Chrudimské noviny O nás bez nás - Ostřešanská spojka

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

O nás bez nás - Ostřešanská spojka

Chrudim – Budoucí stavba takzvané „Ostřešanské spojky“ se teď dostala i na pořad jednání dopravní komise rady města. Diskuse o modernizaci trati, jež by na jednu stranu měla zrychlit cestování do Pardubic, na druhé straně odstřihne místní část Medlešice, nebyla rozhodně klidná.

Nejprve člen dopravní komise Martin Hájek představil svým kolegům mapové podklady studie. Podle Hájka Správa železniční a dopravní cesty hned zpočátku zamítla návrh vedení nové trati v zářezu, protože by se prý stavbě neúměrně prodražila. Musel by se, mimo jiné, vybudovat koridor v šířce zhruba 50 metrů. Další náklady by přineslo i odklízení zeminy a přeložky inženýrských sítí. Nová trať tak má být vedena po náspu a nikde se nebude křížit se silnicemi. Jen tak je možné dosáhnout slibované rychlosti 120 kilometrů za hodinu na rovných úsecích.

Další inženýr zasedající v komisi a sice René Němeček, si vzpomněl na obyvatele místní části Medlešice, kteří po výstavbě spojky zapláčou. Stávající trať přijde zrušit a tím se i zkomplikuje dopravní obslužnost této kdysi samostatné obce, jíž však současné vedení města nedá nic zadarmo. Martin Hájek však svého kolegu ubezpečil, že místním jistě budou postačovat autobusy, které sem v pracovní dny jezdí co třicet minut.

Michal Štěpán, jenž rovněž zasedá v dopravní komisi, pro změnu vznesl připomínku k vynaloženým prostředkům. Ty se prý daly využít daleko efektivněji a sice pro modernizaci současné tratě Chrudim – Rosice nad Labem. Předseda komise Alexandr Němec však Štěpána usadil s konstatováním, že je již v podstatě rozhodnuto a navíc celá stavba probíhá v gesci Pardubického kraje. Druhé největší město v kraji tak již poněkolikáté „ostrouhalo“ a k projektu, jenž se ho přímo dotýká, může mít pouze „kosmetické“ připomínky. Ukázka politické impotence vrcholných představitelů místní radnice.

Co tedy vlastně Chrudim může? Může si rozhodnout, kam přijde umístit vlaková zastávka v severní části města. Tomu odpovídá i usnesení dopravní komise, na němž se nakonec všichni její členové shodli: „Dopravní komise doporučuje radě města, aby v případě výstavby Ostřešanské přeložky město vstoupilo do přípravy tohoto projektu a to požadavkem na vybudování nové vlakové zastávky tak, aby byla situována co nejblíže přejezdu u školy SOŠ-SOU (integrovka) po levé straně ve směru na Pardubice“.

Jakub Valenta

Reklama

Obrázek uživatele MXK
#5236 MXK 1. Prosinec 2016 - 19:53
Ten Michal Štěpán asi nikdy vlakem z Pardubic do Chrudimi necestoval, co? Protože jinak by pochopil, že cpát peníze do trati Rosice-Chrudim by teprve bylo mrhání peněz. To čekání v Rosicích je občas na hodně dlouhou dobu - většinou tak 5-15 minut, u některých spojů to bylo i déle. Aneb v létě jsem jel z Pardubic na kole, vyjížděl jsem zhruba stejně jako vlak. Ten samý vlak mne předjížděl až za Medlešicemi. Tedy fakt úžasná rychlost vlaku a nebude to až tak stavem trati, ale zajížděním a čekáním v Rosicích. A kvůli vytížení trati je i rozdílná doba jízdy na těch 13km - od cca 17 minut do např 37 minut u vlaku Os 5517. Jen je možná škoda, že trať není trasována okolo Jesničánek do Nemošic - zůstaly by Medlešice a Staré Jesenčany, mohly by ale vzniknout nové zastávky a stačily by cca 3km nových kolejí za levnější peníze - viz https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=15.7829510&y=50.0187002&z=14&rm=9jrPkxX-udj70gr.gh0gRshO0iG-
Obrázek uživatele chrudimský rodák
#5237 chrudimský rodák 1. Prosinec 2016 - 20:05
Bylo by řešení vybudovat spojku a zachovat stávající trať. Cestující kteří jedou do Chrudimě z HK by pokračovali pouze přes Rosice bez zajíždění do Pardubic na přímo do Chrudimě. A cestující jedoucí z Pardubic, by jeli po spojce. Vlaky s příjezdy do Chrudimě by se střídali, jeden po staré trati, druhý po spojce.
Obrázek uživatele hana
#5238 hana 1. Prosinec 2016 - 20:32
Když čtu názory některých dnešních chrudimských radních, začínám věřit historce o tom, jak jejich předchůdci před 150 lety odmítli vedení trati Praha - Olomouc přes tehdy krajskou Chrudim. Kdyby to bylo na nich, tak na chrudimském nádraží čekají ještě dnes dostavníky. A k názorům o částečném zachování trati přes Medlešice a následné uhnutí...taková trať by nebyla napřímená, měla by omezenou rychlost a vylučovala by v budoucnu možnou elektrifikaci kvůli blízkosti letiště, to už bylo vše zváženo.