oprava silnice
V Řestokách sepsali petici kvůli bezohledné jízdě řidičů
Řestoky – Dříve by se sem dalo vjet vysokou rychlostí přes hluboké výmoly snad jedině tryskáčem. Od té doby, co se ale opravila silnice přes Tři Bubny, vzrůstá rychlost všech tudy projíždějících aut a s tím klesá i trpělivost obyvatel. Problém se rozhodli řešit peticí, kterou adresovali Dopravnímu inspektorátu v Chrudimi. Zjišťovali jsme, jakou mohou očekávat odpověď.
[[img:chrn_fullwidth:18186:]]
V Řestokách nechali už před dokončením opravy silnice nainstalovat upozorňující cedule s nápisem „Pozor, děti“ a při vjezdu směrem od Chrasti dokonce přístroj na solární energii zaznamenávající rychlost vjíždějících aut. To ovšem nestačilo. Konkrétně ze směru od Chrudimi, po nově vyasfaltované silnici, vjíždějí rozjetá auta do vesnice velkou rychlostí. Pár metrů za značkou obce ale čeká některé nic netušící řidiče nebezpečný úsek – přejezd přes most. Na ten se ale vejde pouze jedno auto. A právě rozjetá auta ze Tří Bubnů by měla těm protijedoucím dávat přednost.
Petice shrnuje požadavky na osm změn
Místním lidem se nelíbí bezohledně rychlá jízda projíždějících řidičů, pro které se stala obec v posledních měsících oblíbenou zkratkou, zatímco se dostavuje obchvat u Slatiňan. Během namátkového pátečního měření tu napočítali až tisíc projíždějících aut. Rozhodli se sepsat petici s požadavky na změnu, adresovanou Dopravnímu inspektorátu v Chrudimi. Požadované změny vypsalo vedení města do osmi základních bodů.
[[img:chrn_fullwidth:18241:]]
Dopravní inspektorát tu měří, ale práci stěžuje úzká silnice
Obrátili jsme se s dotazy kvůli silničním kontrolám v obci na chrudimský Dopravní inspektorát, abychom se dozvěděli jejich stanovisko, bez ohledu na petici. Vedoucí Dopravního inspektorátu Pavel Dostálek odpověděl: „Výkon služby nepravidelně směřujeme do obce Řestoky a místní části Tři Bubny, v celém úseku nelze provádět přímý výkon služby, neboť komunikace je úzká a není zde možnost stavět bezpečně vozidla. Na příjezdu do Řestok provádíme jak měření rychlosti, tak kontrolu dodržování dopravního značení – Zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 6 tun."
Inspektorát by měl změny navrhnout, schválení je na kraji
K neutěšené situaci v obci dopravní inspektorát uvedl svoje stanovisko: „Na uvedené komunikaci se rekonstrukcí zvýšil silniční provoz, neboť většina řidičů si tudy zkracuje cestu na Pardubice. Po otevření obchvatu Slatiňan v prosinci 2021 dojde ke snížení počtu vozidel, neboť pro vozidla bude rychlejší a výhodnější najíždět na nájezdu na obchvat v obci Orel. Samozřejmě by Řestokám pomohlo dopravně stavební opatření. Například vjezdová brána ze směru od Tří Bubnů, která by přijíždějící vozidla zpomalila. Toto řešení ale může Policie ČR pouze navrhnout, neboť komunikace je ve vlastnictví Pardubického kraje."
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Davové šílenství na čerstvém asfaltu už řeší policie
Chrudim – Kvůli dobudování obchvatu je uzavřena od minulého pondělí kvůli dopředu ohlašované rekonstrukci, silnice z Chrudimi na Medlešice. To ale nezabránilo řidičům, aby ignorovali dopravní značení, a výsledkem byla řetězová reakce, při níž se jako při davovém šílenství projížděli i ti nic netušící po čerstvě položeném asfaltu. Jedno auto za druhým navíc zaznamenala kamera řidiče protijedoucího auta, kterému mohou řidiči, kteří museli přehlídnout hned několik dopravních značení, „poděkovat“ za sdílení.
[[img:chrn_fullwidth:18333:Cedule upozorňují řidiče na uzavírku dopředu. Foto: Chrudimské noviny]]
Mluvčí policie Eva Maturová potvrdila, že po té, co se video objevilo na sociálních sítích, ztotožňují policisté z Dopravního inspektorátu v Chrudimi řidiče, kteří v inkriminovanou dobu po nově položeném asfaltu na silnici projížděli. Okolnosti se v tuto chvíli prověřují, informace o případných škodách zatím policie nesdělila, postih ale může být podle okolností, které řidiče svedly na silnici, rozmanitý: „V tuto chvíli můžou hříšníci, co po silnici projížděli očekávat, že po nich budou policisté požadovat vysvětlení,“ dodala Eva Maturová.
[[img:chrn_fullwidth:18334:Značka upozorňující na kruhovém objezdu na Bídě. Foto: Chrudimské noviny]]
„Kdo ví jestli, jestli jsou na Měsíci vůbec ňáký stopy,“ budou možná chtít vypovídat jako zpěvák kapely Kabát Pepa Vojtek v písničce Kdoví jestli, která hrála v autě na cestě z Pardubic protijedoucímu řidiči, jen budou mluvit o novém asfaltu, po kterém se projeli. Vše už prověřuje chrudimský dopravní inspektorát a řidiči budou muset vysvětlovat podle slov písničky, nejen „kdoví jestli“, ale i „jak je to s pravdou“, možná i „a co vítr“, a také pravděpodobně, že „všechno je jinak“. Otázkou totiž zůstává, zda bylo opravdu dopravní označení, které by řidiče včas na vzniklou situaci upozornilo, umístěno dostatečně viditelně a srozumitelně. Všeříkající je okamžik, který zachycuje pracovníka údržby silnic, jak lamentuje rukama.
[[img:chrn_fullwidth:18335:Záznam situace z 1. července. Zdroj: Facebook]]
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Dokončovací práce na Čáslavské právě začaly
Chrudim – Už jen tento pracovní týden a z Chrudimi se projedete v sobotu večer Čáslavskou po kompletně opravené silnici. Od pondělí tady proto počítejte se zdržením. Sice po dobu oprav neodbočíte do Krocínovy, ale díky změně provozu na obousměrný to z Gorkého ani na zastávku Na Rozhledně nemá vliv.
[[img:chrn_fullwidth:18063:]]
Silničáři v první fázi opravovali 180 metrový úsek od domu č. p. 358 po dům č. p. 665. Od pondělní osmé hodiny ranní budou pokračovat s opravami na druhé polovině vozovky, až ke vjezdu do areálu střední průmyslové školy. V sobotu do 18:00 má být vše hotovo. Provoz bude mezitím řízen opět kyvadlově a řidiči tak mohou zejména v ranních a odpoledních hodinách očekávat tvořící se dlouhé fronty.
[[img:chrn_fullwidth:18064:]]
V ulicích Krocínova a Gorkého se po dobu oprav v Čáslavské mění provoz na obousměrný a autobusy budou do zastávky Na Rozhledně u Jánského předměstí přijíždět ulicí Gorkého.
Pro některé spěchající řidiče, kterým nevadí menší zajížďka, bude lepší, když včas odbočí z Čáslavské směrem na Sobětuchy, odbočkou na Slatiňany.
[[img:chrn_fullwidth:18065:]]
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Další objížďky a uzavírka? Průtah do Medlešic čeká půlroční oprava
Chrudim – Už jen měsíc a půl a měla by začít půlroční oprava silnice a s ní spojená uzavírka. Opravovat se bude tříkilometrový úsek silnice, průtah z Chrudimi na Medlešice do Pardubic.
Oprava povrchu vozovky se týká bývalé sinice první třídy číslo 37, která je po zprovoznění obchvatu města vedena jako silnice druhé třídy číslo 324. Předpokládaná cena oprav se vyšplhá na částku 55,69 milionů bez DPH.
Podle vyjádření ze Ředitelství silnic a dálnic Pardubického kraje je oprava tohoto tříkilometrového úseku součástí procesu převodu komunikace do krajské infrastruktury. Opravy začnou v dubnu a trvat by měly až do října letošního roku.
[[gal:17386]]
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Chystá se oprava úseku silnice Tři Bubny – Řestoky
Chrudimsko – Do 12. 8. trvá příjem nabídek na opravu úseku silnice ze Tří Bubnů k obci Řestoky. Veřejnou zakázku zadala 27. 7. 2020 Správa a údržba silnic Pardubického kraje. Oprava silnice třetí třídy č. 3587 by měla přijít na cca 40 milionů korun.
[[img:chrn_fullwidth:16197:Opravovaný úsek silnice. Zdroj: Google Maps]]
Silnice, které se oprava týká, zasahuje do katastrálních území pěti okolních obcí: Vlčnov u Chrudimi, Orel, Libanice, Honbice a Řestoky. V minulosti byla tato cesta svědkem historických událostí, když za války s Pruskem byly kolem tehdejší hospody „U Tří bubnů“, myslivny a kostela sv. Jiří vykopány roku 1778 zákopy a náspy. Opravit se musí úsek od křížení silnic třetí třídy č. 3587 a 3583 a končit se bude před hospodou U Jaroslava v Řestokách (u mostu evid. č. 3587-1). Práce budou rozděleny na tři etapy, vždy za úplné dopravní uzavírky. Jezdit se tak bude muset nějakou dobu přes okolní obce.
Kdo už by dopředu jásal, že se řidiči dočkají rozšíření silnice, potěšen nebude. Silnice totiž má být opravena ve stávající šíři, která činí 4,5 m. Situace, kdy se musí v případě uzavírky jiných komunikací vyhýbat osobní automobily nákladním, tak nepominou. Po celé její délce tak dojde alespoň k sanaci a obnově nezpevněných krajnic, které jsou v havarijním stavu. Dojde také k doplnění a obnově svislých dopravních značení, k ořezu vegetace zabraňující řidičům ve výhledu a k pročištění stávajících příkopů.
[[img:chrn_fullwidth:16198: Mapa objízdných tras. Zdroj: Dokumentace generálního projektanta.]]
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Do Vížek po nové silnici
Lukavice/Vížky - Necelých pět desítek stálých obyvatel Vížek na Chrudimsku se od soboty do svých domovů konečně dostane bez problémů. To budou 31. srpna po rekonstrukci zprovozněny necelé dva kilometry místní silnice z Lukavice. Ta podle pamětníků kdysi vznikla tak, že se nalil asfalt na polní cestu.
„Šlo vlastně o stavbu zcela nové komunikace, kde se až během prací ukázaly její původní neduhy, s nimiž ani projekt nepočítal. Především šlo o neúnosné podloží po celé trase, které se muselo nakonec sanovat lomovým kamenem,“ říká Martin Lukeš, ředitel oblasti Pardubice společnosti Swietelsky stavební. Ta na zakázce za 16,9 milionů Kč bez DPH pracovala od 13. května. Přes popsaná úskalí a změny projektu se s ní ale vypořádala prakticky v termínu. Došlo k posunu pouze o čtrnáct dní.
[[img:chrn_fullwidth:15870:]]
Investorem opravy 1648 metrů komunikace třetí třídy 33769 byl Pardubický kraj. Každý jízdní pruh je nyní široký 2750 mm, rozšířily se i směrové oblouky, v obci byly přeloženy silniční obrubníky, aby odpovídaly její nové výšce a šířce. Opravily se také propustky, prohloubily příkopy a zpevnily krajnice. Práce zahrnovaly také recyklaci původní vozovky za studena, kterou na místě provedla firma Rop-Stav.
[[img:chrn_fullwidth:15869:]]
Během stavby byla silnice kvůli havarijnímu stavu zcela uzavřena a obyvatelé Vížek se proto ke svým domům dostali jen pěšky. „Nebyla jiná možnost. Ale snažili jsme se jim maximálně vycházet vstříc. Když bylo třeba něco dovézt, převézt, pomohli jsme,“ dodal ředitel.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Další průšvih vlády: Kraj musí dofinancovat opravy silnic ze svého
Pardubice - Zastupitelstvo Pardubického kraje v úterý řešilo také záležitosti v oblasti dopravy a rekonstrukcí silnic nižších tříd. Zastupitelé odsouhlasili čerpání 100 milionů korun na dokrytí projektů, u kterých bylo předpokládáno čerpání financí ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Kraje však od státu získají pouze dvě miliardy místo čtyř. Pardubický kraj uvolněním těchto prostředků nechce ohrozit již připravené projekty.
„Na nesystémové financování rekonstrukcí silnic nižších tříd ze strany státu upozorňujeme každý rok, kdy se o tom, jakou částku dostaneme, jedná až v průběhu stavební sezony. Pro letošní rok jsme předpokládali, že získáme jako kraje čtyři miliardy korun, avšak dostaneme polovinu, což pro náš kraj znamená 123 milionů korun místo necelých 250. Od roku 2015 jsme obdrželi postupně 285 milionů, následně 271, 248 a v loňském roce 285. Výpadek letošního roku je tedy jednoznačně patrný a musíme si s tím jako kraj poradit,“ uvedl hejtman Netolický.
I přes tento výpadek chce kraj pokračovat v investicích do silnic. „Abychom neomezili již připravené stavby se stavebním povolením, které by jinak mohlo propadnout, uvolníme částku 100 milionů korun z krajského rozpočtu, protože se jedná vždy o projekty, které jsme předjednali se zástupci místních samospráv a uvědomujeme si jejich potřebnost. Ve všech pěti případech se jedná o investiční akce naší Správy a údržby silnic,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš. „Až na silnici II/343 v Kameničkách se jedná o silnice třetí třídy. Celkově bude zahrnuto pět projektů včetně opravy silnice v Možděnici, ve Veské, Dražkově, ale také silnice mezi Petrkovem a Včelákovem. Tyto silnice jsme vyhodnotili jako ty, u kterých je nutná oprava co nejdříve, a proto dáváme vlastní krajské prostředky,“ dodal náměstek Kortyš.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Silnice v Kočí bude dva měsíce uzavřená
Kočí - Od pondělí 15. dubna do neděle 16. června bude úplně uzavřena silnice I/17 v obci Kočí na Chrudimsku. Důvodem uzavírky je oprava konstrukce vozovky, kterou nelze provést bez úplné uzavírky. Provoz všech silničních vozidel bude veden objízdnými trasami, které budou značené.
Řidiči pojedou z okružní křižovatky silnic I/17 a II/340 v Chrudimi u Kauflandu po silnici I/17 třídou SNP až na okružní křižovatku se silnicí I/37 v Chrudimi, u Guláška. Po silnici I/37 bude provoz veden směrem na Slatiňany až na kruhový objezd ve Slatiňanech. Z této okružní křižovatky pojedou vozidla po silnici II/358 přes obec Orel, Zaječice do Chrasti, kde odbočí na silnici II/355 a přes obce Rosice a Přestavlky se vrátí na silnici I/17 v obci Hrochův Týnec.
Vozidla IZS a linkové autobusy pojedou po objízdné trase z Chrudimi přes Kočí, Nabočany a Hrochův Týnec. Autobusové zastávky Kočí, hlavní silnice a Kočí, u kostela nebudou obsluhovány a náhradní zastávka bude přesunuta na silnici III/3584. U spojů obsluhující Dolní Bezděkov nebude obsluhována zastávka Dolní Bezděkov, obecní úřad a bude nahrazena zastávkou Dolní Bezděkov. Zastávka Nabočany, odbočka bude přesunuta na silnici III/35811. Na spojích může dojít ke zpoždění vlivem objízdné trasy.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Oprava silnic a nová základna sanitek, kraj nalije miliony do Seče a okolí
Seč - Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD) pokračuje v návštěvách měst a obcí v regionu. Ve čtvrtek ráno jednal se starostou Seče Marcelem Vojtěchem (Sečská lilie), který po říjnových volbách obhájil svoji pozici ve vedení města, které je mimo jiné známé díky turisty hojně vyhledávané přehradě. Kraj již delší dobu jedná o výstavbě výjezdové stanice záchranné služby v areálu profesionálních hasičů. Pokud vše půjde podle plánu, měla by být stavba zahájena na jaře 2020.
„Dlouhodobě jsme zvažovali dvě varianty pro umístění výjezdové stanice. Tou první byla úprava prostor v areálu, kde sídlí profesionální jednotka hasičů. Tou druhou byla výstavba samostatné budovy na pozemku města. Po řadě jednání mezi profesionálními hasiči, naší záchrankou a městem jsme se dohodli na nejlogičtější variantě, kterou je sídlo v areálu hasičů,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Nejpozději počátkem roku bude krajské radě předložen investiční záměr, jehož předpokládaná hodnota je 21 milionů korun. Pokud vše půjde podle plánů, tak bychom měli stavbu zahájit na jaře 2020 s dokončením v roce 2021. Po seznámení se s prvotní studií budeme řešit budovu tak, aby byla nejen maximálně funkční, ale také svojí estetikou zapadala do okolí,“ upřesnil hejtman.
Jedním z problémů celého regionu v okolí Seče je stav silnic nižších tříd. Pardubický kraj proto v rámci Integrovaného regionálního operačního programu připravuje hned několik projektů, které mají mikroregionu zajistit moderní komunikace. „V rámci 70. výzvy IROP připravujeme několikaetapový projekt modernizace silnice od hranice kraje u Třemošnice přes Seč, Vršov, Horní Bradlo až do Trhové Kamenice. V souhrnu se jedná o projekty za půl miliardy korun. Vzhledem k důležitosti staveb osobně dohlížím na průběh příprav, protože chceme být ve výsledku maximálně úspěšní v čerpání fondů,“ sdělil hejtman Netolický.
Obec připravuje pokračování cyklostezky a rekonstrukci kostela
Starosta Marcel Vojtěch debatoval s hejtmanem také o využití dotačních titulů kraje. „Krajské dotace ve své dlouhodobě stabilizované podobě jsou pro nás velmi důležitým zdrojem pro řadu drobnějších projektů. V příštím roce budeme chtít pokračovat v budování cyklo a pěší stezky, která naváže na stezku kolem naší přehrady. Do konce volebního období bych chtěl kompletně zrekonstruovat fasádu kostela svatého Štěpána. Pakliže se nám podaří získat krajské prostředky, budu velmi rád,“ řekl starosta Vojtěch.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Na opravy silnic nižších tříd nejsou peníze
Pardubice – Silnice první třídy jsou v Pardubickém kraji vesměs v dobrém stavu, daří se je udržovat. Daleko hůře jsou na tom však silnice nižších tříd, mezi nimiž lze jen obtížně najít ty, které by nebyly ve stavu takřka katastrofálním. A právě o těchto silnicích se jednalo na dopravní konferenci.
Hejtman Martin Netolický spolu s dalšími hosty zahájil letošní dopravní konferenci a ve své řeči se věnoval především otázce financování silnic II. a III. Třídy. „Kraje dostaly po dlouhých prosbách z rozpočtového určení daní asi 4 miliardy korun, z toho mají opravit silnice, navýšit mzdy, řešit zdravotnictví… Pardubický kraj dostal pouhých přibližně 200 milionů korun, což je cena jednoho mostu. Jak tedy chcete za tyto peníze opravit více než tři tisíce kilometrů silnic? Začněme konečně přemýšlet, jak rekonstrukci silnic II. a III. tříd zaplatit,“ vyzval přítomné hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).
Podle náměstka hejtmana zodpovědného za dopravu Michal Kortyše je v současné době až dvaatřicet procent silnic II. třídy v havarijním stavu, u silnic III. tříd to je dokonce téměř 70 %. „Po dlouhých rocích nečinnosti si stát uvědomil, jaký je stav silnic II. a III. třídy v krajích, a v uplynulých třech letech se formou příspěvku od Státního fondu dopravní infrastruktury začal na jejich opravách podílet. Musíme však využívat i peníze z vlastních zdrojů a dotačních titulů. Například v rámci integrovaného operačního programu chceme do roku 2020 využít prostředky ve výši cca 2 mld. korun,“ řekl náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál