Chrudimské noviny Galerie ART Chrudim

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

Galerie ART Chrudim

Galerie Art zve na dvě nové výstavy

Chrudim – Galerie Art připravila na jarní období dvě nové výstavy: Jan Svoboda, Jak to vidím já a Petr Malina, Serpentine z londýnského Hydeparku. Vernisáž za přítomnosti autorů se uskuteční v sobotu 19. dubna od 15 hodin v Galerii Art na Resselově náměstí. 


 

 

 

Otevřeno: Po–Pá  14–17.30, So 9–11.30; www.galerieart.cz

Galerie Art zve na výstavu Tomáše Honze

Chrudim – Světlo za obzorem je další výstava Tomáše Honze v našem městě, kterou pořádá chrudimská Galerie Art. Vernisáž, za přítomnosti autora, proběhne v sobotu 15. února v 15 hodin v prostorách galerie.                     

Na výstavě "Světlo za obzorem" se Tomáš Honz pokouší zobrazit ponurou atmosféru míst podsvětí, jak ho chápali ve starém Řecku. Zatímco posmrtný život podle Danta se dočkal nesčetných zpracování, tak starověký "Hádes" nikoliv. Tomáš Honz tak objevuje klasickou malbou něco, co většina z nás zná i cítí, ale přesto to zůstává obrazově neprozkoumáno.

V druhé části výstavy pak autor představuje další obrazy s tématikou, která se dotýká starověkého Středomoří. 

 

 Otevřeno: Po-Pá  14-17.30, So 9-11.30             www.galerieart.cz

Tomáš Honz: V poslední době jsem zažil věci, které změnily můj pohled na svět

Chrudim – Úspěšný umělec, krajinář Tomáš Honz, vystavoval v Chrudimi naposledy v létě roku 2021. Na sobotu už se ale chystá slavnostní vernisáž jeho další, tentokrát už páté, výstavy ve městě Chrudim, s názvem Světlo za obzorem. A teď už malá ochutnávka z toho, na co se můžete za osobní přítomnosti malíře těšit. Více se dozvíte na vernisáži.
 
[[img:chrn_fullwidth:25909:Zdroj: Tomáš Honz]]

Jaké zážitky jsi posbíral za ty čtyři roky, co jsi naposledy vystavoval v Chrudimi, na svých cestách po světě?
Stalo se toho mnoho a není lehké to vždycky zařadit. Ale relevantní pro výstavu v Chrudimi byly hlavně dlouhé pobyty ve Středomoří - taková malířská soustředění. Vyzdvihnu rezidenci v Albanelle, kde jsem se setkal s několika dalšími skvělými malíři z různých koutů světa, putování krajinou kolem Říma a nebo různé pobyty v Řecku.

[[img:chrn_fullwidth:25906:Zdroj: Tomáš Honz]]

Jak pokračuje Tvoje vysněná dráha umělce na volné noze?
Daří se - mám volnost rozhodovat, co budu malovat a jak naložím se svým časem a to je hlavní.

Pořád Tě okrajově živí i počítačová grafika?
Digitální ilustrace stále dělám. Používám tu techniku na přípravu skic ke větším formátům, které pak maluju v ateliéru a nebo si dělám takové historické rekonstrukce. Zakázku pak přijmu párkrát do roka, když se objeví nějaká tematicky a finančně zajímavá.

A dáváš i online kurzy malování, které si mohou Tví fanoušci předplatit a podpořit Tě tak v tvorbě?
Stále mám účet na Patreonu, kde se lze podívat na nějakých 30 videí z plenéru. Nové nahrávky už nepřidávám, ale i tak je hodně materiálu ke studování.
 
[[img:chrn_fullwidth:25907:Zdroj: Tomáš Honz]]
 
Nová výstava se jmenuje Světlo za obzorem: Co tam vidíš Ty?
Já tam vidím něco nevyřčeného - tajemství, příběhy, budoucnost, osud, kterému neunikneme....

Věříš v osud?
Pokud se v osud věří správným způsobem - tak, aby se člověk nestal jeho obětí - pak ano, věřím.

Úvodní obraz trochu připomíná obrazy Caspara Davida Friedricha, byla to Tvoje vědomá inspirace, nebo náhoda?
Náhoda to nebude, protože Caspara Davida Friedricha odnepaměti obdivuji. Přímo ho ale necituji. Na horizontu nicméně může všímavý divák najít malý odkaz na jednoho německého symbolistu.  (motiv od A. Böcklina, pozn. red.)

Zasahoval jsi nějak do výběru obrazů nebo jsi nechal galeristovi volnou ruku?
Je to můj výběr, ale s panem Jelínkem jsme to samozřejmě extenzivně konzultovali. Vzali jsme z ateliéru vlastně celé dva roky práce s antickou tematikou.
 
[[img:chrn_fullwidth:25905:Zdroj: Tomáš Honz]]

Díváš se dnes s odstupem času a více zkušenostmi jinak na svoje dobrodružné peripetie při malování divoké Chrudimky?
Moje putování „Krajem Chrudimky" (na popud galeristy Jelínka, pozn. red.) bylo dobrodružství, které ve svém čase dávalo jasný smysl. Teď by to samozřejmě probíhalo trochu jinak. Například bych jezdil autem. Největší lapálie totiž často pocházely ze složitého cestování veřejnou dopravou s mokrými obrazy. Vzpomínám na to ale rád.
 
[[img:chrn_fullwidth:25908:Pozvánka na vernisáž.  Zdroj: Galerie ART Chrudim]]

Metaforicky znamená obzor také něco mezi nebem a zemí, všechny tajemné a nevysvětlitelné věci v našem světě: Zažil jsi někdy Ty sám něco takového?
Ano. V poslední době jsem zažil několik nevysvětlitelných věcí, které trochu změnily můj pohled na svět. Třeba před rokem na Tchaj-wanu jsem se setkal s něčím, co nejde popsat jinak než duch. Doteď nevím, co s tím. Nějaká forma mystiky mě ale na cestách po krajině provází už delší dobu. Těžko se to popisuje, ale je to trochu jakoby země šeptala příběhy. Někdy jsou jasné, jindy je to jen ševelení. Ale pokud posloucháte, tak je uslyšíte. Snažím se k tomu být co nejcitlivější. A trochu to promítat do svých obrazů.

Obzor může být taky metaforou pro naději a nové začátky, kde světlo představuje příchod nového dne. Jaký myslíš, že bude pro Tebe rok 2025?
Mám pocit, že posledních 10 let jsem žil tak nějak do šířky. Teď se můj život zklidňuje a vzniká prostor naopak jít do hloubky. A tak lépe poznávám krajinu, ze které pocházím, a prohlubuji to, čím jsem zjistil, že jsem.

Galerie Art otevírá novou výstavu Barbory Myslikovjanové

Chrudim – V sobotu 7. prosince v 15 hodin se, za přítomnosti autorky, koná vernisáž výstavy Barbory Myslikovjanové. Malířka ve své tvorbě nahlíží do psychologického pozadí světa dětí a s emocionálností jej zobrazuje. 

Barbora Myslikovjanová (*1989) vystudovala Užitou malbu na SUPŠ sklářské ve Valašském Meziříčí a poté i studovala na Akademii výtvarných umění v Praze.

 

 

Ve své umělecké tvorbě využívá rozličné výtvarné techniky a materiály, zvláštností je malba akrylem na papír. Malbu také kombinuje s akrylovými fixy, tužkou, tuší, pastelkami či olejovým pastelem. Zdánlivě temné ztvárnění příběhů, zažitých nebo sdílených, má v sobě psychologický podtext.

Výstava potrvá do 20. ledna příštího roku.

Galerie Art zahajuje výstavu Sebastiana Wojnara

Chrudim – V Galerii Art na Resselově náměstí v Chrudimi se v sobotu 26. října v 15 hodin koná vernisáž výstavy soch Sebastiana Wojnara. Jeho figurální tvorba je charakteristická respektem k přírodě a jejím následným aplikováním do vlastního ztvárnění. 

Sebastian Wojnar je absolventem Akademie výtvarných umění Praha – Školy Jindřicha Zeithammla (Ateliér sochařství II) a Školy Vojtěcha Míči (Ateliér figurálního sochařství a medaile). 

 

 Ruce

Sebastian Wojnar:

 „Podstatou mé tvorby je práce s figurou a jejím následným fragmentováním. Důležitou roli v mém uvažování hraje víra a ukrývaní symbolu. Symboly vnímám jako možnost sdělení více myšlenkových pochodů v jednom hmatatelném celku.


Ve svém díle se snažím pracovat s obrysovými liniemi svých soch, které vnímám jako vodítko pro oko diváka. Díky zaměření na obrysové linie a siluety jsem si uvědomil, že začínám vnímat tělo jako lidskou krajinu...“

Lešení z morového sloupu zmizelo a tiskový mluvčí varoval

Chrudim – Skoro o týden dříve skončila oprava kašen barokního morového sloupu Proměnění Páně, které tam přibyly až v 19. století. O restaurování se postaral Zdeněk Šmahel. Investorem bylo město Chrudim.

Už od poloviny září, ještě předtím než došlo oficiálně k předání hotového zrestaurovaného díla, probíhá prakticky každý den testování těsnosti olověných van, protože každou chvíli prší. A tak lze jen těžko posoudit, jestli voda prosakuje, anebo neubývá, dokud se hladina vody neustálí. Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by bylo něco v nepořádku. A i kdyby, záruční lhůta je pět let.

[[img:chrn_fullwidth:25183:Zdroj: Tiskový úsek města Chrudim]]

Kašny se u morového barokního sloupu objevily až v letech 1842–1843 a nynějších dílčích oprav se dočkaly nejen chrliče v podobě lvích hlav, ze kterých voda stéká do lastur, ale třeba i andílci. A protože tento umělecký skvost neunikne pozornosti nikoho, kdo jde kolem, naposledy dílo obdivovala i chodící legenda sochařství Jan Hendrych, když přijel na vernisáž své výstavy do Galerie Art. Už zase fungují všechny kamery, aby zabíraly morový sloup pro bdělé oko městské policie ze všech stran. A tiskový mluvčí Aleš Prokopec předem varoval: „Všichni případní opovážlivci, otužilci, kaskadéři, opilci a jiní fanfaróni budou riskovat sice hezké, ale poměrně drahé záběry.“

 

 

Galerie Art otevírá dvě další výstavy

Chrudim – V sobotu 7. září v 15 hodin se koná v Galerii Art na Resselově náměstí vernisáž nových výstav. V prostorách galerie se setkáte s díly sochaře Jana Hendrycha a malíře Martina Mrkvy. 

Jan Hendrych (1936) je český sochař, malíř, restaurátor, kurátor a emeritní profesor Akademie výtvarných umění v Praze.

 

V tvorbě Martina Mrkvy (1989) je především přítomná figura. O počátku své umělecké formace najdeme v jeho tvorbě jednak precizně propracované kresby podle modelu, jednak malbu, ve které je figura, nebo její náznak vždy zásadním tématem.

Galerie Art otevírá dvě nové výstavy

Chrudim – V Galerii Art na Resselově náměstí se v sobotu 22. června od 15 hodin koná vernisáž ke dvěma unikátním expozicím. V gotických prostorách sklepení vystavují své práce sochařky Marie Šeborová a Kamila Housová Mizerová. Do Chrudimi se už po třetí se svými harmonickými obrazy vrací proslulý český malíř Jan Knap.

Jan Knap se narodil 8. července 1949 v Chrudimi, vyrostl v Mariánských Lázních a na konci 60. let studoval architekturu v Praze. Z tehdejšího Československa odešel a žil rok v Jižní Americe. V sedmdesátých letech studoval na Akademii výtvarných umění v Düsseldorfu (1970–1972, prof. Gerhard Richter). V letech 1972–1982 žil v New Yorku. Po krátké episodě v budhistickém klášteře odchází do Říma, kde studuje teologii (1982–1984). Od roku 1984 pobýval v Německu, koncem osmdesátých let se přestěhoval do Itálie, kde žil až do roku 1992. Nyní žije a pracuje v České republice.

 

Všechny obrazy nesou titul Bez názvu snad proto, aby se divák sám mohl ocitnut v Knapových klidných kompozicích. 

 

Základním tématem sochařské práce Marie Šeborové je lidská a zvířecí figura. Inspiraci nachází v starověké mytologii i v archaické kultuře. Tvoří sochy, obrazy, kresby, medaile a návrhy pamětních mincí.

 

 

Kamila Housová Mizerová žije a pracuje v Praze. Zabývá se volnou tvorbou v oboru sochařství, kresby, počítačové grafiky, autorským šperkem, grafickým designem, designem interiérových doplňků.

Galerie Art připravila výstavu sochaře Michala Gabriela

Chrudim – V Galerii Art na Resselově náměstí v Chrudimi máte od soboty 27. dubna jedinečnou možnost k návštěvě výstavy sochaře Michala Gabriela, jednoho z nejvýraznějších tvůrců české postmoderny. Jeho díla potkáváme začleněná do reálného přírodního či městského prostředí. 

Michal Gabriel se narodil v roce 1960, absolvoval Střední uměleckoprůmyslovou školu, později pak sochařství na Akademii výtvarných umění v Praze.

 

Michal Gabriel mezi svými ...

Gabrielovo dílo obsahuje figurální sochy, většinou provedené v monumentálním měřítku a umístěné na trávníku v parku, na holé zemi či ve vzduchu. Patří k nim figury lidské i zvířecí, savci, ptáci i ryby, ale také krajiny, stavby, lesy či geometrická tělesa. Sochy se vyznačují většinou černou patinou, čistým povrchem s jednoduchými výrazovými prvky.

V posledních dvou letech k tradičním materiálům a technikám přibyla výroba z 3D tiskárny, například díla: Jezdec na koni, Meteorit, Lvice či Karel IV.

 

Galerie Art otevírá dvě nové výstavy

Chrudim – V sobotu 23. března v 15 hodin budou v Galerii Art na Resselově náměstí otevřeny hned dvě výstavy.  V gotickém sklepení představí svou tvorbu za posledních patnáct let Šárka Radová a v dalších výstavních prostorách zhlédnete grafické listy Ivo Křena.

Šárka Radová patří do čtyř generací slavného rodu Radů, jejichž přínos a vliv na české výtvarné umění je významný v mnoha oborech. Její rukopis je rovněž nezaměnitelný. V roce 1974 ukončila studia na VŠUP a vydala se figurativní cestou, kterou sleduje a rozvíjí neustále i po padesáti letech.

 

Šárka Radová: Koulení, porcelán 2014                                                    Foto: Galerie Art

 

Ivo Křen: Den, kdy se může stát úplně všechno, linoryt                         Foto: Galerie Art

 

Ivo Křen (1964–2020) je spjat s Pardubicemi, kde se narodil, žil a pracoval. Byl znalec skla, kurátor sbírky Východočeského muzea v Pardubicích. Vystudoval Pedagogickou fakultu v Hradci Králové, vynikal v technice linorytu kombinováním s monotypem a mistrovsky ovládal více barevných soutisků z jedné postupně odrývané matrice.