chrudimský obchvat
Práce na obchvatu pokračují za každého počasí
Orel/Slatiňany – Stavba obchvatu na silnici 1. třídy číslo 37 pokračuje do zdárného konce druhé etapy. Pracovníci jsou na svých místech díky bytovým buňkám vždy na minutu přesně. Na stavbě s předpokládanou cenou přesahující s DPH 690 milionů korun se pracuje za každého počasí.
Výstavba 4563 metrů dlouhého úseku obchvatu začala v předminulém roce a zahrnuje vznik čtyř křižovatek a sedmi mostů. Počítá se i se třemi protihlukovými stěnami v délce 626 metrů. Letos v prosinci by měla být stavba dokončena a stane se tak součástí aglomerační trasy Hradec Králové–Pardubice–Chrudim–Slatiňany.
[[img:chrn_fullwidth:17886:]]
Po dobudování mimoúrovňové křižovatky se na obchvat bude napojovat v samostatné větvi i silnice druhé třídy číslo 358 vedoucí přes Chrast. Počítá se i s napojením na budoucí průmyslovou zónu ve Slatiňanech. Na druhé straně úseku u Medlešic se urychlí napojení na D11.
[[gal:17874]]
S uvedením do provozu se počítá v prosinci 2021. Aktuálně probíhají práce na druhé, předposlední etapě, ve které se staví mosty a připravují se zemní práce hlavní trasy. Fotografie pořízené minulý týden zachycují několik momentek ze stavby mimoúrovňové křižovatky mezi obcemi Orel a Slatiňany, za každého počasí, v době obědové pauzy i v průběhu dne.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Dopravní peklo obchvat v obci nevyřešil
Chrudimsko/Řestoky – Po více než roce od podání podnětu místních občanů i formou petice a také více než šest let po tragické dopravní nehodě oznámil chrudimský odbor dopravy chystanou úpravu dopravního značení v obci. Ani rok po dokončení obchvatu se totiž provoz na tříbubenské silnici pokračující dál přes obec Řestoky nesnížil.
[[gal:21705]]
Přes Tři Bubny a Řestoky jezdí i přes zákaz dál kaminony a někdy dokonce i autobusy. Opravou silnice 3587 se nechtěně propojil chrudimský obchvat s rychlodráhou do Pardubic. Obec Řestoky se před dokončením obchvatu a rekonstrukcí silnice prakticky přes noc ocitla na hlavním tahu ve směru Polička-Pardubice, což citelně narušuje její poklidný chod. Kraj sice opravil tříbubenskou silnici, ale už se neinvestovalo do chodníků nebo opravy zúženého mostu. Iniciátorem petice za vyřešení dopravní situace byl Jiří Sedláček z Řestok. Místostarosta Martin Dian potvrdil, že situace je pro zdejší obyvatele stále tíživá. Už se ale blýská na lepší časy.
[[img:chrn_fullwidth:21638:V Řestokách je už přes rok nebývale zvýšený provoz. Foto: Chrudimské noviny]]
Aktuální návrh úpravy značení se týká silnice třetí třídy číslo 3587, která vede z Chrudimi do Řestok přes Tři Bubny a silnice číslo 35821 vedoucí z Trojovic přes Řestoky až do Horky. Jestli opatření přinese obyvatelům potřebný klid, snížení dopravní nehodovosti a větší bezpečnost a plynulost provozu, se teprve ukáže. V případě, že to bude prý vyžadovat veřejný zájem, nebo naléhavá situace, chrudimský odbor dopravy si vyhrazuje právo vydané opatření kdykoliv změnit nebo doplnit. Běží třicetidenní lhůta pro písemné připomínky.
[[img:chrn_fullwidth:21683:Značky začátku a konce obce se posunou dál od zástavby. Foto: Chrudimské noviny]]
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Petice proti obchvatu nedopadla na úrodnou půdu
Chrudimsko – Od spolku Naše Třibřichy přišla městu Chrudim petice s nesouhlasným stanoviskem k variantě 3 severozápadního obchvatu, na kterou starosta František Pilný (ANO 2011), oproti dřívějším smířlivým komentářům, zareagoval nekompromisně. Představa, že za pár let budou kvůli obchvatu koukat na silnici plnou kamionů, děsí mnoho obyvatel obce Třibřichy. Obyvatelům Chrudimi se zase nelíbí kamiony v Čáslavské ulici, kterou by mohl právě obchvat vyřešit, i když by se našla i jiná možnost.
Město Chrudim chce všem petitentům vzkázat, pokud se na tom ovšem zastupitelé shodnou, že považuje přeložku silnice za významnou veřejně prospěšnou stavbu. Té by musely zájmy obyvatel dotčených vesnic zkrátka ustoupit. „Bylo mi doručeno několik petic, třeba od zapsaného spolku Naše Třibřichy,“ potvrdil starosta František Pilný (ANO 2011), který neskrýval rozladění. „Ať už varianta 1, 2 nebo 3, prostě nesouhlasí, mají pocit, že to je zbytečné zabírání zemědělské půdy, a tak dále,“ řekl jedním dechem.
[[img:chrn_fullwidth:19659:Zdroj:Vyhledávací studie M-Projekce]]
„Na můj návrh k té odpovědi k petici bylo doplněno, že přesně v opačném duchu, než je ta petice, město Chrudim požaduje co nejrychlejší postup ve věci a co nejrychlejší postavení a zprovoznění severozápadního obchvatu,“ dodal starosta, který ještě v červnu minulého roku zachovával klid, vyjadřoval se smířlivěji a byl ochotný hledat dokonce kompromisy. Vjezd do města Chrudim by viditelně negativně ovlivnila varianta 1, proti které dlouhodobě vystupuje. Místostarosta Pavel Štěpánek (Piráti) se naopak v minulosti vyjádřil, že pro něj je stará známá varianta 1 neschůdnější.
[[gal:19663]]
Situaci v Čáslavské ulici by mohl zklidnit třeba i úsekový radar nebo zákaz vjezdu vozidlům nad 12 tun, na což by býval i starosta také kývl, ale bohužel prý o tom mezi koaličními partnery nepanuje shoda. Varianty obchvatu se ještě budou upravovat podle posouzení vlivu na životní prostředí, po další veřejné diskusi budou následovat výkupy pozemků, možné změny územních plánů obcí a teprve potom realizace stavby. Tento proces může trvat i přes deset let.
Obchvat Chrudimě a Slatiňan otevřou v termínu
Chrudim – Bude to „o prsa“, ale nakonec silničáři stihnou otevřít obchvat Chrudimě, respektive nedalekých Slatiňan v termínu. Původně sice naříkali, že je nutné prodloužit dobu dokončení na jaro příštího roku. Teď je však jasné, že nářky to byly zbytečné.
Ti, kdo pravidelně jezdí po „císařské“ silnici ze Slatiňan na Nasavrky, mohou sledovat postupující práce. Nyní dělníci dokončují připojovací pruh. Co nevidět se však dokončený obchvat otevře celý. Termín dokončení je totiž stanoven na 20. prosince.
Už teď je ale jasné, že samotné dostavění této části silnice stačit nebude. Chtělo by to ještě takzvaný „severní obchvat“. „Dobrá práce. Jen by mě zajímalo, jak dlouho bude trvat, než se čelně střetnou auta odbočující od Chrudimi na Pardubice a auta odbočující z nového úseku obchvatu do Chrudimi,“ glosuje jeden z možných nedostatků David Kábele.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Neznámý vandal se snažil zbrzdit stavbu obchvatu marně
Slatiňany/Orel - O tom, jak ničí stavba obchvatu nervy mnoha obyvatel, jsme vás už před nedávnem informovali. Potvrzuje to i případ, kdy někdo soustavně pracoval na ničení strojů, které jsou pro stavbu obchvatu potřeba. Na jeho včasné zprovoznění to prý ale nebude mít vliv.
[[img:chrn_fullwidth:19248:]]
Škodu už za téměř 150 tisíc prý způsobil neznámý vandal, který se zaměřoval od dubna do září na bagry, válce, i nákladní automobily, které na obchvatu pracují. Policie se zatím k současnému stavu vyšetřování blíže nevyjádřila. Jak ale potvrdil starosta města Chrudim František Pilný, letošní zprovoznění obchvatu tyto "sabotáže" neohrozily.
„Stavba obchvatu se nám blíží ke konci. Už vím předběžné datum zprovoznění, bude to letos! Chrudim a Slatiňany si oddechnou od tranzitní dopravy. Dnes spousta vozidel sjede u Medlešic a jede stále přes Masarykovo náměstí, Palackého třídu a tak dále, to zprovozněním tohoto úseku odpadne," uvedl starosta.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Kamioňák uvízl u Slatiňan pod mostem nového obchvatu
Orel/Slatiňany – Pocit, jako když se zhroutí domeček z karet, mohli zažívat včera muži pracující na stavbě mostu MO 203 vznikajícího obchvatu. Štěstí v neštěstí měl řidič zkracující si tudy cestu. Přes Orel a Slatiňany už se ale auta s výškou přesahující 4,3 metrů nedostanou.
Spěchajícího řidiče nakonec sice zdržel most a vyšetřování policie s následnou pokutou, ale nákladu se nic víc nestalo: Ani pádem traverzy z mostu se náklad nepoškodil, protože řidič převážel dřevěné klády a mohl tak mluvit vlastně o štěstí, že směl pokračovat po negativním testu na alkohol dál. V době nehody navíc bylo před obědem, a tak byla silnice víceméně prázdná.
[[img:chrn_fullwidth:18052:Nákladem zachytil o tyto mostní traverzy. Foto: Chrudimské noviny]]
Jak uvedla policejní mluvčí Dita Holečková: „Včera kolem půl dvanácté dopoledne nákladní vozidlo uzavřelo silnici mezi obcemi Slatiňany a Orel. Osmačtyřicetiletý řidič vozidla zn. Scania s návěsem zn. Doll nerespektoval dopravní značku, která zakazuje vjezd vozidel, jejichž výška přesahuje 4,3 metry. Když projížděl pod mostem, zachytil nákladem o ocelovou nosnou konstrukci – traverzu –, která následně spadla na náklad vozidla. Při nehodě nedošlo k žádnému zranění. Silnice byla asi dvě hodiny uzavřená. Celkovou škodu policisté vyčíslili na 5 tisíc korun."
[[img:chrn_fullwidth:18053:Řidič přehlídl značku o povolené výšce vozidla. Foto: Chrudimské noviny]]
Řidič zaplatil pokutu a po prokázání, že nepožil žádný alkohol, mohl pokračovat v jízdě. Kyvadlový provoz a s ním související zdržení řidičů tu probíhá od 3. března 2021 a potrvá až do 20. prosince. Řidiči často čekají na místě hned dvakrát za sebou, protože jakmile svítí zelená na semaforu, pro změnu spadnou závory na blízkém přejezdu.
[[img:chrn_fullwidth:18050:Kamion uvízl pod mostem. Zdroj: PČR]]
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Obyvatelé okolí Palackého třídy zažívají peklo
Chrudim – Stavba obchvatu utěšeně pokračuje, dopravní situace ve městě však příliš radostná není. Nejen vzhledem k uzavřenému kruhovému objezdu Na Bídě, ale také právě kvůli stavěnému obchvatu města. Nákladní auta, která vozí zeminu a stavební materiál, totiž volí cestu nejkratší, cestu přes Palackého třídu.
Lidé, kteří zde žijí, neměli nikdy právě snadnou existenci. Silnice patří k nejvytíženějším ve městě, a zdálo by se proto, že na nekončící řady aut si tu už zvykli. Opak je ale pravdou. Čistý vzduch a alespoň minimální komfort v bydlení je naprosté minimum, které místní potřebují. „Velmi bychom si přáli, aby nákladní automobily stavebních firem pracujících na stavbě obchvatu využívaly k přepravě především městský okruh. To, co nyní zažívají obyvatele Palackého třídy s mnoha obytnými domy v těsné blízkosti silnice, je již opravdu neúnosné. Od ranních hodin silný hluk, rachot, zápach a vysoká prašnost od neustálého projíždění stavebních automobilů. Zničená Palackého třída – v celém úseku jsou vyježděné koleje, rozpraskaná či propadlá místa na silnici,“ stěžuje si jeden z místních obyvatel.
[[img:chrn_fullwidth:14690:]]
Šéf Odboru dopravy MěÚ Chrudim Martin Klimek však pomocnou ruku podat nemůže. „V tomto případě se jedná o silnici první třídy, která je dopravně zatížená. Na silnici první třídy není možné jízdu nákladními vozidly zakázat. Dovoz materiálu probíhá ze všech směrů, takže není možné jednoznačně určit, která část města je tím více postižena. Jediným řešením je právě výstavba obchvatu, můžeme tedy pouze požádat o trpělivost,“ uvádí Klimek.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Cyklostezka ke Třem Bubnům
Chrudim – O cyklostezkách ve městě bylo napsáno i řečeno mnohé. Již legendární se stala cysklostezka v ulici Čs. armády, která vede „odnikud nikam“. Podobně absurdně se jeví stezka pro bicykly v Pardubické ulici, kterou kolaři nezřídka vůbec nevyužívají. O osudu cyklostezky na Podhůru byly napsány celé romány. Jednou z těch, jež stojí poněkud v pozadí, je trasa z Chrudimě na Tři Bubny.
Na „realizaci“ této cyklostezky existuje poměrně silný veřejný zájem, lidé po ní zkrátka touží. Chrudimské noviny o tom informovaly již před dvěma lety. Podstatná potíž v přípravě budování cyklostezky tkvěla v dostavbě druhé části obchvatu města. Ten se v současné době rodí, a tak i cyklostezka přichází na „přetřes“.
[[img:chrn_fullwidth:16122:]]
Městské zastupitelstvo v pondělí 25. května jednalo i o záměru získat od Pardubického kraje část silnice, která by v budoucnu mohla teoreticky tvořit jeden z úseků uvažované cyklostezky. Co k tomuto říká místostarosta zodpovědný za dopravu, a sice Pirát Pavel Štěpánek? „Prověřovali jsem dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury na vybudování lávky nad obchvatem. To je primárním cílem. Nicméně bylo zjištěno, že abychom měli šanci uspět, nesmíme stezku vyústit do silnice první tířídy (I/17). Bude tedy nutné se zamyslet, kudy napojit tuto stezku alespoň na městský okruh. Vzhledem k současné finanční situaci a nutnosti úspor i pořadí priorit nemá tento projekt prozatím žádný harmonogram. Samotný převod části komunikace, který jsme schválili v zastupitelstvu, je důležitý však i z jiného pohledu. Jde o důležitý vstup do strategického území, kde územní plán povoluje dopravní stavby. Mohla by zde tak například vzniknout benzínka, odstavné parkoviště a podobně. I proto jsme o převod komunikace usilovali," uvádí místostarosta Štěpánek.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Stavba obchvatu nestojí
Chrudim – Staveniště, které se v blízké budoucnosti stane další částí obchvatu města a nedalekých Slatiňan, se mění každým dnem. Silničáři využívají příznivého počasí a pokračují ve stavbě tolik potřebné komunikace. Otevření dokončeného obchvatu je plánováno na rok 2021.
Mnozí řidiči sice nevěřícně hleděli na buldozery, které se zakously do pole nedaleko Slatiňan a vytrhaly též vzrostlé borovice a lípy lemující „císařskou“ silnici. Dřeviny však musely ustoupit, právě tady se na komunikaci obchvat napojí.
„V listopadu 2018 byla provedena pozemková úprava a těsně ji následoval záchranný archeologický výzkum. Po dřívějším schválení se upravilo napojení silnice II/358 na hlavní trasu, které bude ve směru na Pardubice vedeno nově po samostatné připojovací větvi. Vzhledem k četným archeologickým nálezům byl prodloužen termín pro dokončení výzkumu do listopadu 2019. Začátkem května loňského roku zahájil krajský úřad stavební řízení na celkem 19 stavebních objektů včetně hlavní trasy. V červnu 2019 byly dokončeny výkupy pozemků. O stavbu obchvatu se ve výběrovém řízení ucházelo šest sdružení firem. Všichni zájemci nabídli záruční lhůtu v délce 84 měsíců. Hodnotící komise nabídky posoudila a doporučila uchazeče, s nímž byla uzavřena smlouva. Slavnostní zahájení stavby se uskutečnilo 18. prosince 2012. Ke zprovoznění silnice má dle smlouvy dojít za 24 měsíců. V březnu 2020 byly kromě skrývek podornice vykáceny stromy a budují se také nivelační body,“ uvádí ve svých materiálech Ředitelství silnic a dálnic Pardubice.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
- Číst dál
Město bude řešit, jak zmírnit dopady dostavby obchvatu na místní podnikatele a kulturu
Chrudim – Dokončení druhé části obchvatu očekávají mnozí obyvatelé města i okolních obcí s velkými nadějemi. Doprava, která v současné době zatěžuje určité komunikace, zmizí z ulic. Bohužel, toto „vymístění“ kamionů s sebou nejspíše vezme i osobní auta a potenciální návštěvníky a „konzumenty“ kulturního i jiného bohatství Athén východních Čech.
Na tuto skutečnost upozornil v průběhu posledního jednání městského zastupitelstva Roman Málek (Koalice pro Chrudim). Kupodivu, tento jím předkládaný materiál našel u radniční koalice pozitivní odezvu, přestože většina ostatních připomínek, jež politik v průběhu odpoledne a večera vznášel, padla pod stůl. „Minulé vedení města započalo první kroky, které měly z jistého pohledu eliminovat dopad otevření obchvatu s ohledem na skutečnost, že doprava se Chrudimi vyhne. To se může dotknout výrazně subjektů v gastronomii, protože do města nikdo neodbočí a zároveň je potřeba projíždějící turisty upozornit na zajímavosti v oblasti kultury. Před čtyřmi lety byly započaty první kroky, kdy zejména na mostních konstrukcích měla být instalována reklama s upoutávkou na město, jeho život a kulturní podniky. V té době ale procházel převod vlastnictví a nebylo to možné realizovat. Současně byl v plánu i osvětlený megaboard,“ uváděl ve své důvodové zprávě Roman Málek.
[[img:chrn_fullwidth:15995:]]
Nápady, jak se s tímto očekávaným negativním vlivem dokončené druhé části obchvatu vypořádat, by měly radě města dodat její poradní orgány – komise. Ne všechny pracují tak, jak by měly; ty, které pracují, naopak nejspíše nestihnou „šibeniční“ termíny navržené zastupitelem Málkem: „Časově je vhodné mít akční plán do konce června 2020, aby bylo možné připravit první věci do rozpočtu na 2021 a zahájit realizaci. V některých případech i následně na rok 2020,“ navrhoval Málek.
Podporu pro jeho nápad vyslovil městský zastupitel Daniel Lebduška (Piráti), předseda komise hospodářského rozvoje a člen komise pro komunikaci města. „Návrh Romana Málka na to, aby se město dopředu připravilo na situaci, která nastane pro podnikatele po dobudování druhé části obchvatu, rád podporuji. Jen jsem upozornil na to, že půl roku je u komisí krátká doba – sejdeme se za tu dobu třikrát čtyřikrát a máme už nějaký plán práce. Nakonec jsme tedy odhlasovali, že termín pro dodání koncepce se z 30. června 2020 posouvá na 31. prosince 2020 – obchvat má být hotový podle plánu v květnu 2021, takže tam čas mít na realizaci budeme,“ uvádí Lebduška.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- následující ›
- poslední »