Chrudim v zajetí století páry a jejich konšelů
V roce 1845 byla zprovozněna železniční trať Praha - Olomouc a město Chrudim odmítlo být její součástí. Důsledky tohoto rozhodnutí se objevily prakticky okamžitě. Železnice se do Chrudimi dostala až v roce 1871 a její napojení na pražsko-olomouckou trať, bylo vyřešeno komplikovanou úvratí přes Rosice/L., a tak jak je tomu i dodnes.
Za této situace se nyní podařil konečně vytvořit životaschopný projekt nového železničního spojení mezi Chrudimi a Pardubicemi - tzv. Ostřešanskou spojku. Koncept, který by konečně několikanásobně zkvalitnil železniční spojení mezi městy a obcemi celého Chrudimska se sousedními Pardubicemi, díky přímému napojení na hlavní železniční koridor mezi Čechy a Moravou, respektive mezi Českem, Slovenskem, Maďarskem a Rakouskem. Spěšné vlaky by nově překonaly vzdálenost mezi Pardubicemi a Chrudimí za rekordních 11 minut, osobní vlaky za velice slušných 15 minut. Cestující by mohli začít využívat novou zastávku přímo v centru Pardubic, dále zastávky u nemocnice a v Pardubičkách.
To vše by bezpochyby mělo velký potenciál pro další hospodářský rozvoj celého Chrudimska a také na příliv nových cestujících do vlaků. Dostat se za 11 minut spěšným vlakem z Chrudimi přímo do Pardubic, komfortně, v klidu, bez stresu z poskakování autem v kolonách, bez hledání parkovacích míst, bez platby za tato místa, o tom by začalo nově zcela jistě uvažovat mnoho lidí, a to i těch, kteří momentálně bez auta neudělají ani krok, a to i za cenu, že se musí nějak k tomu vlaku dostat a pak od něj zase zpět (zde by se mimo jiné zužitkovalo i to vše pozitivní, čím vším si prošla za posledních šest let MHD v Chrudimi, včetně i toho, že nedávno byl zrekonstruovaný celý úsek trati mezi Chrudimi a Hlinskem.)
Bohužel tento projekt, který má konečně velkou šanci, aby byl realizován, protože je nejen ve vysokém stupni rozpracovanosti, ale mohou na něj být uvolněny i peníze z EU fondů, a zároveň by se i realizoval v rámci chystané rekonstrukce železničního uzlu v Pardubicích, nemá sebemenší podporu ze strany vedení chrudimské radnice a dalších měst a obcí Chrudimska. Ba naopak, narazil přímo na jejich odpor. Vedení chrudimské radnice pochybuje o smysluplnosti takového projektu a dle slov starosty města "Rozpaky vzbuzuje negativní dopad na krajinu, jehož důsledkem by bylo i jakési odříznutí Medlešic od mateřského města."
Ráz krajiny samozřejmě leží na srdci snad každém soudnému z nás, ale při pohledu na tristní stav krajiny mezi Chrudimí a Pardubicemi, při pohledu na ohyzdný horkovod, na hustou síť pozemních komunikací a ještě hustší provoz na nich, na vysokonapěťové vedení, na velkoplošná pole, nebo nevzhledný panelový komplex na Větrníku, či v neposlední řadě při pohledu na měsíční kráter na pozemku města, před kdysi věhlasným hotelem Romania, který je dokonce přímo na dohled od samotného historického středu města, mi pak přijdou jejich slova o narušení nějakého krajinného rázu okolí města, jako velmi populistická a silně cynická. Ostatně při jízdě osobním autem, se toho až tak moc z té krajiny postřehnout nedá.
K tomu lze přičíst ještě protesty občanů Ostřešan, jejíž okolím by měla trať po náspu procházet. Jsou to bohužel většinou protesty jak vyšité z 19. století, tedy něco ve stylu: "Jestli nám tu začnou jezdit ty vaše vlaky, přestanou nám naše krávy dojit mléko!" A tito lidé si našli ještě vlivného a jak je vidět i vděčného ochránce - v osobě poslance za ANO, a krajského radního Kolovratníka - odborníka na dopravu. Paradoxně toho, který v posledních měsících prosazuje maximální urychlení výstavby vysokorychlostních tratí v České republice, světe div se, tam na zelené louce, a který naopak Ostřešanskou přeložku považuje za nesmyslnou, a chce ji i přes vysoké stádium rozpracovanosti zašlapat do země, aniž by měl v rukávu jiné, stejně rychle realizovatelné a dobré koncepční řešení.
Lidsky rozumím tomu, že pan starosta, či ostatní vrcholní představitelé města, nevědí, jak se ve skutečnosti cestuje vlakem mezi Chrudimí a Pardubicemi, že nevědí, co vše člověk musí podstoupit pro to, aby se dostal vlakem do 12 km vzdáleného krajského města, protože takové cestovaní jednoduše nevyužívají. Ostatně stejně podobně, jako před pár lety také netušili, jaké okružní jízdy musí vykonat např. chrudimská MHD, aby se vůbec mohla dostat např. k samotnému nádraží. Ale minimálně bych očekával, když už jsou tak zásadně proti tomuto projektu, že se alespoň jednou, jednou jedinkrát svezou oním vlakem, a vyzkouší si na vlastní kůži, jaká je opravdová kvalita cestovaní mezi těmito městy v roce 2017 a celou věc budou dále intenzivně konzultovat s odborníky, tak aby poznali, jak se věci ve skutečnosti doopravdy mají.
Bohužel, opak je pravdou samozřejmě a proto díky takovému konání těchto pánů konšelů či poslanců v této věci, se bude možné dostat ve střednědobé vzdálenosti vlakem z Prahy do Brna možná už i za 60 minut, ale z Pardubic do Chrudimi nám budou tito pánové posílat vlaky pořád stejně jak ve století páry - lokomotivou uhlím dopředu a s jízdní dobou mnohdy dosahující i neuvěřitelných 37 minut. Ovšem je otázka, zda někdo takovými vlaky, za nějakých 20-30 let bude ještě vůbec jezdit. To ovšem tyto místní panovníky evidentně nezajímá a také je to netrápí. Jsou to zbytečné starosti navíc, a nové voliče jim to také nepřidá, tak proč se nad tím vůbec pozastavovat. Vlci zavili a karavana pojede pohodlně dál.
Reklama
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.