Chrudimské noviny U Guláška vzniká nová kruhová křižovatka, která zde má zamezit dlouhým kolonám aut a možným kolizím

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

U Guláška vzniká nová kruhová křižovatka, která zde má zamezit dlouhým kolonám aut a možným kolizím

Chrudim - Další kruhový objezd vzniká právě v těchto dnech z podnětu neuvolněného místostarosty Jaroslava Trávníčka (ČSSD) na frekventované křižovatce U Guláška. Nutno dodat, že se zde na něj čekalo dlouhé roky, protože nepřehledná křižovatka hrozila zejména ve směru od sídliště U Stadionu co chvíli nebezpečnými kolizemi. Navíc se tu vytvářely dlouhé kolony aut, kterým bránil hustý provoz vjet z vedlejší na hlavní silnici.

Místostarosta Trávníček spěchal na instalaci tohoto "kruháku" také s ohledem na výstavbu první etapy silničního obchvatu města, která svede těžkou nákladní dopravu ve směru od Pardubic podél Family centra a chrudimské nemocnice právě do těchto míst, odkud bude pokračovat dál na Slatiňany. Pokud by zde nová křižovatka nevznikla, mohly by tu podle Trávníčka nastat daleko větší komplikace než nyní. Rozptyluje tak zároveň obavy některých Chrudimáků, podle nichž další kruhový objezd dopravu ve městě ještě více zahustí. Naopak, úkolem této křižovatky bude průjezdnost městem motoristům usnadnit.

Budování nového kruhového objezdu U Guláška nijak nebrání plynulosti dopravy. Stavebníci ani motoristé si zde nepřekážejí.  Foto: Chrudimské noviny

„Původně jsme chtěli, aby objezd vznikl až po vybudování obchvatu, ale nakonec vše dopadlo jinak. Protože ale situace, především pro ty, kdo přijížděli od nemocnice, byla U Guláška dlouhodobě neúnosná a auta zde čekala ve špičce i několik minut, rozhodli jsme se stavbu uspíšit,“ vysvětluje Jaroslav Trávníček. „Současné řešení se zdá být lepší než třeba světelná signalizace,“ doplňuje neuvolněný místostarosta, který se nám snažil objasnit všechny podrobnosti přímo na stavbě kruhové křižovatky.

"Dopravní situace by se tu měla podstatně zlepšit," říká duchovní otec celého projektu, místostarosta Jaroslav Trávníček.  Foto: Chrudimské noviny

Projektantská cena projektu kruhového objezdu se pohybuje okolo pěti milionů korun, ta vysoutěžená bude ale nižší. Z hlavy však cifru Trávníček nevěděl, ale přislíbil ji od městských úředníků zjistit. Většinu ceny přitom zaplatí investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), protože jde o silnici první třídy. „Stavět se začalo ve středu druhého října a hotovo bude třicátého listopadu. Diskuze o přeložkách inženýrských sítí tedy posunuly startovní výstřel akce o čtrnáct dní,“ pokračuje Trávníček.

Průjezd stavbou neomezuje ani velká auta, natož techniku hasičů jako v tomto případě.  Foto: Chrudimské noviny

Během rozhovoru s místostarostou stačil kolem několikrát projet po kolejích i osobní vlak a přestože se doprava pokaždé na chvilku zastavila, už za několik okamžiků se zase bez problémů rozjela. Obavy některých šoférů se tak ukazují jako liché. Bez zbytečného lelkování se dá totiž kruhovým objezdem projet plynule, aniž je třeba zvýšené pozornosti. Lze tedy předpokládat, že se většina motoristů na novou situaci velmi rychle adaptuje a bude "kruhákem" projíždět stejně suverénně jako na jiných kruhových objezdech v Chrudimi.

Jakub Valenta

Reklama

Obrázek uživatele Tomáš Velendorf
#1217 Tomáš Velendorf 4. Říjen 2013 - 7:04
Jakub Valenta: "Lze tedy předpokládat, že se většina motoristů na novou situaci velmi rychle adaptuje a bude "kruhákem" projíždět stejně suverénně jako na jiných kruhových objezdech v Chrudimi." - Tím máte na mysli, stejnou suverénnost, jaká je např. i ta, která je na kruhových objezdech na Bídě a u Bohémie? Kdy po většinu dne, je tam průjezd aut tak "suverénní", že přejít přes přechod na Masarykově náměstí je naprostá hračka, protože tam auta v podstatě už jen "stojí" a neprojíždí? Škoda, že jste se nezeptal duchovního otce celého projektu pana Trávníčka, který ani nevěděl kolik je vysoutěžená cena toho projektu, na to, v jakém režimu bude ta křižovatka u Guláška realizována. Protože pokud bude realizovaná jen v režimu "jednoho" jízdního pruhu - tedy, že po ní budou muset projet všichni jen v jednom pruhu a do všech směrů, tak jako je to i jinde v Chrudimi, tak např. pokud budou dole ty "šraňky", tak na to, až projede vlak, budou nyní čekat už úplně všichni v jedné koloně - a o to delší - protože to budou i ti, co nyní doposud mohli např. ve směru Obce Ležáků - Milady Horákové, nebo opačně, volně odbočovat levým (pravým) jízdním pruhem, aniž by museli stát v jedné koloně, než projede vlak a to včetně např. veřejné hromadné dopravy. Bude to tak stejné i po otevření nové kruhové křižovatky?
Obrázek uživatele Bleeer
#1218 Bleeer 4. Říjen 2013 - 7:32
Já tedy nejsem žádným zastáncem kruhových objezdů (přijde mi, že na těch pár km silnic jich tu máme až moc) nicméně tenhle je alespoň v místě, kde se ty kolony opravdu tvořily - a navíc je kde vybudovat, protože to prostorové podmínky umožňují (narozdíl třeba od toho u nemocnice). Mám tedy za to, že dopravě pomůže - zejména samozřejmě té nákladní, jedoucí od Tesca na Slatiňany. Co ale jednoznačně zhorší, je průjezd RZS od Polikliniky do nemocnice - ta sanita po Palackého jezdí poměrně často. A zatímco teď mohla jet prakticky už od semaforu u Penny Marketu v levém (středním) pruhu a poté odbočit k nemocnici, nyní bude na konci ulice špunt v podobě KO "U Guláška" - když se k tomu přidá ta situace, o které píše výše Tomáš Velendorf (tedy závory dole), pak bude KO neprůjezdný.
Obrázek uživatele Tomáš Velendorf
#1219 Tomáš Velendorf 4. Říjen 2013 - 8:08
Bleeer: Tak já jsem se trochu blbě vyjádřil - veřejnou dopravou jsem měl na mysli samozřejmě, nejen průjezd např. autobusů, ale i jak jste sám právě správně dodal, i průjezd vozidel sanitek, policie, nebo hasičů. Jinak ani já osobně nic proti kruhovým křižovatkám nemám. Ba naopak, klidně ať je i s vodotryskem. O to lépe. Ale dokud takové město jako Chrudim, nemá ještě ani jeden kilometr plnohodnotného obchvatu, tedy až k obci Kunčí + hotový obchvat I/17, tak pak takové řešení je podle mého názoru zase jeden z dalších nesmyslů, kterých má Chrudim už mraky. Člověk si už někdy přijde jako otrava, že na to upozorní a ze "zhora" se ozývá něco podobného v duchu, té dobré reklamě na Hornbach a antirezin - kdy v ní muž natírá plot a tchyně ho neustále otravuje a on jí na to vše odvětí krásnou větou : "Až se ten plot bude natírat příště maminko, tak to Vy, už tu nebudete".:-)
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#1220 Jakub Valenta 4. Říjen 2013 - 8:52
Pánové, běžte se tam podívat, doprava je skutečně plynulá a až na pár zmatkářů, kteří nechápou význam značek, vše probíhá daleko lépe, než před tím. Bude samozřejmě záležet na ukázněnosti řidičů. Pokud jsou šraňky dole a nemohu pokračovat v jízdě, do křižovatky (třebas kruhové) bych najíždět neměl. Jasně, dělá se to. Ale nemá. Každému z nás se jistě stalo, že na zdejší křižovatce čekal x minut, než se vůbec dostal na hlavní. Podle mého (a nejen mého) pozorování včera je dnes doprava skutečně plynulejší. že Češi neumí na kruhových objezdech jezdit, je věc druhá.
Obrázek uživatele Bleeer
#1221 Bleeer 4. Říjen 2013 - 11:06
Jakub Valenta: já jsem tam projížděl - včera, několikrát. Mám z toho ty pocity, které jsem popsal. Navíc tedy ještě jeden další - aktuálně vozidla jedoucí od Palackého na Slatiňany, projíždějí staveniště rovně, čili si (ani přes ceduli "Pozor! Změna přednosti v jízdě") moc nevšimnou toho, že jedou po KO a mají dávat přednost zleva - ale předpokládám (a doufám) že se to ve finále srovná - zřejmě nějakým stavebním opatřením (např. ostrůvek po pravé straně by pomohl k tomu, aby před sebou tahle vozidla neměla rovnou silnici, ale najížděla na KO kolmo). No a navíc tam nebudou v rozhledu překážet ty dočasné dopravní značky a stavební stroje, že. :) Nicméně když jsem projížděl obráceně (ve směru od Slatiňan do CR) stalo se právě to, že jel vlak - a ta auta opravdu stála v dlouhé koloně a KO byl ucpaný. V tu chvíli mě právě napadlo "Jak by asi projela sanita" (viz. to přidané video - jak by projela RZ v situaci, která nastala ve 40. vteřině)? Že bude doprava plynulejší jsem psal, ale tahle situace, kterou tu zmiňuji nejen já, prostě nastat může a nastane. Třeba i proto, co správně připomínáte - a sice, že řidiči najíždějí, i když nemohou projet - to je vidět dnes a denně, mně se to například stalo dnes na křižovatce u Dukly, musel jsem kvůli dvěma takovým čekat na další zelenou. Jenže u mě je to fuk, já těch pár minut počkám, leč vozidla IZS projet musí. Ale neviděl jsem žádný plán tohoto KO, třeba s tím projektant počítal. Doufám v to.
Obrázek uživatele Tomáš Velendorf
#1223 Tomáš Velendorf 4. Říjen 2013 - 15:33
Dobrý den Jakube, zkuste se prosím podívat na ty záběry z videa, na to, co se na nich v cca 40-50 vteřině doopravdy děje. Celá (!) křižovatka se totálně (!) zablokovala a to i těmi směry, kterými zůstávala doposud i přes zavřené závory volná (!) - tedy směry Obce Ležáků - Milady Horákové. A zde nehraje žádnou roli, zda Češi, umí či neumí jezdit přes kruhové křižovatky, to je zde naprosto jedno. Přece když pojede vlak a první auta zablokují směr pivovar v jednom jízdním pruhu přes tento kruhák, tak pak už se do směru k nemocnici nedostane žádné auto - a to ani kdyby auta nezůstala v takové případě stát na kulaťáku. Dále si prosím povšimněte, i toho titulku - "ZÁBĚRY KTERÉ SLEDUJETE, TRVALY V REÁLNÉM ČASE 6 MINUT". Tedy totální zablokovaní všech směrů (!) na této křižovatce na 6 minut. Nejsem samozřejmě žádný odborník - ale živě si dokáží představit co takových 6 MINUT, znamená pro člověka, který je v naprosto kritickém stavu, zrovna převážen sanitkou do nemocnice a která by se tam nedej bože takto na těch 6 minut zasekla. O tom, co takových 6 minut, kdy většina aut bude mít nastartované motory, udělá s okolním prostředním, o tom se určitě Vám, od kterého tu čtu spoustu článků spojených právě s problematikou životního prostředí, nemusím určitě zmiňovat. A tak snad zmíním ještě jednu "malichernost" která je oproti těm, které jsem již zmínil opravdu "nicotná". Zkuste se podívat do jízdního řádu veřejné dopravy, kde zjistíte, kde např. takový autobus, který těch 6 minut zde také prostojí, kde už měl za těch 6 minut být. A když se podíváte pořádně, tak zjistíte, že třeba až na nádraží, kde i díky tomu, že se tu na těch 6 minut zasekl, ujede spoustě lidem návazný vlak, či autobus. Takže ono to chce "pozorovat" trochu déle a hlavně všemi směry a až pak vynášet nějaké závěry o plynulosti provozu.
Obrázek uživatele Tomáš Velendorf
#1224 Tomáš Velendorf 4. Říjen 2013 - 15:35
Dobrý den Jakube, zkuste se prosím podívat na ty záběry z videa, na to, co se na nich v cca 40-50 vteřině doopravdy děje. Celá (!) křižovatka se totálně (!) zablokovala a to i těmi směry, kterými zůstávala doposud i přes zavřené závory volná (!) - tedy směry Obce Ležáků - Milady Horákové. A zde nehraje žádnou roli, zda Češi, umí či neumí jezdit přes kruhové křižovatky, to je zde naprosto jedno. Přece když pojede vlak a první auta zablokují směr pivovar v jednom jízdním pruhu přes tento kruhák, tak pak už se do směru k nemocnici nedostane žádné auto - a to ani kdyby auta nezůstala v takové případě stát na kulaťáku. Dále si prosím povšimněte, i toho titulku - "ZÁBĚRY KTERÉ SLEDUJETE, TRVALY V REÁLNÉM ČASE 6 MINUT". Tedy totální zablokovaní všech směrů (!) na této křižovatce na 6 minut. Nejsem samozřejmě žádný odborník - ale živě si dokáží představit co takových 6 MINUT, znamená pro člověka, který je v naprosto kritickém stavu, zrovna převážen sanitkou do nemocnice a která by se tam, nedej bože takto, na těch 6 minut zasekla. O tom, co takových 6 minut, kdy většina aut bude mít nastartované motory, udělá s okolním prostředním, o tom se určitě Vám, od kterého tu čtu spoustu článků spojených právě s problematikou životního prostředí, nemusím určitě zmiňovat. A tak snad zmíním ještě jednu "malichernost" která je oproti těm, které jsem již zmínil opravdu "nicotná". Zkuste se podívat do jízdního řádu veřejné dopravy, kde zjistíte, kde např. takový autobus, který těch 6 minut zde také prostojí, kde už měl za těch 6 minut být. A když se podíváte pořádně, tak zjistíte, že třeba až na nádraží, kde i díky tomu, že se tu na těch 6 minut zasekl, ujede spoustě lidem návazný vlak, či autobus. Takže ono to chce "pozorovat" trochu déle a hlavně všemi směry a až pak vynášet nějaké závěry o plynulosti provozu.
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#1225 Jakub Valenta 4. Říjen 2013 - 16:21
Ano, pane Velendorfe, máte pravdu, že doprava se blokla. Ovšem na vině není kruhák, ale hloupý interval padání závor, když se blíží vlak od nádraží. Opravdu se tam zajděte podívat. Když jeden vlak od Slatiňan, padnou závory a za pár sekund projíždí vlak. Když však má přijet od města, trvá to zbytečně několik minut, co jsou šraňky dole. To už zde bylo před tím. Další věcí jsou nesprávně synchronizovaná světla na křižovatkách, která pravidelně vypouštějí kolony.
Obrázek uživatele hana
#1226 hana 4. Říjen 2013 - 18:40
Bohužel musím konstatovat, že dříve umožňovaly dva pruhy z Milady Horákové a dva pruhy z Obce Ležáků naprosto volný průjezd po městském okruhu v případě stažených závor a projektant si asi neuvědomil, že kruhákem to zničí. Leda by se dva pruhy zachovaly a do kruháku by vjížděli jen ti co dříve odbočovali doleva. Ti co odbočovali vpravo by kruhák míjeli. Něco podobného je v H. Brodě, když se přijíždí od Chrudimě. Ale o tom jak bude kruhák vlastně vypadat tady nikdo nic neví ...
Obrázek uživatele Tomáš Velendorf
#1227 Tomáš Velendorf 4. Říjen 2013 - 19:14
Dobrý večer Jakube, nová křižovatka bude fungovat ZÁSADNĚ v jiném dopravním režimu, než ta současná, t.j, ze všech směrů se k ní už bude přijíždět jen v JEDNOM jízdním pruhu (pochybuji, že by to bylo jinak - pokud, ano dobrá zpráva), tedy ať budou závory dole 3 minuty, nebo 6 minut, to není to hlavní. Naprosto zásadní je to, že nyní už to zasáhne dopravu dokonce ve všech směrech - ne jako nyní, že alespoň průjezd Obce Ležáků - Milady Horákové, zůstával relativně volný i přes zavřené závory - nyní tedy budou kolabovat všechny směry (viz video 45 vteřina). A pokračovaní obchvatu do Slatiňan je v nedohlednu. A pokud duchovní otec této myšlenky, pan místostarosta Trávníček, z toho všeho, a to se týká i Vašeho článku a rozhovoru s nim, nabude opět dojmu, tak jak to u politiků bývá pravidlem, jak skvělá myšlenka to byla a jak skvělé to je řešení, tak nás tu už pak čekají opravdu jen a jen ty "světlé zítřky". Člověk si říká, ještě, že se do Slatiňan dá jet i na kole - ovšem hned ho napadne, jak ještě vlastně dlouho - a to ne kvůli začínajícím chladným ránům, ale hlavně díky tomu kolik je člověku let :-) Omlouvám se, nyní vidím, že paní Hana, už to tu vlastně napsala za mě.
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#1228 Jakub Valenta 5. Říjen 2013 - 7:55
Obávám se, pane Velendorfe, že jeden druhého nepřesvědčíme. Já jsem tam byl, viděl jsem, jak situace vypadá. Zkuste to také. Mějte se dobře.
Obrázek uživatele Tomáš Velendorf
#1229 Tomáš Velendorf 5. Říjen 2013 - 8:53
Tak vzájemné přesvědčování samozřejmě nemá ani cenu - do Vánoc bude nová křižovatka hotová a přes to vlak už nepojede. Tedy pojede pořád - hned vedle. Ale Vám a hlavně těm, kteří o těchto všech věcech rozhodují a pak je realizují, hraje do karet jeden obrovský trumf. A to ten, že pro cca 75% lidí u nás, je stejně skoro vše šumafuk, jsou ke všemu lhostejní a netečení - tedy většinou jen do té chvíle, než jde opravdu jen a jen o "ně" a někdo chce narušit jejich těžce zažité a většinou i hodně přízemní a sobecké "rituály". A právě tito lidé, budou samozřejmě dál jen těžce nadávat. V autě, v kolonách, doma, nebo večer u Guláška u piva, na to, co to tam ti "blbci" zase nahoře vymysleli. Ale to je tak asi vše. Tím to vše skončí. A proto to taky u nás vše tak vypadá. A na to se nemusím nikam ani chodit dívat. A ani o to moc nestojím. Protože bych z toho měl možná ještě větší deprese, než je občas, už i mívám:-) Mějte se také hezky.
Obrázek uživatele chrudimáček
#1233 chrudimáček 5. Říjen 2013 - 15:49
V tomto případě souhlasím s T. Velendorfem, že toto řešení není tak úplně dobré, tj. varianta jednoho jízdního pruhu, bez zachování obou odbočovacích pruhů. Určitě je však kruhák přínosem do budoucna, kdy hlavní tah bude od nemocnice směr Slatiňany. Trochu uspěchaná, zbytečná akce.....
Obrázek uživatele Tomáš Velendorf
#1241 Tomáš Velendorf 6. Říjen 2013 - 22:05
Největší paradox na tom všem je, že se tu vloni vedla "vzrušivá" debata o dočasné zastávce na Kalábrii, kde zastavení autobusu, 2x do hodiny a na cca 40 vteřin, a to ještě s možností objet tento autobus levým pruhem, bylo pro někoho, něco naprosto nepřekonatelného. A dnes, když je jasně vidět už jen z tohoto videa, že na takto nově řešené křižovatce u Guláška, zkolabuje doprava hned při první příležitosti - tedy kdykoliv, při stažených závorách - a to, na všech příjezdových komunikacích, to zase nikoho, až tak moc nezarazí. A dokonce sám autor tohoto článku pan Jakub Valenta, konstatuje, že vše probíhá tak jak má, a doprava je plynulá. Jako kdyby jsme sledovali každý, naprosto jiné video. Místo toho, aby se z pozice novináře, pokusil zjistit zásadní informace o této křižovatce. Třeba to, zda bude řešena opravdu jen v jednom jedním pruhu pro každý směr a pokud ano, tak zda si ti, kteří o tom rozhodli, uvědomují, co takové řešení bude mít za následek všeobecně pro dopravu v této části města, a co to bude extra znamenat pro průjezd sanitek, policie, záchranných sborů, dále pro průjezd hromadné dopravy, dále co to bude znamenat pro zastávku MHD Pivovar, atd., atd. Dále by se těch, co o tom rozhodli, mohl zeptat, zda věděli, že existuje i něco, jako např. chytrá světelná signalizace, která dokáže reagovat i na hustotu provozu v daných směrech, a tak pružněji zajišťovat plynulost dopravy a zda už vědí, kdy bude dokončen obchvat I/37, od křížení s I/17 k obci Kunčí. A na tyto všechny podstatné a zásadní otázky, by měla radnice pak jasně, rázně a rychle odpovědět. Tedy pokud se ji na to samozřejmě někdo zeptá. A nebude se na to vše, jak je ostatně v Čechách dobrým zvykem, nadávat jen v hospodě. Třeba hned v té, u Guláška.
Obrázek uživatele hana
#1243 hana 7. Říjen 2013 - 9:34
Aktuální zprávy: Dnes v 9.00 těměř nehýbající se kolona celým městem směr Slatiňany. Řidiči jedoucí ve směrech Palackého - Nemocnice si najdou řešení v ježdění podél řeky, přes síl. U Stadionu. Prostor u Guláška je dostatečně velký, aby byly zachovýny 2 pruhy ze směrů Obce Ležáků a M. Horákové. V pravém pruhu od Milady Horákové mohla být klidně zastávka MHD, chvilku postát za Busem není problém, narozdíl od vytvoření jedné kolony do 2 směrů čekající 6 min. na vlak. Inspirací mohl být i zachovaný dvojpruh do kopce u nemocnice. Též bych se přimlouvala, aby redakce zjistila, jak vlastně křižovatka bude finálně vypadat.
Obrázek uživatele Aknelka
#1247 Aknelka 7. Říjen 2013 - 20:31
Dnes dopoledne to bylo fakt brutální!
Obrázek uživatele chrudimák
#1248 chrudimák 8. Říjen 2013 - 10:45
Smutné je, že dle mých informací, si město toto řešilo i bez odborných komisí. Prý ŘSD přišlo s návrhem - buďto takto a nebo nic. Mohl by k tomu někdo kompetentní něco říci (nebo napsat) ????? Kdysi se prý projednávala jen stavebnice kruháku a teď toto. Už jsem si taky postál - osobně budu jezdit kolem řeky.
Obrázek uživatele Aknelka
#1253 Aknelka 9. Říjen 2013 - 8:03
Taky nechápu, proč nemohl být postaven kruhák podobný tomu, který býval u Dražkovic. Po dokončení obchvatu by se jen rozebral a vše by se vrátilo do starých kolejí. Asi má někdo evidentně hooodně peněz a rozumu je poněkud mdlého.