Chrudimské noviny K čemu máme informační systém města? Varovné smsky k lidem Na Šancích nedorazily a rozhlas byl němý

Dnes: 2°C
Zítra: 4°C
Pozítří: 3°C

K čemu máme informační systém města? Varovné smsky k lidem Na Šancích nedorazily a rozhlas byl němý

Chrudim - Víkendové bouřky, které opětovně způsobily zaplavení bytových domů a parkovišť v lokalitě Na Šancích, prověřily městský informační systém a též krizové řízení místní radnice. Systém varovných SMS zpráv totiž opětovně nefungoval tak, jak by měl a rovněž městský rozhlas byl němý. Podobná situace se stala třeba před rokem, kdy unikl jedovatý mrak z areálu firmy Penta v Píšťovech.

Přestože radnice s velkou slávou spustila také vlastní facebookový profil, kde se pravidelně objevují třeba fotky holubů a pozvánky na akce Zdravého města, o víkendu, kdy Chrudim bičovaly lijáky a způsobily záplavy v sídlišti Na Šancích, facebookové stránky zely prázdnotou. O víkendu mají totiž úředníci volno a podle všeho i tento informační kanál zůstává bez svého administrátora. Suplovat funkci městského informačního systému tak museli dobrovolníci, mezi nimiž vynikala především komunita shromážděná kolem webových stránek s názvem „Aktuálně z Chrudimska“. Tady se pravidelně objevovala varování před blížícím se nečasem s tím, že hrozí i lokální povodně.

Sám starosta města Petr Řezníček (SNK-ED) byl celou sobotu mimo město a Na Šancích se objevil až v neděli, kdy se zde situace opakovala a byla dokonce ještě hroší než v sobotu. Kdo za starostovy nepřítomnosti ovládá rozhlas, jenž může být využit i prostřednictvím mobilního telefonu? Chrudim disponuje hned čtyřmi zástupci starosty, z nichž třeba Miroslav Tejkl (ČSSD) je velitelem městské policie. Přesto se ani jeden z místních vrcholných politiků neobtěžoval informovat obyvatele sídliště, jimž hrozilo reálné nebezpečí ztráty majetku a pravděpodobně i života, pokud by se někdo z nich nacházel v zaparkovaných vozech, jež valící se voda zaplavila až po střechu.

Jakub Valenta

Reklama

Obrázek uživatele Pavel
#3268 Pavel 15. Červen 2015 - 21:53
Byl víkend, klid, pohodička, úředník u vody. A že se občan topí? No a co.
Obrázek uživatele Marek Kozák
#3269 Marek Kozák 16. Červen 2015 - 10:34
Předně k úniku kyseliny v areálu fy PENTA. Již 2x jsem CHN poskytl zprávu. Vzhledem k tomu, že se "ztratila", tak ji opakovaně zveřejňuji: Zpráva o činnosti MěÚ Chrudim při úniku chemických látek v Píšťovech dne 7.6.2014 Dne 7.6.2014 v 15.21 hodin bylo oznámeno Krajským operačním a informačním střediskem Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje (KOPIS HZS Pk) oznámeno, že v areálu Agrop došlo k úniku bromu. K úniku došlo v objetu fa. PENTA s.r.o. Na místo vyjely jednotky HZS Pk a J SDH obcí. Dotazem na KOPIS HZS Pk bylo zjištěno, že při úniku nedošlo k ohrožení zdraví obyvatelstva a jedná se o únik, který byl zachycen v areálu podniku. Z tohoto důvodu nebylo obyvatelstvo varováno. Dále 7.6.2014 v 20:12 hodin KOPIS HZS Pk oznámilo, že opět došlo v budově fa. PENTA s.r.o k úniku chemických látek. Na místo vyjely jednotky HZS Pk a J SDH obcí. Na místo se dostavil starosta města Chrudim Mgr. Petr Řezníček. Po ohledání místa havárie bylo zjištěno, že došlo k úniku kyseliny dusičné, která vytváří nad areálem oblak, který může ohrozit obyvatelstvo. Na základě této informace, byla v 20:52 hodin obyvatelům Chrudimi odeslána SMS „Z důvodu úniku nebezpečné látky v místní části Píšťovy, prosíme nechte uzavřená okna. O aktuálním stavu budete informováni. MěÚ Chrudim.“ Do ohrožených oblastí vyjely hlídky Městské policie Chrudim a Policie České republiky, které prostřednictvím rozhlasů na vozidlech informovaly obyvatelstvo. V 21:14 hodin bylo obyvatelstvo v celé Chrudimi opakovaně informováno prostřednictvím místo rozhlasu. V 22:30 hodin pak byla místním rozhlasem vyhlášena zpráva o ukončení opatření k ochraně obyvatelstva. Dále byla informace zveřejněna na facebooku města Chrudim. V 22:41 hodin byla obyvatelům Chrudimi zaslána SMS o ukončení opatření k ochraně obyvatelstva. V obou případech hasiči unikající kyselinu zkrápěli uniklé páry kyseliny vodní mlhou a následně došlo k neutralizaci uniklé kyseliny sodou. Na místo se dostavili i odborníci z Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč, kteří monitorovali okolí havárie. Současně s varováním obyvatel Chrudimi došlo k vyrozumění obcí v okolí Chrudimi o vzniklé situaci. Na místě havárie byla přítomna pracovnice Odboru životního prostředí, která na místě nezjistila znečistění podzemních a povrchových vod. Mgr. Marek Kozák vedoucí oddělení krizového řízení Městského úřadu Chrudim
Obrázek uživatele Marek Kozák
#3270 Marek Kozák 16. Červen 2015 - 10:57
K varování obyvatel Na Šancích. Než je odeslána SMS, tak je na místě situace monitorována, a to prostřednictvím MP nebo hasiči. V sobotu bohužel během chvíle spadlo takové množství srážek, že než mohl byt proveden monitoring na místě a mohla být SMS odeslána, tak bylo parkoviště zaplavené. V neděli byla SMS zaslána ihned poté, co z místa byla podána zpráva, že voda přetéká silnici. Pokud někdo píše, že SMS nebyla odeslána, tak by si nejdříve měl ověřit fakta. Rozhlas nebyl využit, protože při bouřce, kdy padá velké množství srážek a kroupy je jeho slyšitelnost silně omezena. Pokud bude SMS zasílaná při každé neškodné bouřce, tak to nebude mít význam. Na závěr mám prosbu, pokud někdo předpoví s časovým předstihem neplánované výpadky el. proudu, či kritické množství srážek v daném čase a místě, tak mu ze svého klidně dám finanční odměnu. Bude tak možnost varovat obyvatelstvo s dostatečným předstihem k všeobecné spokojenosti.
Obrázek uživatele generál
#3274 generál 16. Červen 2015 - 13:26
Jakube máš pravdu a to je otom očem máš psat.
Obrázek uživatele Bleeer
#3275 Bleeer 16. Červen 2015 - 14:48
Pane Kozáku, jen dvě věci: 1. SMS mi nedorazila doteď, jsem řádně zaregistrován, poslední SMS z "IK Chrudim" je z 8.6. o uzavření podchodu u nádraží. 2. Jestli je ten rozhlas slyšet tak "špatně", tak by bylo možná na místě ho vyměnit, protože hlášení z vozu HZS (nebo Městské policie?) bylo slyšet naprosto zřetelně.
Obrázek uživatele Michal Bareš
#3276 Michal Bareš 16. Červen 2015 - 16:34
Bleeer: Pane Kozáku, jen dvě věci: 1. SMS mi nedorazila doteď, jsem řádně zaregistrován, poslední SMS z "IK Chrudim" je z 8.6. o uzavření podchodu u nádraží. 2. Jestli je ten rozhlas slyšet tak "špatně", tak by bylo možná na místě ho vyměnit, protože hlášení z vozu HZS (nebo Městské policie?) bylo slyšet naprosto zřetelně.
SMS přišla ve 20:27. Ale možná je problém v tom, do které skupiny se kdo zaregistroval.
Obrázek uživatele Pavel
#3286 Pavel 16. Červen 2015 - 23:38
Pane Kozáku, toto "Rozhlas nebyl využit, protože při bouřce, kdy padá velké množství srážek a kroupy je jeho slyšitelnost silně omezena." myslíte vážně? Nebo si z nás děláte srandu. K čemu tedy rozhlas je, když v dešti není slyšet (kroupy jsem neviděl), proč se tedy pořizoval? Aby sloužil jen pro zkoušku sirén? Povím Vám jedno, pokud pustíte rozhlas nahlas a já mu nebudu rozumět, tak brknu třeba bráchovi na rozhlednu, zda neslyšel, co jste říkali a nebo budu ostražitý, protože se asi něco děje, když se hlásí, ale já nevím co, tak dávám pozor. Možná by bylo lepší přiznat barvu a říci, že holt byl víkend, úředník měl pohodičku.
Obrázek uživatele Marek Kozák
#3293 Marek Kozák 17. Červen 2015 - 16:45
Odpovím více lidem najednou, doufám, že to nebude vadit. Co se týče toho, že někdo SMS dostal a někdo ne, tak je to podle toho, kam se do systému přihlásil, více na http://www.chrudim.eu/cs/download/chz/infoletak_chrudim_kr.pdf. Co se týče slyšitelnosti rozhlasu, tak nepředpokládám, že v bouřce stojí lidé na ulici. Pokud jsou doma, tak si někdy zkuste poslouchat rozhlas přes zavřené okno, nejlépe plastové, které bičuje déšť a kroupy. Pokud by chtěl anonymní Pavel vysvětlit postupy při řešení mimořádných situací a postupy při varování obyvatelstva, může se u mě stavit, rád mu to vysvětlím a odpovím mu na dotazy.
Obrázek uživatele Marsed
#3294 Marsed 17. Červen 2015 - 17:09
Dokážu si představit, že by nám přišla varovná SMS o tom, že se žene silná bouřka s přívalovými srážkami, ať si v ohrožené lokalitě přeparkujeme auta. Ti, kteří to nepodcení toto udělají....a ve finále se to výše jmenované lokalitě vyhne, protože co si budeme povídat, příroda je nevyzpytatelná. V okruhu 10 km někde ani nevěděli, co se v Chrudimi děje. Co bude následovat? Kritika na to, že zbytečně museli auta přeparkovat. Když vidím, že se najednou setmí, začne fičet a ženou se černé mraky, nepotřebuji rozhlas, aby mě varoval, přece to vidím. Zajímalo by mě, kolik lidí v dané lokalitě je přihlášeno na odběr takových SMS. A hlavně správně zaregistrovaných?? Ti, kteří ji nedostali, asi ne, ale to není chyba těch, co to mají na starosti, ale jen jejich. Už jednou jsme si tady mohli přečíst kritiku, tuším od p. Zahrádky, proč jsme nedostali výše jmenovanou SMS z důvodu NENADÁLÉHO výpadku el. proudu. To bylo celkem úsměvné, kdo chce psa bíti, hůl si vždycky najde, že? Ale mělo by to mít aspoň logiku :-) P.S. Mě by stále zajímalo, proč p. Valenta neodpoví na to, kam se ztratily zprávy zaslané z města, které měly objasnit veškeré věci ohledně Penty....a který nezveřejnil, i když byl pro nás chrudimáky celkem asi důležitý?!?
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#3295 Jakub Valenta 17. Červen 2015 - 18:08
Pan Kozák už na své připomínky mailem odpověď dostal. Pan Valenta nemá důvod sdělovat tyto důvody každému pseudonymu na netu :) Mějte se fajn
Obrázek uživatele Marsed
#3296 Marsed 17. Červen 2015 - 18:54
"Pan Valenta nemá důvod sdělovat tyto důvody každému pseudonymu na netu...." Omlouvám se, o jakých důvodech píšete? Je mě jedno, co si píšete s panem Kozákem, já bych bych si jen ráda přečetla od Vás vysvětlení, proč jste nám neposlal informace, které jste obdržel. Pro nás pro občany to nejspíš byly informace důležité. Spousta lidí bylo naštvaných a pár písmenek by jim situaci vysvětlilo, že? Proč by to pan Valenta dělal, když už něco napsal a nebylo to až tak objektivní. Jak byste potom vypadal??? :-) Hezký den přeje pseudonym, který se jen slušně ptá, již podruhé, ale odpověď dodnes nedostal.
Obrázek uživatele vingl
#3299 vingl 18. Červen 2015 - 8:17
Marsed: Dokážu si představit, že by nám přišla varovná SMS o tom, že se žene silná bouřka s přívalovými srážkami, ať si v ohrožené lokalitě přeparkujeme auta. Ti, kteří to nepodcení toto udělají....a ve finále se to výše jmenované lokalitě vyhne, protože co si budeme povídat, příroda je nevyzpytatelná. V okruhu 10 km někde ani nevěděli, co se v Chrudimi děje. Co bude následovat? Kritika na to, že zbytečně museli auta přeparkovat. Když vidím, že se najednou setmí, začne fičet a ženou se černé mraky, nepotřebuji rozhlas, aby mě varoval, přece to vidím. Zajímalo by mě, kolik lidí v dané lokalitě je přihlášeno na odběr takových SMS. A hlavně správně zaregistrovaných?? Ti, kteří ji nedostali, asi ne, ale to není chyba těch, co to mají na starosti, ale jen jejich. Už jednou jsme si tady mohli přečíst kritiku, tuším od p. Zahrádky, proč jsme nedostali výše jmenovanou SMS z důvodu NENADÁLÉHO výpadku el. proudu. To bylo celkem úsměvné, kdo chce psa bíti, hůl si vždycky najde, že? Ale mělo by to mít aspoň logiku :-) P.S. Mě by stále zajímalo, proč p. Valenta neodpoví na to, kam se ztratily zprávy zaslané z města, které měly objasnit veškeré věci ohledně Penty....a který nezveřejnil, i když byl pro nás chrudimáky celkem asi důležitý?!?
Se zájmem jsem si přečetl Váš příspěvek. Konečně jeden uvážlivý a přesný. Nechť se občané starají o svůj majetek a také trochu o ten společný. A pisálkové nechť informují a n e k o m e n t u j í !
Obrázek uživatele Marek Kozák
#3302 Marek Kozák 18. Červen 2015 - 12:37
Tak jsem si včera večer udělal čas a spočítal jsem si, kolik bylo v roce 2014 vydáno pro Pardubický kraj nebo okres Chrudim výstrah na silné či extrémní bouřky. Bylo jich 34. Tak jen položím otázku, pokud po každé výstraze pošlu SMS, kolikrát si budou lidé auta přeparkovávat? Ještě pro zajímavost, k odběru SMS pro varování obyvatel Na Šancích je přihlášeno 56 občanů, z toho 9 si SMS vůbec nepřevzalo(vypnutý telefon, či změněné tel. číslo), 47 převzalo v neděli v 20:27 hod. a 1 až v pondělí v 09:08 hod.
Obrázek uživatele Michal Bareš
#3303 Michal Bareš 18. Červen 2015 - 12:46
Marek Kozák: Tak jsem si včera večer udělal čas a spočítal jsem si, kolik bylo v roce 2014 vydáno pro Pardubický kraj nebo okres Chrudim výstrah na silné či extrémní bouřky. Bylo jich 34. Tak jen položím otázku, pokud po každé výstraze pošlu SMS, kolikrát si budou lidé auta přeparkovávat? Ještě pro zajímavost, k odběru SMS pro varování obyvatel Na Šancích je přihlášeno 56 občanů, z toho 9 si SMS vůbec nepřevzalo(vypnutý telefon, či změněné tel. číslo), 47 převzalo v neděli v 20:27 hod. a 1 až v pondělí v 09:08 hod.
A to ještě část z těch 56 lidí nemusí být vůbec z Chrudimi. Znám poměrně hodně lidí, kteří se registrují do všech infokanálů po celé republice. V každém případě ale byla vydána výstraha ČHMÚ dostatečně předem a čas na přeparkování byl...
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#3305 Jakub Valenta 18. Červen 2015 - 13:32
Marsed: "Pan Valenta nemá důvod sdělovat tyto důvody každému pseudonymu na netu...." Omlouvám se, o jakých důvodech píšete? Je mě jedno, co si píšete s panem Kozákem, já bych bych si jen ráda přečetla od Vás vysvětlení, proč jste nám neposlal informace, které jste obdržel. Pro nás pro občany to nejspíš byly informace důležité. Spousta lidí bylo naštvaných a pár písmenek by jim situaci vysvětlilo, že? Proč by to pan Valenta dělal, když už něco napsal a nebylo to až tak objektivní. Jak byste potom vypadal??? :-) Hezký den přeje pseudonym, který se jen slušně ptá, již podruhé, ale odpověď dodnes nedostal.
Chcete-li vědět, jak to bylo s Pentou, zkuste mi napsat mail. Třeba bude má odpověď obsáhlejší a nebude plevelit diskusi o něčem zcela jiném ;)
Obrázek uživatele generál
#3307 generál 18. Červen 2015 - 14:43
Valento co zase ječíš.
Obrázek uživatele Marsed
#3308 Marsed 18. Červen 2015 - 17:46
Jakub Valenta: Chcete-li vědět, jak to bylo s Pentou, zkuste mi napsat mail. Třeba bude má odpověď obsáhlejší a nebude plevelit diskusi o něčem zcela jiném ;)
Pan Valenta mi určitě odpustí, ale já svůj soukromý mail neposkytuji cizím lidem. To je jedna věc, druhá je ta, že souhlasím s tím, že nebudeme plevelit výše uvedený článek a rovnou napíšeme nový. Možná by se měl jmenovat: "Jak jsem napsal o Pentě, ale všechny informace se nezakládaly na pravdě, (nějak jsem si předtím pozapoměl sehnat informace a jako redaktor vím, že je to chyba, protože než něco napíšu, měl bych se informovat na příslušných místech raději desetkrát, než vůbec). Proto chci vše uvést na pravou míru. Vím, že z hlediska objektivity, slušnosti, nepodjatosti a profesionality je to mojí povinností." Tak to je vše, přece nebudete psát nějakému pseudonymu soukromě, když to takto vysvětlíte těm, kdo si Váš článek přečetl. Hezký den přeji :-)
Obrázek uživatele Jakub Valenta
#3312 Jakub Valenta 19. Červen 2015 - 8:56
Marsed: Pan Valenta mi určitě odpustí, ale já svůj soukromý mail neposkytuji cizím lidem. To je jedna věc, druhá je ta, že souhlasím s tím, že nebudeme plevelit výše uvedený článek a rovnou napíšeme nový. Možná by se měl jmenovat: "Jak jsem napsal o Pentě, ale všechny informace se nezakládaly na pravdě, (nějak jsem si předtím pozapoměl sehnat informace a jako redaktor vím, že je to chyba, protože než něco napíšu, měl bych se informovat na příslušných místech raději desetkrát, než vůbec). Proto chci vše uvést na pravou míru. Vím, že z hlediska objektivity, slušnosti, nepodjatosti a profesionality je to mojí povinností." Tak to je vše, přece nebudete psát nějakému pseudonymu soukromě, když to takto vysvětlíte těm, kdo si Váš článek přečetl. Hezký den přeji :-)
Ale to mne mrzí :( Už jsem se skoro těšil. Pan Valenta psát nový článek nebude, protože za těmi, co k Pentě napsal, si stojí. Že se úředníkům nelíbí? Inu, co se dá dělat. Nějak už se s tím naučíme žít. Já, jako novinář, vy jako úředník. Mějte se hezky.
Obrázek uživatele Marsed
#3348 Marsed 24. Červen 2015 - 22:21
Zdravím pana Valentu, omlouvám se, ale nebyla jsem delší dobu na netu a protože Vám nevadí stále plenit výše uvedený článek, musím reagovat. Jak jste přišel na to, že jsem úředník?! To opravdu, ale opravdu nejsem :-D No a přece jako "novinář" nepřiznáte, že jste pochybyl:-) Pokud máte problém s identitou těch, co komentují, zadejte do povinné regitrace to, že všichni budeme muset napsat své pravé jméno, trvalé bydliště, číslo O.P. a kdyby bylo nejhůř, třeba otisk palce :-D Mějte se i Vy hezky ;-) P.S. Pokud někoho oslovujete, třeba jako mě, měl by novinář vědět, že se píše velké písmeno, i když nejsem úředník :-D