Chrudimské noviny Zmatky a "vstřícnost" státního aparátu

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

Zmatky a "vstřícnost" státního aparátu

Lidé mají na zaplacení daně z nemovitosti už jen několik dní, a to i kvůli chybě finančních úřadů, které rozeslaly majitelům nemovitostí složenky s nesprávným číslem účtu. Jakmile jsem tedy složenku držel v ruce, vypravil jsem se do Městského parku, kde zdejší finanční úřad sídlí, abych měl jistotu, že se zaplacené peníze nebudou toulat někde mezi bankovními účty, a státní úředníci mě pak kvůli tomu nenaháněli jako notorického neplatiče. Zkrátka, chtěl jsem mít o starost méně.


Jenže, ouha. Vstoupil jsem do vestibulu finančního úřadu deset minut po 14. hodině a přestože byl čtvrtek, tedy "úřední den", byla pokladna, kde bych mohl daň zaplatit hotovými penězi, už několik minut uzavřena. "Trochu zvláštní přístup," pomyslel jsem si po tom všem, zejména ve vztahu k dalším vlastníkům, kteří chodí každý den do práce a vracejí se ze zaměstnání daleko déle než ve 14 hodin. "Inu, přijdu zítra," řekl jsem si a šel se zeptat úřednice v okénku, od kolika do kolika je pokladna otevřena v pátek. Její odpověď mě ohromila. "Od devíti do jedenácti," uvedla stroze a začala odbavovat hlouček lidí tvořící se za mnou.


A tak přestože rozesílání složenek k dani z nemovitosti letos provázely zmatky a někteří, podobně jaká já, nechtěli riskovat, že se stanou jejich obětí, bylo možné zaplatit tuto daň hotově pouze v omezených hodinách, které nekorespondují s potřebami lidí, kteří chodí do zaměstnání. Ne každý vlastník nemovitosti je totiž podnikatel a může se v případě potřeby úředníkům přizpůsobit. Nechci finanční úřad kritizovat, nejspíš ví nejlépe, jak otevírací hodiny pokladny celoročně nastavit. Nemohu se však ubránit dojmu, že v tomto případě a za této situace mohl být k poplatníkům mnohem vstřícnější.

Roman Zahrádka

Reklama

Obrázek uživatele Jirka M.
#993 Jirka M. 28. Květen 2013 - 8:51
Chodím asi v jiné úřední dny, pondělí a středa, a problém nevidím. Spíš mi vadí ta nesmyslná daň z nemovitosti.
Obrázek uživatele Roman Zahrádka
#994 Roman Zahrádka 28. Květen 2013 - 11:30
Jirka M.: Chodím asi v jiné úřední dny, pondělí a středa, a problém nevidím. Spíš mi vadí ta nesmyslná daň z nemovitosti.
Ahoj Jirko, nejspíš jsem měl smolíka, že jsem přišel těsně po zavíračce :-), protože je člověk zvyklý pracovat déle než do 14 hodin, ale máš pravdu v tom, že je absurdní platit daň z něčeho, co vlastníš a co jsi předtím musel už ze svého zaplatit. Někde jsem v této souvislosti četl trefnou poznámku, že za chvíli budeme platit i daň z komínů. Z toho všeho je víc než zřejmé, že stát je největší černá díra, jakou známe. A děkuji za komentář.
Obrázek uživatele Tomáš Him
#995 Tomáš Him 28. Květen 2013 - 12:50
Roman Zahrádka: Ahoj Jirko, nejspíš jsem měl smolíka, že jsem přišel těsně po zavíračce :-), protože je člověk zvyklý pracovat déle než do 14 hodin, ale máš pravdu v tom, že je absurdní platit daň z něčeho, co vlastníš a co jsi předtím musel už ze svého zaplatit. Někde jsem v této souvislosti četl trefnou poznámku, že za chvíli budeme platit i daň z komínů. Z toho všeho je víc než zřejmé, že stát je největší černá díra, jakou známe. A děkuji za komentář.
"Daň z komínů" je cestou, jak přimět lidi topit zemním plynem a ne uhlím, navíc v jejím balíčku by bylo zohlednění prohlídek spalovacího zařízení, neboj Jirko, dočkáš se jí. Daň z nemovitosti není nesmyslná, nemáš předplacený čistý vzduch kolem domu, ani jistotu, že Ti dům silou nezabere cizí armáda. Je spousta nevydělávajících rezortů, které se musí živit aby se udržela v chodu infrastruktura státu. A daň z majetku je jednou z cest, jak ji poměrně spravedlivě vybrat od každého. (Kdo má životní úroveň vyšší a dovolí si rekreační objekt, zaplatí větší taxu, než kdyby v něm žil.) To už spíš nechápu daň darovací.
Obrázek uživatele Corvus corax
#996 Corvus corax 28. Květen 2013 - 13:02
Jinýma slovama, daň je prostě takový výpalný. A výpalný je forma loupeže.
Obrázek uživatele Roman Zahrádka
#997 Roman Zahrádka 28. Květen 2013 - 15:11
Tomáš Him: "Daň z komínů" je cestou, jak přimět lidi topit zemním plynem a ne uhlím, navíc v jejím balíčku by bylo zohlednění prohlídek spalovacího zařízení, neboj Jirko, dočkáš se jí. Daň z nemovitosti není nesmyslná, nemáš předplacený čistý vzduch kolem domu, ani jistotu, že Ti dům silou nezabere cizí armáda. Je spousta nevydělávajících rezortů, které se musí živit aby se udržela v chodu infrastruktura státu. A daň z majetku je jednou z cest, jak ji poměrně spravedlivě vybrat od každého. (Kdo má životní úroveň vyšší a dovolí si rekreační objekt, zaplatí větší taxu, než kdyby v něm žil.) To už spíš nechápu daň darovací.
Chápu, že je úkolem státu zabezpečit svým občanům plnohodnotný servis. Proto musí také vybírat daně, jinak by v podstatě přestal fungovat. Připadá mi však absurdní danit něco, co už jsem předtím minimálně jednou zdanil, např. daň z příjmu, za který jsem si mohl danou nemovitost po určitém čase pořídit, aniž bych měl vyšší životní úroveň než ostatní. A pokud jde o darovací či dědickou daň, to už je z mého pohledu absolutní zhůvěřilost, protože je považuji za parazitování státu na vztazích v rodině, např. na pozůstalých, kteří jsou trestáni za to, že někdo v rodině zemřel, anebo na vztazích mezi lidmi, kdy někdo někomu něco z jistých důvodů daroval. Za to však nemohou pracovníci finančního úřadu, nýbrž politici, kteří si tak na náš úkor usnadňují život, a my, občané, kteří jim to dovolíme.