Rekonstrukce ulice Čs. armády je u konce. Město se chlubí úspěchy, podle místních je ale výsledek rozpačitý
Chrudim - Úsměvy politiků a městských úředníků, trémou zpocené ruce a nůžky střihající pásku. Tak vypadalo slavnostní předání zrekonstruované ulice Čs. armády veřejnosti a dokončení projektu „IPRM“, neboli „Integrovaného plánu rozvoje města“. Na slavnostním aktu chyběly snad jen pionýři s rudými šátky. Má ale radnice důvod k pýše a radosti?
Podle všeho si ani vedení města není příliš jisté svým pochybným úspěchem, protože fotografie a s nimi i zpráva o dokončení zmiňovaného projektu záhy z webu města zmizela a je dohledatelná pouze v internetovém archivu. Poněkud prapodivný přístup k akci, která měla být dalším úspěšným „zářezem“ na pažbě současného vedení města. „Jedná se o největší investici v novodobé historii města. Město na své stavby vynaložilo více než 172 milionů korun, s náklady soukromých vlastníků bytových domů pak celkový účet projektu IPRM činí zhruba 230 milionů korun,“ říká starosta města Petr Řezníček (SNK-ED).
V současné době prochází projekt IPRM poslední fází, a to administrací. Po jejím ukončení bude známa konečná výše nákladů na celý projekt, objem vyplacené dotace a další údaje. Dotace na rozsáhlou akci byla vyplácena v poměru 85 procent na způsobilé náklady revitalizace veřejných prostranství a 40 procent na způsobilé náklady rekonstrukce bytových domů. Z těchto 40 procent tvoří podíl Evropské unie 34 procent a šest procent potom plynulo ze státního rozpočtu.
Místní však nadšení politiků a úředníků příliš nesdílejí a vlna jejich kritiky se postupně stále více zintenzivňovala, až nakonec dospěla k bombardování radnice dotazy. Obyvatelé lokality pod nádražím chtěli především vědět, zda myslí politici vážně redukci parkovacích míst a také vybudování údajně nesmyslně umístěné cyklostezky, která postrádá jakoukoliv koncepci. Pomyslnou korunu zmatkům a mlžení pak nasadilo vedení města stažením projektové dokumentace z webu, protože prý autoři s jejím zveřejněním nesouhlasili. U projektu, který je z části financován i z prostředků radnice, jež zase tvoří většinou právě příjmy z daní obyvatel města, jde o přístup nadmíru nestandardní.
Problémů v nově zrekonstruované lokalitě je hned několik. Jedním z hlavních kritiků postupu města je i místní podnikatel Milan Kušta. Kuštova firma Omegaplus sídlí hned za rohem rekonstruované lokality a podnikatel má tak místo jako na dlani. „Dříve bylo v těchto místech kolem sedmdesáti parkovacích míst, ale po rekonstrukci byl jejich počet významně snížen. Pokud by se však celý projekt vypracoval jinak, mohlo jich zde v současnosti být zhruba 110,“ podivuje se Kušta nad přístupem radnice. „Důvodem významné redukce je především vybudování cyklostezky ´odnikud nikam´ a z toho plynoucí změny části automobilového stání z příčného na podélné. Místu také nepřidal nesmyslně umístěný pás zeleně a široké chodníky,“ doplňuje Kušta. Radnice se sice snaží místním naslibovat vybudování nového parkoviště na pozemku zakoupeném od Českých drah, ale kdy k této akci dojde, zůstává zatím záhadou. Rovněž počet nových míst, jež zde mají vznikout, je diskutabilní.
Nově se v ulici Čs. armády objevily také retardéry vytvořené z dlažebních kostek, přestože se zde nejedná o obytnou zónu. Řidiči se však už naučili tyto zábrany překonat tak, že především u vozů typu SUV se celý retardér pohodlně vejde pod auto a jeho šofér nemusí prakticky vůbec zpomalit. Kam se poděla parkovací místa pro autobusy, jichž tu dříve stávalo kolem desítky a v současnosti se sem vměstnají sotva dva, ví nejspíše jen zadavatel projektu.
Vzhledem k absenci obrubníků, které by oddělovaly některá z nových parkovacích míst od zeleně a cyklostezky, je otázkou času, kdy řidiči začnou své vozy stavět i na dlažbu stezky pro cyklisty a také chodníky. Tato dlažba je však dimenzována pouze pro jízdní kola a pěší. Uvedené řešení lokality - tedy nejasné oddělení zbytečné cyklostezky od parkovacích míst, pásy zeleně a retardéry, se tak podle odborníků hodí spíše do centra města s historickou zónou, než do těsného sousedství nádraží, kde denně projedou stovky aut. Město navíc stále postrádá jasnou koncepci v budování cyklostezek a „střílí“ je tak na slepo tam i onam. Příkladem je právě ulice Čs. armády a také Dašická ulice, kde napojení cyklostezky na její pokračování za železničním přejezdem rovněž chybí.
„Práce na projektu byla dlouhá a náročná, ale o to více mě těší skvělý výsledek. Tato lokalita navazuje na samotné centrum města a rekonstrukci už skutečně vyžadovala. Pro mnohé je navíc díky oběma nádražím hlavním vstupem do města,” říká hlavní manažerka projektu Věra Poučová. Její názor sdílí pouze vedení města a zodpovědní úředníci. Zkušenosti místních obvyvatel však hovoří o něčem úplně jiném.
Reklama
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.