
#1943 Marsed 24. Červen 2014 - 17:40
Dobrý den, musím poznamenat, že souhlasím s rybářem 01...a co takhle všude kolem řeky všechno zlikvidovat a mohli bysme tam mít třeba anglický trávník?? Nechme kousek "PŘIROZENÉ" přírody kolem sebe, je jí čím dál méně a mimochodem rybář si vždy poradí, patřím k nim. Kdyby mě někdo poslal ty fotky, řekla bych: "Nádherná příroda"...a ve městě??? Není možné....Tak ji zlikvidujeme přece, protože je tam moc klíšťat.... P.S. bubos: Jezdím každý víkend podél Labe směr na Kuňku, kdyby se sekalo každé 3-4 týdny, všimla bych si toho :-), možná kolem loděnice, ale to chápu.
Obrázek uživatele rybář01
#1944 rybář01 25. Červen 2014 - 7:29
Dobrý den chci ještě reagovat na toho nejmenovaného rybáře ,že je v řece rákos Ano souhlasím a taky bych mu chtěl říci ,když je to rybář a chodí tam ,mohl si všimnout ,že v měsíci květnu se v okolí rákosů třelo cca 100 ks cejna a některé kusy bych tady opravdu nečekal myslím velikostně (mile překvapen),a k těm česlům to je hold o lidech co jsou proti proudu Chrudimky a myslí si ,že řeka vše schová a odnese ,(petky ,posekaná tráva,stará jablka ,a mnoho dalšího) "HOLD JE TO VŽDY O NÁS O LIDECH!!!!"
Obrázek uživatele KB
#1945 KB 25. Červen 2014 - 16:12
Marsed: Dobrý den, musím poznamenat, že souhlasím s rybářem 01...a co takhle všude kolem řeky všechno zlikvidovat a mohli bysme tam mít třeba anglický trávník?? Nechme kousek "PŘIROZENÉ" přírody kolem sebe, je jí čím dál méně a mimochodem rybář si vždy poradí, patřím k nim. Kdyby mě někdo poslal ty fotky, řekla bych: "Nádherná příroda"...a ve městě??? Není možné....Tak ji zlikvidujeme přece, protože je tam moc klíšťat.... P.S. bubos: Jezdím každý víkend podél Labe směr na Kuňku, kdyby se sekalo každé 3-4 týdny, všimla bych si toho :-), možná kolem loděnice, ale to chápu.
Já na téhle džungli nic krásného nevidím, a to se na ni dívám každý den z okna. Tady nejde o to, aby z břehů byl anglický trávník, ale aby se povodí Labe trošku staralo i o jiné řeky než je jen Labe. Stačilo by tak 3x do roka trávu posekat a hned by vše vypadalo líp. Takhle se při každé větší vodě o keře zasekávají větve a ostatní nepořádek a odpadky, nehledě na to, že my jako rodina alergiků docela trpíme a věřím že nejsme sami. Pamatuju se, že dřív byly břehy tak udržované, že se na nich v létě dala rozložit deka, na jaře byly plné fialek a rozhodně to nebyl anglický trávník. To co tam je teď se může líbit snad jen tomu, kdo to nemá každý den pod nosem.
Obrázek uživatele Marsed
#1947 Marsed 26. Červen 2014 - 21:41
KB: Já na téhle džungli nic krásného nevidím, a to se na ni dívám každý den z okna. Tady nejde o to, aby z břehů byl anglický trávník, ale aby se povodí Labe trošku staralo i o jiné řeky než je jen Labe. Stačilo by tak 3x do roka trávu posekat a hned by vše vypadalo líp. Takhle se při každé větší vodě o keře zasekávají větve a ostatní nepořádek a odpadky, nehledě na to, že my jako rodina alergiků docela trpíme a věřím že nejsme sami. Pamatuju se, že dřív byly břehy tak udržované, že se na nich v létě dala rozložit deka, na jaře byly plné fialek a rozhodně to nebyl anglický trávník. To co tam je teď se může líbit snad jen tomu, kdo to nemá každý den pod nosem.
...anglický trávník bylo samozřejmě myšleno ironicky, čekala jsem, že to i tak bude pochopeno :-) Co se týče alergie, ani to snad nechci komentovat, náš soused má alergii na lípu, která roste před jeho domem, tak ji necháme skácet??? Další známý má alergii na psy, tak bysme je mohli pozabíjet???...no a kdo je třeba alergický na olejku, asi by se musel zbláznit...a bude hůř....??????? Zlatá krásná zarostlá Chrudimka... :-)