Chrudimské noviny Krátký exkurs do historie Kopanického mlýna

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

Krátký exkurs do historie Kopanického mlýna

Chrudim – Pro někoho byla ztráta Kopanického mlýna nenahraditelnou. Údajně šlo o unikátní historickou památku, která neměla být odstraněna. Doslova se prý nabízelo využití jako „brownfield“. Realita je však, jak už to mnohdy bývá, poněkud odlišná.

Původní budova mlýna zde skutečně stála dlouhá staletí. Historické prameny její vznik datují až do 14. století. V souvislosti s průmyslovou revolucí však zdejším podnikatelům v oblasti mlynářství dávno nepostačovala kapacita staré „hrkačky“, takže došlo na demolici. Koncem 19. století zde proto staví budovou zbrusu novou. Provoz tohoto moderního zařízení však záhy končí, a sice kolem roku 1930. Domů tohoto stáří je ve městě celá řada a celá řada jich také byla odstraněna. Namátkou třeba podstatně starší barokní statky v dnešní Novoměstské ulici, které se rozkládaly v místech, kde později podle návrhu architekta Josefa Kopečného vyrostly známé bílé bytovky.

Jak šel čas, bývalý mlýn začal sloužit jako skladiště a následně v jeho okolí vyrostla známá „Fickova dýhárna“. Rodina Fickových areál po revoluci získala zpět do svého vlastnictví, aby ho poté prodala firmě K2 invest Milana Kušty. Developer Kušta zde, po demolici všech historicky bezcenných objektů, začal stavět nové a moderní bydlení.

Paradoxní se v této souvislosti jeví boj současného vedení radnice proti Kuštovým plánům. Sama radnice totiž žádnou koncepci rozvoje bydlení nemá a to dokonce ani v oblasti, která by měla být především Pirátům vlastní – jde o výstavbu sociálních bytů. Nyní se pod Kopanicí připravuje stavba druhé etapy, která urbanisticky dotváří území bývalého výrobního areálu do koncepčního celku.

Jakub Valenta

Reklama

Obrázek uživatele Lajos
#8539 Lajos 15. Květen 2019 - 20:57
Chápu, že pan Valenta postupuje dle hesla "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej", ale to co tam Kušta staví, je naddimenzovaný hnusný lidojem převyšující okolní zástavbu o x pater, který natáhne další dopravu do úzkých ulic, které na to nejsou připravené. Nehledě na to, že ten nový barák je prostě ošklivý.
Obrázek uživatele Jana Novotná
#8540 Jana Novotná 16. Květen 2019 - 7:07
Nevím jak vy, já v blízkosti bydlím a ty obrázky, jak to bude vypadat se mi líbí. Nelíbí se mi ale třeba ten nepořádek, co lidi mají před svými domy, jak si můžete všimnout na přiložené fotografii.
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#8541 Jakub Valenta 16. Květen 2019 - 7:14
Lajos: Chápu, že pan Valenta postupuje dle hesla "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej", ale to co tam Kušta staví, je naddimenzovaný hnusný lidojem převyšující okolní zástavbu o x pater, který natáhne další dopravu do úzkých ulic, které na to nejsou připravené. Nehledě na to, že ten nový barák je prostě ošklivý.
Stran dopravy - vždycky mě zajímalo, proč se kritici údajného "natažení dopravy do úzkých ulic" začali ozývat až teď. Když pod Kopanicí fungovala dýhárna a spol., úzkými ulicemi se proplétaly náklaďáky, nikomu to vlastně nevadilo.
Obrázek uživatele Chrudim Ák
#8542 Chrudim Ák 16. Květen 2019 - 8:56
Lajos: Chápu, že pan Valenta postupuje dle hesla "Koho chleba jíš, toho píseň zpívej", ale to co tam Kušta staví, je naddimenzovaný hnusný lidojem převyšující okolní zástavbu o x pater, který natáhne další dopravu do úzkých ulic, které na to nejsou připravené. Nehledě na to, že ten nový barák je prostě ošklivý.
Lájoš. Lájoš, to je ten bývalý zaměstnanec ChrBe, co vybíral vstupné do letního kina "do kapsy" a kino díky němu zkrachovalo? Koukám jakej je z něj teď odborník..?
Obrázek uživatele Lajos
#8545 Lajos 16. Květen 2019 - 22:31
Jakub Valenta: Stran dopravy - vždycky mě zajímalo, proč se kritici údajného "natažení dopravy do úzkých ulic" začali ozývat až teď. Když pod Kopanicí fungovala dýhárna a spol., úzkými ulicemi se proplétaly náklaďáky, nikomu to vlastně nevadilo.
Asi proto, že ta vámi tvrzená nákladní doprava nikomu zřejmě nevadila. Ale to, že o půl osmé ráno ve všední dny se obyvatelé toho nového areálu rozhodnou auty rozvozit dětičky do škol, protože dneska jsou děcka líná na krok, a že to tam tu dopravu ucpe, na to vezměte jed.
Obrázek uživatele ČECH
#8546 ČECH 17. Květen 2019 - 6:12
Pořád lepší stavět ,kde to nezabírá ornou hroudu,je zpevněný svah a mně se to tak líbí. Pan Valenta si na zpívání určitě nepotrpí.............
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#8547 Jakub Valenta 17. Květen 2019 - 7:24
Lajos: Asi proto, že ta vámi tvrzená nákladní doprava nikomu zřejmě nevadila. Ale to, že o půl osmé ráno ve všední dny se obyvatelé toho nového areálu rozhodnou auty rozvozit dětičky do škol, protože dneska jsou děcka líná na krok, a že to tam tu dopravu ucpe, na to vezměte jed.
Aha, nevadila :) Stran ucpané dopravy - možná by bylo dobré zatlačit na město, aby místo skateparku (jak tu kdosi v diskusi trefně podotknul), vybudovalo sjezd ke sportovištím. Plakat línými dětmi je sice efektní, leč na špatném hrobě.
Obrázek uživatele EEV-CR
#8549 EEV-CR 18. Květen 2019 - 7:30
Jojo, "koho chleba jíš, toho píseň zpívej" ... :-) Nákladní doprava tady sice do dýhárny jezdila, ale rozhodně to nebylo po celý den (včetně noci) tak, jako tomu bude v případě nových obyvatel v bytových domech klasickými automobily. Samozřejmě s tím bude i spojeno ucpání ulic zaparkovanými auty (prodej garáží zatím zrovna moc nefrčí - většina bude mít 2 auta, některá rodina třeba i 3 a více) ... Nemá smysl tady tvrdit, že se pro tamní obyvatele výstavbou těchto bytovek nic nezmění. Onen sjezd od sportovišť, o kterém je furt řeč, stejně tamním lidem nijak nepomůže. Ono je vcelku jedno, jestli budou obyvatelé vyjíždět přes most u Penny, přes most u Kateřiny nebo eventuálně jednou sjezdem k Tescu ... Ten provoz tam bude stejně, ať už to bude rozmělněno na jednu, dvě nebo tři části. Si tak říkám, jak by se autor článku tvářil, kdyby jemu v ulici realizovali podobnou výstavbu (není nutné odpovídat, tu odpověď si celkem barvitě představuji už teď). :-)
Obrázek uživatele Jan Navrátil
#8550 Jan Navrátil 18. Květen 2019 - 18:23
EEV-CR: Jojo, "koho chleba jíš, toho píseň zpívej" ... :-) Nákladní doprava tady sice do dýhárny jezdila, ale rozhodně to nebylo po celý den (včetně noci) tak, jako tomu bude v případě nových obyvatel v bytových domech klasickými automobily. Samozřejmě s tím bude i spojeno ucpání ulic zaparkovanými auty (prodej garáží zatím zrovna moc nefrčí - většina bude mít 2 auta, některá rodina třeba i 3 a více) ... Nemá smysl tady tvrdit, že se pro tamní obyvatele výstavbou těchto bytovek nic nezmění. Onen sjezd od sportovišť, o kterém je furt řeč, stejně tamním lidem nijak nepomůže. Ono je vcelku jedno, jestli budou obyvatelé vyjíždět přes most u Penny, přes most u Kateřiny nebo eventuálně jednou sjezdem k Tescu ... Ten provoz tam bude stejně, ať už to bude rozmělněno na jednu, dvě nebo tři části. Si tak říkám, jak by se autor článku tvářil, kdyby jemu v ulici realizovali podobnou výstavbu (není nutné odpovídat, tu odpověď si celkem barvitě představuji už teď). :-)
K tomuto příspěvku není co dodat. Tak to prostě je.
Obrázek uživatele Bleeer
#8552 Bleeer 19. Květen 2019 - 16:55
EEV-CR: Jojo, "koho chleba jíš, toho píseň zpívej" ... :-) Nákladní doprava tady sice do dýhárny jezdila, ale rozhodně to nebylo po celý den (včetně noci) tak, jako tomu bude v případě nových obyvatel v bytových domech klasickými automobily. Samozřejmě s tím bude i spojeno ucpání ulic zaparkovanými auty (prodej garáží zatím zrovna moc nefrčí - většina bude mít 2 auta, některá rodina třeba i 3 a více) ... Nemá smysl tady tvrdit, že se pro tamní obyvatele výstavbou těchto bytovek nic nezmění. Onen sjezd od sportovišť, o kterém je furt řeč, stejně tamním lidem nijak nepomůže. Ono je vcelku jedno, jestli budou obyvatelé vyjíždět přes most u Penny, přes most u Kateřiny nebo eventuálně jednou sjezdem k Tescu ... Ten provoz tam bude stejně, ať už to bude rozmělněno na jednu, dvě nebo tři části. Si tak říkám, jak by se autor článku tvářil, kdyby jemu v ulici realizovali podobnou výstavbu (není nutné odpovídat, tu odpověď si celkem barvitě představuji už teď). :-)
Nejdřív to vypadalo, že víte, o čem píšete, ale nakonec jste to celé nezvládl. Tak nejprve ten brilantní postřeh vyjádřený neotřelým bonmotem hned v první větě, poté zopakování jediného argumentu, který používají odpůrci, a to sice "MY máme právo tady parkovat a nikdo jiný" - to by se mohlo uplatňovat po celém městě, co mi má kdo parkovat před domem, když tady bydlím já?? Jen ten konec. Tvrzením, že "Ten provoz tam bude stejně, ať už to bude rozmělněno na jednu, dvě nebo tři části." jste prokázal, že vůbec netušíte o tom, že teď přijíždí po úzkém mostku ve Vrchlického ulici desítky, někdy i stovky aut, které by tam vůbec nejely, kdyby byl příjezd ke sportovištím z MKO. Příště to chce si dát trochu víc práce s vyjádřením odporu.
Obrázek uživatele EEV-CR
#8558 EEV-CR 20. Květen 2019 - 17:56
Bleeer: Nejdřív to vypadalo, že víte, o čem píšete, ale nakonec jste to celé nezvládl. Tak nejprve ten brilantní postřeh vyjádřený neotřelým bonmotem hned v první větě, poté zopakování jediného argumentu, který používají odpůrci, a to sice "MY máme právo tady parkovat a nikdo jiný" - to by se mohlo uplatňovat po celém městě, co mi má kdo parkovat před domem, když tady bydlím já?? Jen ten konec. Tvrzením, že "Ten provoz tam bude stejně, ať už to bude rozmělněno na jednu, dvě nebo tři části." jste prokázal, že vůbec netušíte o tom, že teď přijíždí po úzkém mostku ve Vrchlického ulici desítky, někdy i stovky aut, které by tam vůbec nejely, kdyby byl příjezd ke sportovištím z MKO. Příště to chce si dát trochu víc práce s vyjádřením odporu.
Původně jsem už ani nechtěl odepisovat, protože to zjevně nemá cenu, ale pak jsem si to rozmyslel. Já jsem s tím komentářem nechtěl na někoho dělat dojem, tak nevím, proč bych si s tím měl dát příště více práce. Pouze jsem vyjádřil svůj názor stejně tak, jako jste to pak udělal Vy. Já jsem si pouze dovolil reagovat na další "PR článek" na tomto serveru. Jeden takový (ten byl ještě o poznání "horší") už tady byl, kde pan Valenta tvrdil, že tamním obyvatelům výstavba těchto bytových domů "nejen nevadí, ale že jí prý dokonce i vítají". Možná to znění není úplně přesné, ale by to něco v tomhle smyslu. Ten článek pak zmizel asi po vlně nesouhlasů, kritiky atd v komentářích. Jak jsem psal tam, tak já osobně nikoho takového neznám. Ostatně reakce v tomhle stylu byly slyšet i na schůzi, kterou na MěÚ organizoval přímo pan Kušta. Žádná souhlasná tam nezazněla, i když samozřejmě netvrdím, že nikdo takový není, protože ten by pak logicky neměl potřebu chodit na podobnou akci, ale já jsem nikoho takového v okolí nezaznamenal (komentáře na internetu nepočítám). Naopak znám lidi, kteří se do této lokality právě přistěhovali kvůli "klidu", který teď už prostě (takový) nebude. Parkování v tomhle taky samozřejmě hraje roli, není potřeba si nic namlouvat, tak nevím, co se divíte. Všichni víme, jak to s ním vypadá v jiných částech města, kde jsou sídliště. O onom mostu ve Vrchlického toho vím opravdu dost, jelikož v této lokalitě žiju po celý svůj život stejně tak, jako tam žili moji předci už přede mnou. Chodím nebo tam i jezdím v podstatě denně. O tohle mi vůbec nešlo, já si tam klidně i chvíli počkám, pokud přijíždím od ČSAD. Vy jste mě totiž nepochopil. Já jsem mluvil o zvýšené dopravě po dostavbě těchto bytových domů, která tam bude díky novým obyvatelům. To ani nemluvím o stavu vozovky, ke které určitě přispěly náklaďáky, které míří na stavbu - nedávno tam došlo dokonce i k prasknutí vodovodní přípojky (samozřejmě netvrdím, že je to jenom díky této stavbě, ale určitě k tomu náklaďáky přispěly). Kdo pojede ke sportovištím ze strany od Tesca, tak by tam sjel sjezdem, který tam možná jednou bude. Nicméně lidi ze druhé strany budou i dále jezdit přes most u Penny. Na druhou stranu zase budou někteří určitě objíždět ulici Na Ostrově právě tímto budoucím sjezdem, ale jak jsem už psal výše, tak o tomhle jsem se ani bavit nechtěl. Vy máte svůj názor a já zase svůj, stačí si je navzájem jenom respektovat. Mějte se.
Obrázek uživatele Július Šuman
#8559 Július Šuman 21. Květen 2019 - 7:51
EEV-CR: Původně jsem už ani nechtěl odepisovat, protože to zjevně nemá cenu, ale pak jsem si to rozmyslel. Já jsem s tím komentářem nechtěl na někoho dělat dojem, tak nevím, proč bych si s tím měl dát příště více práce. Pouze jsem vyjádřil svůj názor stejně tak, jako jste to pak udělal Vy. Já jsem si pouze dovolil reagovat na další "PR článek" na tomto serveru. Jeden takový (ten byl ještě o poznání "horší") už tady byl, kde pan Valenta tvrdil, že tamním obyvatelům výstavba těchto bytových domů "nejen nevadí, ale že jí prý dokonce i vítají". Možná to znění není úplně přesné, ale by to něco v tomhle smyslu. Ten článek pak zmizel asi po vlně nesouhlasů, kritiky atd v komentářích. Jak jsem psal tam, tak já osobně nikoho takového neznám. Ostatně reakce v tomhle stylu byly slyšet i na schůzi, kterou na MěÚ organizoval přímo pan Kušta. Žádná souhlasná tam nezazněla, i když samozřejmě netvrdím, že nikdo takový není, protože ten by pak logicky neměl potřebu chodit na podobnou akci, ale já jsem nikoho takového v okolí nezaznamenal (komentáře na internetu nepočítám). Naopak znám lidi, kteří se do této lokality právě přistěhovali kvůli "klidu", který teď už prostě (takový) nebude. Parkování v tomhle taky samozřejmě hraje roli, není potřeba si nic namlouvat, tak nevím, co se divíte. Všichni víme, jak to s ním vypadá v jiných částech města, kde jsou sídliště. O onom mostu ve Vrchlického toho vím opravdu dost, jelikož v této lokalitě žiju po celý svůj život stejně tak, jako tam žili moji předci už přede mnou. Chodím nebo tam i jezdím v podstatě denně. O tohle mi vůbec nešlo, já si tam klidně i chvíli počkám, pokud přijíždím od ČSAD. Vy jste mě totiž nepochopil. Já jsem mluvil o zvýšené dopravě po dostavbě těchto bytových domů, která tam bude díky novým obyvatelům. To ani nemluvím o stavu vozovky, ke které určitě přispěly náklaďáky, které míří na stavbu - nedávno tam došlo dokonce i k prasknutí vodovodní přípojky (samozřejmě netvrdím, že je to jenom díky této stavbě, ale určitě k tomu náklaďáky přispěly). Kdo pojede ke sportovištím ze strany od Tesca, tak by tam sjel sjezdem, který tam možná jednou bude. Nicméně lidi ze druhé strany budou i dále jezdit přes most u Penny. Na druhou stranu zase budou někteří určitě objíždět ulici Na Ostrově právě tímto budoucím sjezdem, ale jak jsem už psal výše, tak o tomhle jsem se ani bavit nechtěl. Vy máte svůj názor a já zase svůj, stačí si je navzájem jenom respektovat. Mějte se.
Obávám se, že pan Valenta žádný vlastní názor ani nemá. Vždyť se stačí podívat na jeho zdejší aktivitu - buď lobuje za pana Kuštu a obhajuje jeho kroky pomocí čím dál scestnějších (ne)argumentů a nebo hází špínu na Piráty.
Obrázek uživatele karel1
#8562 karel1 21. Květen 2019 - 22:42
Stavět byty nestačí,co kdyby vybudoval co je k životu potřeba.Ne ne na tom se nedá vydělat to přece musí město on jen kšeftuje. Podle hesla po mě potopa. Je to vidět na větráku,tam chce stavět ale kde budou lidi nakupovat,kam chodit děti do školky a školy, to ať se postará město Kušta potřebuje vydělávat a o kvalitě staveb-škoda mluvit.
Obrázek uživatele Chrudim Ák
#8563 Chrudim Ák 22. Květen 2019 - 7:06
karel1: Stavět byty nestačí,co kdyby vybudoval co je k životu potřeba.Ne ne na tom se nedá vydělat to přece musí město on jen kšeftuje. Podle hesla po mě potopa. Je to vidět na větráku,tam chce stavět ale kde budou lidi nakupovat,kam chodit děti do školky a školy, to ať se postará město Kušta potřebuje vydělávat a o kvalitě staveb-škoda mluvit.
Karle, dej cihlu k cihle a ukaž světu co v tobě dřímá
Obrázek uživatele karel1
#8568 karel1 22. Květen 2019 - 17:25
Chrudim Ák: Karle, dej cihlu k cihle a ukaž světu co v tobě dřímá
Áko, já už jsem byl aktivní a jsem na tolika stavbách po Česku a Evropě, že se vám o tom ani nesnilo. Cihla beton ocel obalovačka co si vzpomeneš. Pan Kušta má co dohánět.A navíc věci nejen na bydlení,to nám pan stavitel moc dluží,ať se předvede jaký je kanon.