Jak se řešilo, komu nevadí kompostárna 200 metrů u domu
Chrudim – Akcí tohoto týdne, která budila nejvíce emocí, bylo v Chrudimi představení plánů na výstavbu separačního dvora a kompostárny v průmyslové zóně nedalo Markovic. Na začátku to celé působilo jako přátelský piknik na louce, kde se sešlo spousta známých a s radostnými výrazy ve tváři se všichni zdravili a klábosili spolu. Ovšem jen do chvíle, než se začalo oficiálně mluvit o plánované výstavbě kompostárny na zelené louce. Atmosféra rázem zhoustla.
Setkání připomínalo chvílemi arénu či známý pořad Michaely Jílkové. Vzduchem lítaly i zdvižené pěsti a peprná slova. Hned na úvod padla připomínka, že si úředníci „zapomněli tlampače“. Kdo stál totiž na konci shromáždění, ten rozhodně na otevřeném prostranství každé pronesené slovo neslyšel.
„Cílem dneška je vědět, co komu na tom vadí, kdo co na tom oceňuje, aby město a zastupitelstvo s tím mohlo pracovat,“ zdůraznil na úvod starosta František Pilný (ANO 2011). Po slovu starosty a představení nezávislé facilitátorky z Vysočiny předstoupili postupně před občany odborní zpracovatelé projektu, kteří se ze své pozice snažili projekt obhájit a vysvětlit výhody separačního dvora.
O projektu promluvil ředitel technických služeb Zdeněk Kolář a mimo jiné uvedl: „Co se týká dopravy, bude vedena přes průmyslovou zónu...“ „Přes rozhlednu,“ upřesnila jedna z přihlížejících žen. Přidal se i jeden z místních: „Čili popište to od středu města, to znamená, že jak je ta jediná křižovatka u Čáslavský, přes tu půjde všechno, tam i ven...“ „Momentíček, momentíček, počkejte, než pan Kolář domluví,“ vstoupila do diskuse facilitátorka, aby mohl ředitel technických služeb pokračovat. „Kapacitně je všechno spočítáno na město Chrudim, v současné době a s předpokladem do roku 2030 se počítá, že by tam mělo projet čtyři až osm kukaček denně plus dva kamiony, nic víc. Co se týká osobní dopravy, předpokládáme maximální nárůst na sedmdesát aut denně.“
Lidé chtěli slyšet hlavně důvod, proč by se měla stavba realizovat právě v blízkosti jejich domovů na zelené louce, když je při prodeji parcel na plánovanou výstavbu separačního dvora prý nikdo neupozornil. Na to reagoval Petr Kopecký, vedoucí odboru územního plánování a regionálního rozvoje MěÚ Chrudim:
„Byly zvažovány i jiné lokality, to znamená všechny průmyslové zóny v Chrudimi, a prověřovány všechny rozvojové plochy, na kterých by se to dalo stavět. Je to na územním plánu, máte tam odkaz na odboru. Prověřovali jsme možnost vybudování ve spalovnách, ve vojenském depu, naproti průmyslové zóně u benzinky MOL při cestě na Slatiňany a to je asi tak všechno, žádná z těchto lokalit není v územním plánu tak určená, aby tam mohlo vzniknout, to co teďka tady, žádná z těchto lokalit není ve vlastnictví města. Nebyli jsme schopni se dohodnout a žádná z těchto lokalit nemá tak vhodné napojení.“
„Vy asi všichni souhlasíte, že to někde být musí,“ křičela nezávislá facilitátorka a pomalu jí odcházel hlas. „Nebyl bych proti tomu, někde se to musí postavit,“ ozvalo se. „Ale né tady, vyberte jinou lokalitu, na Skřivánku!“ – hřmělo z davu. „Pošleme tam devět kukalů,“ znělo zase odjinud. „Tak!“ – přitakávali lidé souhlasně. „Radši nám to postavte na plochý dráze!“ – vyjadřovali se lidé nesouhlasně k vyjádření odborníků. „Pane Kopecký, kde vy bydlíte?“ – padla otázka. „Pokud by tohle stálo 200 metrů od mého domu, tak já s tím nemám nejměnší problém,“ odpověděl Kopecký.
„Tak ještě jednou, vybíralo to minulé vedení města, procházelo to některými komisemi, podílel jsem se na tom dejme tomu já, podíleli se na tom dopraváci a to, jestli to tady bude stát, nezáleží na mém odborném či neodborném názoru, není to založeno ani na vašem odborném či neodborném názoru, je potřeba to založit na průběhu nějakého řízení, to znamená: zjišťovací řízení, kde vy všichni můžete být účastníci, máte na to sdružení, můžete se toho zúčastnit a tam si věřím, že můžete obhájit svoje připomínky,“ radil Kopecký lidem, aby ho nevynesli v zubech. Však byla za nimi připravena dvě osobní auta, jejich okýnka tvořila provizorní nástěnku na plánky separačního dvora, při vzrůstajícím rozhořčení však začínala auta působit, že jsou tam spíše nachystána pro případ nečekaného odjezdu.
„My tady probereme sběr všech vašich připomínek, sepíšeme na to i nějaké odpovědi, které dáme na internet, a s některými samozřejmě budete souhlasit, s některými ne, jak to tak bývá, a těmi připomínkami i tím zpracováním se bude průřezově podílet velká část úřadu. Jak naše současné vedení města, tak zastupitelstvo, rada města, případně komise,“ uklidňoval rozčilené občany Kopecký.
Když ale na zásadní otázku odpověděl: „Lokality další neprošly, protože nebyly a neexistují na území města lokality, které by byly vhodnější,“ někteří už to nevydrželi a raději odešli. Územní rozhodnutí naštěstí ještě nepadlo: „Na základě studie z roku 2017 jsme vybrali ve výběrovém řízení firmu Sweco, která má s námi podepsanou smlouvu na všechny stupně projektových dokumentací, ta smlouva je podepsaná tak, že je možné ji v jakékoliv fázi ukončit, a jedinej, kdo může rozhodnout o tom, že se něco ukončí, pro mě jako pro úředníka, je zastupitelstvo,“ řekl Kopecký a dodal: „Není vhodnější lokalita na území města, kde by to šlo stavět. Takže teď se můžeme bavit, jestli to bude buďto tady, nebo nikde.“
Slovo potom dostal opět Zdeněk Kolář, aby ještě zmínil, že výstavba separačního centra by snížila náklady o 800 korun na obyvatele: „Pokud neuděláme nic, tak nás vyjde poplatek zhruba na 1800 Kč.“ A na něho navázal opět Kopecký:„Provoz zařízení bude stát prý přibližně 24 milionů, když to zařízení nebude, bude to stát 33 milionů a zaplatíme to v poplatku za komunální odpad,“ řekl a ještě dodal: „Pokud nebudeme připraveni na to, že ta kompostárna se bude moct vybudovat, tak už nebudeme moct ani v budoucnu uvažovat, že by se postavila, těžko lze odhadovat, co bude v roce 2027, kdy bude víc separovaného odpadu.“
Dotaz byl vznesen také na petici, která byla na konci roku podepisována stovkami lidí, přijata byla v červnu, projednávat se bude v pondělí. Opatření vycházející ze schůze budou přijata v prosinci: „Zastupitelstvo se tím bude zabývat v pondělí, následně si udělá nějaký seminář a myslím si, že se k tomu vrátíme pravděpodobně v prosinci a tam budou přijata opatření, která mohou vzejít z této schůzky,“ řekl Petr Kopecký.
Nynější starosta František Pilný momentálně sklízí, co zaselo předchozí zastupitelstvo. To současné se bude celou záležitostí včetně petice proti plánované výstavbě znovu zabývat v pondělí 14. září a projednávání bude dále pokračovat v prosinci tohoto roku.
Reklama
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.